Hej! Sparat på el men fick högre elförbrukning än väntat i december. Hus byggt 1940, övervåning byggd 1992, vatten från egen brunn, vattenberedare från -87. Sparar jag el på att byta ut denna mot modernare ? (Direktverkande el)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade en äldre 300liters beredare och den hade 1586kwh i tomgångsförlust per år. Bytte till en OSO 300 Cubix/Modul och den har 730kWh i tomgångsförlust.
Eftersom jag värmer med LLVP så är förlusterna även på vintern en ineffektiv energi.
Eftersom jag värmer med LLVP så är förlusterna även på vintern en ineffektiv energi.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Hur skiljer du ut förbruknings energin från tomgångs förlusten?
Protte
Protte
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 313 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 313 inlägg
Om den normalt hålls varm hela tiden är det väl bara att mäta vad den drar under ett dygn då man är bortrest (vattenförbrukning noll) och multiplicera med 365 och en knapp fjärdedel. Siffran låter inte orimlig.
Redigerat:
Här är en bild när vi varit borta några dagar. Det är lätt o se eftersom den styrs via kopplingsur o kontaktor. När husets övriga förbrukning dras bort så drar den hyffsat exakt 2kwh per dygn. Det kan gå +-100watt. Antingen omgivningstemperatur eller termostaten som kan variera lite.
Den förra satte jag en drifttidsmätare på, skruvade ur varenda säkring utom VVB och spolade ur lite varmvatten och läste effekten på elmätaren. Ganska exakt som specificerat. Sedan läste jag drifttiden efter att vi varit bortresta.
Den förra satte jag en drifttidsmätare på, skruvade ur varenda säkring utom VVB och spolade ur lite varmvatten och läste effekten på elmätaren. Ganska exakt som specificerat. Sedan läste jag drifttiden efter att vi varit bortresta.
Här är en bild innan jag monterade in kopplingsuret. Kontaktor fanns redan sedan en gammal hög/låg tariff styrning. Den låg på 230V (1kw) då, nu på 400V (3kw) så den hinner värma på natten.
Det som syns hyffsat tydligt är beredarens natur. Värmeelement o termostat nära botten. Dvs där kallvattnet rusar in. Så när första personen tar varmvatten på morgonen så klipper den till, samma sak på em/kväll när man lagar mat och ev dusch.
Alltså den värmer när elen är som dyrast. I sept när vi kunde ha elpris på 8kr/kwh mitt på dagen och 20öre på natten så kunde 1dag varmvatten kosta 40kr eller 1kr. Kostnaden för kopplingsuret betalade sig på en dryg vecka.
Det som syns hyffsat tydligt är beredarens natur. Värmeelement o termostat nära botten. Dvs där kallvattnet rusar in. Så när första personen tar varmvatten på morgonen så klipper den till, samma sak på em/kväll när man lagar mat och ev dusch.
Alltså den värmer när elen är som dyrast. I sept när vi kunde ha elpris på 8kr/kwh mitt på dagen och 20öre på natten så kunde 1dag varmvatten kosta 40kr eller 1kr. Kostnaden för kopplingsuret betalade sig på en dryg vecka.
Liknande trådar
-
Lönar det sig att byta gammal beredare till värmepumpsberedare?
Vatten & Avlopp -
Byta varmvattenberedare eller inte?
Vatten & Avlopp -
Byta säkerhetsventil varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Vår varmvattenberedare sönder, skall byta ut vårt värmesystem, vad väljer man?
Värmepumpar -
lönt att byta gammal kombipanna till modern varmvattenberedare?
Vatten & Avlopp