Som ett led i det lite intelligentare huset så tänkte jag installera ett ellås/motorlås i huvudentrén.
Är det någon som har erfarenheter av detta?
Har kollat en del på assas hemsida, men har inte riktigt fått klart för mig vilket lås jag ska ha/behöver.

/Marcus
 
Solid! Jag antar att du inte nöjer dig med ett el-slutbleck i karmen

Det kan dock bli svårt att dra kabeln genom dörrbladet oavsett vilket el-lås du väljer.
 
Tack för snabbt svar!
Jag var in på Solids hemsida, men hittade ingen info om motorlås eller ellås. Har du ngn länk?

 
Det är Assa-Abloy som har motolås och ellås numera, Solid säljer bara passagekontroll.
Ett eltryckeslås typ EL580 eller EL582 är den billigaste lösningen med rimlig säkerhet, annars blir det motorlås som kostar skjortan ! Tänk bara på att inga elektriska lås är godkända om man ska hårddra det....
 
Kollade upp detta. Solidlåsen har fått andra namn under Assas tak. Det var väl för många produktnamn som förvirrade.
 
Hej på er.

Har jobbat en del med låsning som säkerhetsansvarig och det är inga billiga grejor. Räkna med ca:12 -16 tusen per dörr om du har modulprofil på dörren. I det ingår styrning och magnet till dörren. Det är egentligen bara motorlåsen som duger till att låsa med. Det finns elslutbleck och eltryckeslås men det används endast som daglåsning ihop med passage system. Vill man ha något ordenligt så visst kan man skaffa motorlås men man måste ju ha något som styr dom. Larmet är ett sätt. Det gäller att man inte låser in sig bara. Lätt hänt.

Challe
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.