Hej! Sparat på el men fick högre elförbrukning än väntat i december. Hus byggt 1940, övervåning byggd 1992, vatten från egen brunn, vattenberedare från -87. Sparar jag el på att byta ut denna mot modernare ? (Direktverkande el) Etikett med tekniska specifikationer för en "PARCA" SAFIR 200 VS värmeväxlare, märkt med maxtemperatur och volymkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmningssystem, färgskala, rör, expansionskärl, vita väggar, källarutrymme, färgkodning, "PARCA" och "SAFIR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kort svar nej.
Ska du spara el men ändå få samma värmemängd så måste någon form av värmepump användas.
De ger ca 3-4 gånger mer värme jämfört med rena elelement.
 
  • Gilla
Rebecka Svärdh
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kort svar nej.
Ska du spara el men ändå få samma värmemängd så måste någon form av värmepump användas.
De ger ca 3-4 gånger mer värme jämfört med rena elelement.
Tack för svar!!Har även luft-luftvärmepump för värme
 
Vi hade en äldre 300liters beredare och den hade 1586kwh i tomgångsförlust per år. Bytte till en OSO 300 Cubix/Modul och den har 730kWh i tomgångsförlust.

Eftersom jag värmer med LLVP så är förlusterna även på vintern en ineffektiv energi.
 
  • Gilla
Rebecka Svärdh
  • Laddar…
Hur skiljer du ut förbruknings energin från tomgångs förlusten?
Protte
 
Magnus E K
Om den normalt hålls varm hela tiden är det väl bara att mäta vad den drar under ett dygn då man är bortrest (vattenförbrukning noll) och multiplicera med 365 och en knapp fjärdedel. Siffran låter inte orimlig.
 
Redigerat:
Här är en bild när vi varit borta några dagar. Det är lätt o se eftersom den styrs via kopplingsur o kontaktor. När husets övriga förbrukning dras bort så drar den hyffsat exakt 2kwh per dygn. Det kan gå +-100watt. Antingen omgivningstemperatur eller termostaten som kan variera lite.

Den förra satte jag en drifttidsmätare på, skruvade ur varenda säkring utom VVB och spolade ur lite varmvatten och läste effekten på elmätaren. Ganska exakt som specificerat. Sedan läste jag drifttiden efter att vi varit bortresta.
 
  • Graf som visar elförbrukning i kilowattimmar och elpris i öre över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rebecka Svärdh
  • Laddar…
Här är en bild innan jag monterade in kopplingsuret. Kontaktor fanns redan sedan en gammal hög/låg tariff styrning. Den låg på 230V (1kw) då, nu på 400V (3kw) så den hinner värma på natten.

Det som syns hyffsat tydligt är beredarens natur. Värmeelement o termostat nära botten. Dvs där kallvattnet rusar in. Så när första personen tar varmvatten på morgonen så klipper den till, samma sak på em/kväll när man lagar mat och ev dusch.

Alltså den värmer när elen är som dyrast. I sept när vi kunde ha elpris på 8kr/kwh mitt på dagen och 20öre på natten så kunde 1dag varmvatten kosta 40kr eller 1kr. Kostnaden för kopplingsuret betalade sig på en dryg vecka.
 
  • Energianvändningsdiagram: staplar för kWh-förbrukning, linje för elpris i öre, dygnet runt tidsspann.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rebecka Svärdh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.