Hej!
Jag är lite osäker på om jag lägger detta i rätt forumdel, men jag behöver hjälp att identifiera vilket material ett golv i mitt hus är.
Huset är gammalt, byggt runt 1850, men har renoverats kontinuerligt under åren. Huset har även använts som församlingshem under många år.

Det vi idag använder som tvättstuga har troligtvis använts som dusch och omklädningsrum när huset var församlingshem. Vi tänkte på sikt renovera hela tvättstugan men började då fundera på vad tusan det är för material i golvet. Är det någon som vet det baserat på bilderna? Och kan det finnas något giftigt och konstigt i golvet man bör ha i åtanke vid en renovering?

Tack så mycket på förhand!

Vägghörn inomhus med sliten orange korkmatta och en toalett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en grovkornig yta, möjligen mat, med mörka prickar, ojämna textur, beige färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg och golv möts, skarpt linje, smuts, slitage, texturkontrast, jordiga toner, inomhus, byggnadsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, textil-matta, korgväskor, golvyta, gult golv, källarrum, ingen synlig person, vardagliga föremål, hushållsföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som någon form av massagolv. Färgsandsbeläggning.
 
Acrydur med reservation för stavning. Epoximassa. Uthärdat ogiftigt. Vanligt vid renovering av storkök.
Mvh Findus
 
Tvåkomponetmålning med flingor.
Målas i grundfärg och flingor strös ut.
Avslutas med lack.
Används/es där extra slitstyrka behövdes.
 
findus42 findus42 skrev:
Acrydur med reservation för stavning. Epoximassa. Uthärdat ogiftigt. Vanligt vid renovering av storkök.
Mvh Findus
Låter mest troligt. Beroende på åldern kan det finnas PCB i det.

http://www.sanerapcb.nu/web/page.aspx?refid=33
 
Epoximassa med kvartssand kanske.
 
Tack så mycket för svaren allihopa! Det är ytterst oklart när olika rum renoverades och hur gamla saker och ting här är tyvärr. Men jag får försöka ta reda på när golvet lades in och ifall det finns risk för PCB...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.