Vad ska jag ha för storlek på vinkelslipen? Är tänkt till lite allroundarbeten i allehanda material. Kapa lite rör, lite klinkers osv. Vill inte ha en alltför osmidig variant.

Hoppas att det finns nån standard...
 
115 eller 125 mm skivor funkar till de mesta..
 
jonahhex skrev:
Vad ska jag ha för storlek på vinkelslipen? Är tänkt till lite allroundarbeten i allehanda material. Kapa lite rör, lite klinkers osv. Vill inte ha en alltför osmidig variant.

Hoppas att det finns nån standard...
Ska du bara ha en så rekommenderar jag absolut en 125mm, utan tvekan. Jag hade vidare köpt en med så kallad "enhandsfattning", inte för att du bör köra den med bara en hand, utan för att den blir smidigare att hantera.
 
  • Gilla
Jontekh
  • Laddar…
De flesta 125mm idag är enhands, dvs man håller i motorkroppen även om man *skall* hålla i handtaget också. Behöver du större så är det lämpligast att hyra 180 eller 230mm
 
125mm helt klart...

har fått för mig att det finns mest tillbehör i den storleken med normal prislapp
 
Det får bli en 125mm med enhandsfattning.

Ett ovanligt entydigt svar måste jag säga.
 
En sak till... skaffa en där startknappen sitter på SIDAN, inte ovanpå. Sitter knappen ovanpå (= under handen alltså) slås maskinen av för jämnan, av misstag.

OCH förresten, sprängskyddet måste gå att justera för hand, utan verktyg. OCH dessutom skall det finnas låsknapp för verktygslöst skivbyte.
 
Tumstocken skrev:
OCH förresten, sprängskyddet måste gå att justera för hand, utan verktyg. OCH dessutom skall det finnas låsknapp för verktygslöst skivbyte.
Jag håller inte riktigt med förgående talare...visserligen är det skönt att kunna justera sprängskyddet utan verktyg, men det är iallafall i mina ögon många egenskaper (framförallt kvalitet) som är långt viktigare, och det bör inte vara något krav generellt sett. Så ofta kommer du nog inte att ändra sprängskyddet.

Verktygslöst skivbyte tycker jag inte heller är ett måste, utan bara bra att ha.

Låt inte dessa två detaljer hindra dig från att välja vissa maskiner, är mitt tips.
 
Okej, tillåt mig omformulera... Då jag vinkelslipar mycket, i trånga lägen, och byter skiva ofta, betraktar jag dessa egenskaper som ovärderliga. Har man någonsin haft dessa finesser vill man aldrig gå tillbaka till nyckelpul.

Fast, behöver man inte det så...

Men hursomhelst, 125:a här också. (finner det fö lite konstigt att det finns två standard som ligger så nära varandra, 115 o 125 mm. Lite konstigt att industrin finner mening med det. 100, 125, 150 osv kanske, men 115?)
 
Tumstocken skrev:
....betraktar jag dessa egenskaper som ovärderliga. Har man någonsin haft dessa finesser vill man aldrig gå tillbaka till nyckelpul.
Håller med fullständigt.

Har själv en DW 900-Wattare, mycket bra att hantera.
Bosch´s 1020-Wattare är också bra.
125mm ska det va!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.