@
Goshark Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
...det är iaf en unik tanke... säger nog inte mer än så. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
skyisthelimit och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det du ev. kan göra med kylboxen är att jämna ut temperaturen under dygnet. Vinsten att använda en kylbox skulle jag säga är obefintlig.
Jo, om man tillför kyla så håller jag med.
Men om man inte tillför kyla så blir det ju tvärt om. Solen lyser och värmer vattnet. Badande värmer vattnet. Isoleringen gör att marken inte kan hålla kylan/värmen stabil.
Jag röstar för nergrävt badkar.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Verkar fungera
 
  • Person isbader i frysbox hemma, artikel på nyhetssajt, kreativ lösning för kallbad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
OFP och 12 till
  • Laddar…
harry73
Funkar det, så funkar det
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
J
Goshark Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
Håller plasten i frysen att stå i,vore tråkigt att trampa igenom och skära upp benen.

För övrigt inga åsikter det är väl bara testa.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Håller plasten i frysen att stå i,vore tråkigt att trampa igenom och skära upp benen.
Jsg tror den håller, jag väger strax över 115 kg och upplever inte att det är något problem. Men jag inte fyllt den med vatten än så jag vet inget säkert.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bara att sätta i sladden till boxen så blir det kallt på riktigt.

Det är rätt stor kraft som trycker väggarna utåt om du fyller den med vatten och det är risk att den inte håller för det. Det problemet minskar om du gräver ner den. Frågan är väl hur sunkig den blir efter ett tag nedgrävd med fukt utifrån, men om du redan äger den och inte ska ha den till något annat är det ju enkelt att testa.
Ja den ska inte vara till något annat. Men därför jag tänker något typ av reningsverk.
 
Skurrilt och groteskt. Det kommer ta en evighet för boxen att sänka temperaturen.
 
T TypRätt skrev:
…risk att den som badar, får sig en duktig kyss o blir stel av andra anledningar än kyla. =)
Nog bättre med ett badkar och en pump med slang till och från bäcken så du kan köra i nytt vatten hela tiden så det håller sig kallt, i alla fall lika kalt som bäcken. Sedan får du nog helt enkelt stänga av tillflödet och tömma karet för rengöring mellan varven.
Detta skulle jag också oroa mig för om jag skulle bada i en frysbox med elen påslagen.
Helst skulle jag i så fall bara ha den på innan jag hoppar i, och sedan dra ur kabeln. Sedan kan man ju glömma det någon gång…
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
TS skrev ju redan i första inlägget:

Goshark Goshark skrev:
Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad

Orkade ni inte läsa mer än rubriken innan ni svarade?



T TypRätt skrev:
Jag ställer mig nog till de som inte riktigt tror att boxen kommer vara vattentät för sådana volymer, det kommer trycka ut de invändiga väggarna så det blir glipor och så rinner det in i boxen, har du då kopplat in den för att det ska blir kalt vatten är det nog stor risk att den som badar, får sig en duktig kyss o blir stel av andra anledningar än kyla. =)

T Thomas_Blekinge skrev:
Skurrilt och groteskt. Det kommer ta en evighet för boxen att sänka temperaturen.

L Lilllen skrev:
Detta skulle jag också oroa mig för om jag skulle bada i en frysbox med elen påslagen.
Helst skulle jag i så fall bara ha den på innan jag hoppar i, och sedan dra ur kabeln. Sedan kan man ju glömma det någon gång…
 
  • Gilla
Andypandy00 och 12 till
  • Laddar…
Snickra en rätt tät låda runt ett vanlig badkar och spruta in fogskum som isolering kanske funkar ?

Ett vanligt badkar utomhus för ju bara tankarna till en "vattenpub" för kreatur. Klätt i trä kan det se rätt bra ut antar jag.
 
  • Gilla
Tornugglan och 1 till
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
Sätt på frysen så blir ju vattnet kallt. Men se till att ha jordfelsbrytare. Annars får de ta loss dig med ishacka om det sker en olycka!
 
Wim Hof är en gubbe som förespråkar kallbad för bättre hälsa. Många som vill prova hans idéer badar i frysboxar som är påslagna en viss tid av dygnet för att hålla vattnet kallt. Kolla runt lite på YouTube för tips.
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt kul projekt ! Jag skulle gräva ner den för att hålla kylan . Håller den eller inte ? Strunt samma - testa och återkoppla !
 
  • Gilla
mattisx och 2 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Snickra en rätt tät låda runt ett vanlig badkar och spruta in fogskum som isolering kanske funkar ?

Ett vanligt badkar utomhus för ju bara tankarna till en "vattenpub" för kreatur. Klätt i trä kan det se rätt bra ut antar jag.
Ja det kan nog funka rätt bra kan jag tänka mig. Kanske ska testa det istället. Den här idén blev ganska så sågad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.