Ska måla väggarna i två omgångar i vardagsrummet. Jag ska ha kvar listerna som sitter där nu. Jag ska täcka dem med maskeringstejp. Så som jag har förstått det så ska man egentligen ta bort maskeringstejpen mellan målningarna för att tejpen annars fastnar? Men om man köper en riktigt bra tejp så kanske det inte behövs? Det är extremt mycket jobb att sätta maskeringstejp överallt nämligen.

Bör man ta bort maskeringstejpen mellan målningarna? Om nej, vilken maskeringstejp är bra nog för att kunna sitta kvar och dra bort smärtfritt efter andra målningen?
 
  • Gilla
villvetanuju
  • Laddar…
Det handlar inte så mycket om tejpens kvalité, utan att färgen kan följa med (alternativt tejpen själv blir fastmålad) om man inte avlägsnar den mellan målningarna. Ibland går det bra, andra gånger inte. Beror mycket på om färgen fäster bra i underlaget, annars kan den följa med som ett skinn.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Har väl några gånger tagit en genväg. Första strykning har jag strukit och försökt lämna 1-2 mm mot tejp, skyddar då mot ev. kladd. Färdigstrykning mot tejp och den lilla ytan fylls lätt med färg där jag drar med pensel före det rollas.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har väl några gånger tagit en genväg. Första strykning har jag strukit och försökt lämna 1-2 mm mot tejp, skyddar då mot ev. kladd. Färdigstrykning mot tejp och den lilla ytan fylls lätt med färg där jag drar med pensel för det rollas.
Smart!!
 
Problem nummer ett är väl oftast att tejpen sitter för länge.........man målar första vändan en dag, väntar tills det är torrt, målar nästa en annan dag och så kanske det blir en tredje också innan man är nöjd. Sen kanske några dagar till innan tejpen försvinner och då sitter det.
Det normala är ju att man målar klart och river tejpen så snart man kan. Andra och tredje vändan kan man ju köra bara färgen satt sig lite. Nästan så man bara kan gå varvet runt igen när man gjort första vändan.
 
Maskeringstejp Tesa Precision Indoor - perfekt när målningen kräver extra noggrannhet. Precision Indoor är en tunn och starkt tejp som kan sitta kvar i upp till 5 månader utan att lämna häftämnesrester. Den är specialutvecklad för målningsarbeten inomhus och ger extra skarpa färgkanter.

Maskeringstejp Tesa Precision Indoor | Clas Ohlson
 
S Stefan1972 skrev:
Problem nummer ett är väl oftast att tejpen sitter för länge.........man målar första vändan en dag, väntar tills det är torrt, målar nästa en annan dag och så kanske det blir en tredje också innan man är nöjd. Sen kanske några dagar till innan tejpen försvinner och då sitter det.
Det normala är ju att man målar klart och river tejpen så snart man kan. Andra och tredje vändan kan man ju köra bara färgen satt sig lite. Nästan så man bara kan gå varvet runt igen när man gjort första vändan.
Ska man inte vänta minst en dag?
 
T tergo skrev:
Maskeringstejp Tesa Precision Indoor - perfekt när målningen kräver extra noggrannhet. Precision Indoor är en tunn och starkt tejp som kan sitta kvar i upp till 5 månader utan att lämna häftämnesrester. Den är specialutvecklad för målningsarbeten inomhus och ger extra skarpa färgkanter.

Maskeringstejp Tesa Precision Indoor | Clas Ohlson
Ja, den texten har jag läst på beskrivningen av maskeringstejpen:rofl:
 
Köpte denna, men det är väl inte bra då
 
  • Två rullar Tesa Premium Classic tejp, målartillbehör, gul etikett indikerar kampanj, ECO-logotyp, lösningsmedelsfri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
Maskeringstejp Tesa Precision Indoor - perfekt när målningen kräver extra noggrannhet. Precision Indoor är en tunn och starkt tejp som kan sitta kvar i upp till 5 månader utan att lämna häftämnesrester. Den är specialutvecklad för målningsarbeten inomhus och ger extra skarpa färgkanter.

Maskeringstejp Tesa Precision Indoor | Clas Ohlson
Men det hjälper ju inte om färgen som målats över skarven släpper i flagor.
Att den kan sitta kvar är utifrån att inte lämna klisterrester på underlaget den sitter på.
Jag river bort tejpen så fort jag målat.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men det hjälper ju inte om färgen som målats över skarven släpper i flagor.
Att den kan sitta kvar är utifrån att inte lämna klisterrester på underlaget den sitter på.
Jag river bort tejpen så fort jag målat.
Så du skulle målat, tagit bort tejpen. Sedan lagt på ny tejp och målat igen?
 
Ja, så brukar jag göra. Kör med lätthäftande blå tejp.
 
useless useless skrev:
Ja, så brukar jag göra. Kör med lätthäftande blå tejp.
Men det tar sån tiid
 
Det finns inga genvägar till den perfekta målningen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inga genvägar till den perfekta målningen.
Om man är jävligt försiktig med att inte nudda tejpen så mycket så kanske det går?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.