Är det värt besväret att överklaga?

  • Antal röster
    9
Jag har bott i min villa sedan 2014, utan larm, men när jag började som egenföretagare 2021 med all min verksamhet i hemmet (produktutveckling) behövde jag ett larm, vilket jag drog av kostnaden för i min firma. Nyss fick jag besked från Skatteverket att de inte anser att ett larm i en villa jag bor i är avdragsgillt!

Jag har köpt in labbutrustning och verkstadsmaskiner mm för drygt en halv miljon sedan starten, är det så långsökt att jag skulle ha behov av ett larm för firmans räkning?

Känner någon till något exempel på en överklagan av liknande beslut? :)
Skriv i så fall gärna en rad här om hur de motiverade sig i sin överklagan.

Iofs. rätt små summor, larmet kostade ca 7000 att installera 2021, samt har avgift på ca 500 kr i månaden. Men det känns så trist att behöva betala firmans utgifter med mina egna uttag, det är ju redan en massa andra grejer som man inte får dra av som är direkt kopplade till verksamheten.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Är ditt kontor/produktionsutrymme avgränsat från ditt privata boende med en dörr och larmet enbart täcker kontor/produktionsdelen så borde det inte vara något problem. Men jag hade aldrig orkat.

Har du åkt på en revision(?), detta är ju inget de detaljstuderar i vanliga fall. Till och med min mamma har "hela" larmet på firman fast hon bara har halva huset till butiken.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
K Kite skrev:
är det så långsökt att jag skulle ha behov av ett larm för firmans räkning?
Det handlar inte så mycket om ett motiverat behov som om de stela avdragsreglerna för kostnader kring näringsverksamhet i bostaden i synnerhet och sådant där det finns en, även hypotetisk, privat nytta i allmänhet. Hade det varit en lokal som inte hade någon privat koppling hade det inte varit några konstigheter att dra av alltsammans.

Det du ibland kan göra är att fördela kostnaden privat/näringsverksamhet utifrån någon konkret nyckel. Kolla med skatteverket hur de ställer sig till det.
 
I InsidersUnited skrev:
Är ditt kontor/produktionsutrymme avgränsat från ditt privata boende med en dörr och larmet enbart täcker kontor/produktionsdelen så borde det inte vara något problem. Men jag hade aldrig orkat.

Har du åkt på en revision(?), detta är ju inget de detaljstuderar i vanliga fall. Till och med min mamma har "hela" larmet på firman fast hon bara har halva huset till butiken.
Ja, det är någon form av "koll", då jag fått med fel i bokföringen från köp från eu-land. De klankar ner på det här och några grejer till, men det är mest den här som jag tycker känns fel.

Jag har tre ställen i hemmet som är firmas, de är utspridda och jag tror inte det skulle gått att larma de delarna separat på något praktiskt vis, det passeras genom ett av utrymmena t.ex., det finns förvarings-skåp som vi alla använder här hemma i ett annat osv. Har inte gjort avdrag för lokalerna hemma, såg att det var strikt.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det handlar inte så mycket om ett motiverat behov som om de stela avdragsreglerna för kostnader kring näringsverksamhet i bostaden i synnerhet och sådant där det finns en, även hypotetisk, privat nytta i allmänhet. Hade det varit en lokal som inte hade någon privat koppling hade det inte varit några konstigheter att dra av alltsammans.

Det du ibland kan göra är att fördela kostnaden privat/näringsverksamhet utifrån någon konkret nyckel. Kolla med skatteverket hur de ställer sig till det.
Ok, bra idé, tack. Ska kolla på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.