Ska sätta mosaik ovanför handfatet. Tror det blir ca ½ kvm har då fått tipset att använda Pl 400 ! Vad tror ni om det?
 
Visst, det funkar. Lite bökigt kanske, men det funkar.

Det finns annars färdigblandat kakellim som du kammar ut med en mosaikkam.
 
Kan jag ha det limmet direkt på tapeten som sitter där idag?
 
  • Gilla
ggustav
  • Laddar…
Såg nu att det var badrum, fick för mig att det var toalett. När det gäller just badrum finns det ju krav på att väggarna ska ha ett fungerande tätskikt. Jag skulle inte rekommendera att man limmar upp keramik på väggarna i ett badrum på det här viset. I och för sig är det sannolikt liten risk för problem, men jag vet inte hur limmet lirar med tapeten.
 
PL400 har xylen som lösningsmedel. Det brukar ge sig på en del plaster. Tätskikt är helt klart i riskzonen. Dessutom torkar det allldeles för fort. PL600 kanske?
 
Aha, är det någon skillnad mellan PL400 och PL600 ?
Trodde det bara var som det står på baksidan - en ersättare ...

.Henrik
 
Ja, det är helt olika typer av lim. PL600 är mer som ett vanligt sättlim.
 
En sak jag upptäckt med PL600 (bra/dåligt) är att om man har en tub så beckar inte öppningen igen lika illa som med PL400.

PL600 kan jag bara lägga åt sidan i ett par veckor utan att skydda spetsen överhuvudtaget. När det är dags att använda så är det bara att trycka på lite hårt. Komemr ut en liten propp, har den fått ligga länbge kan man behöva köra i en spik och rensa.

PL400 har jag skyddat med lite al folie på öppningen då kan man använda den någon dag senare, men ligger den i en vecka är den oanvändbar går inte ens att få i en spik.
 
Vad jag har förstått är PL600 den lösningsmedelsfria varianten av PL400, men det är kanske fel.

Om man kör ut en liten korv på PL400-tuben när man är klar fungerar den som hatt för pipen. I alla fall ett par veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.