Hej!

Vi har köpt en villa som vi ska flytta in i mitten av februari.
Jag fick låna reservnycklarna igår av mäklaren för att mäta lite för att ev sätta upp LLVP.

När jag kom ditt var elen avstängd och därmed elpannan, vattenbredare, radiatorerna osv. Det var ungefär lika kallt inne som ute, alltså någon plusgrad när jag var där.
Vet att detta är något man abslout inte ska göra, specillt vintertid och med vattenburetsystem.
Jag var där senast i December och då var värmen igång men det kan ha stått utan värme länge är jag rädd för...

Jag har kontaktat mäklaren men inte fått någon uppdatering.

Vad bör jag göra/ställa för krav?

Tack på förhand
 
  • Ledsen
Riverground
  • Laddar…
Välkommen till forumet! Tråkigt att höra att folk snålar så in i... Det är säljarens ansvar att hålla huset i gott skick till tillträdesdagen. Detta är riskfyllt så du bör maila mäklaren och säljarna direkt och meddela detta. Ev. ber du mäklaren upplysa säljarna med ett mail (kopia till dig) så du har bevis för framtida problem. Säljarna bör alltså snarast slå på värmen och kontrollera att allt är OK i byggnaden.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Säljaren har ett ansvar för huset fram till tillträdet. Om det sker skador genom förslitning är det något som köparen får räkna med. Men om det sker skador genom vanvård så blir säljaren ansvarig. Att inte ha värme påslagen under vintertid bedöms säkerligen som vanvård. Så gör som föreslås, uppmärksamma säljare och mäklare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack.

Jag har endast skickat mejl till mäklaren och han kontakta säljaren samt höra av sig när han vet mer. Detta var igår kväll, inget nytt ännu.

I helgen ska det även vara flera minusgrader... så jag är orolig om något redan är förstört eller kommer bli detta.
Verkar vara risk att bara sätta igång systemet om det fryst någonstans.

Ska ringa mäklaren snart.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Tack.

Jag har endast skickat mejl till mäklaren och han kontakta säljaren samt höra av sig när han vet mer. Detta var igår kväll, inget nytt ännu.

I helgen ska det även vara flera minusgrader... så jag är orolig om något redan är förstört eller kommer bli detta.
Verkar vara risk att bara sätta igång systemet om det fryst någonstans.

Ska ringa mäklaren snart.
Bra, ligg på mäklaren tills du får återkoppling från säljarna.
 
  • Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
När man slår på värmen förslår jag att man stänger av vattnet och stannar så länge så att man ser att värmen fungerar, efter några dygn kan man komma tillbaka och sätta på vattnet för att kontrollera om det läcker någonstans. Anledningen till att vänta med vattnet avstängt är att det kan ta tid innan en ispropp i en vägg tinar upp och börjar läcka.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
...ja ibland så undrar man va folk kan hitta på..... stänga av strömmen...:thumbdown:
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Se till så att värmen sätts på så fort som möjligt, risk att det blir omfattande skador som senarelägger din inflytt..
 
Efter vidare undersökning handlar det inte om att säljare ha stängt av elen utan missad betalning till för elen. Kan ha varit utan el i två veckor, lite oklart svar från säljaren.
Elen ska vara betald nu och kopplas på under måndag. Det är dock minusgrader i helgen...

I vilket så kommer säljare få stå för skadorna om det finns några men man vill ju ha ett ok hus vid inflyt med barn.

Tack för alla svar.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Leafbranch Leafbranch skrev:
Efter vidare undersökning handlar det inte om att säljare ha stängt av elen utan missad betalning till för elen. Kan ha varit utan el i två veckor, lite oklart svar från säljaren.
Elen ska vara betald nu och kopplas på under måndag. Det är dock minusgrader i helgen...

I vilket så kommer säljare få stå för skadorna om det finns några men man vill ju ha ett ok hus vid inflyt med barn.

Tack för alla svar.
Är det redan riktigt kallt i huset, har varit minusgrader, ska bli minusgrader igen och vattnet är på så kan ni stå utan hus i många månader om det går illa. Nu var ni i huset så det värsta scenariot med forsande vatten verkar inte vara aktuellt.
Men en liten portabel gasolkamin och en flaska gasol till att värma upp huset är en snabb lösning att få igång värmen.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Efter vidare undersökning handlar det inte om att säljare ha stängt av elen utan missad betalning till för elen. Kan ha varit utan el i två veckor, lite oklart svar från säljaren.
Elen ska vara betald nu och kopplas på under måndag. Det är dock minusgrader i helgen...

I vilket så kommer säljare få stå för skadorna om det finns några men man vill ju ha ett ok hus vid inflyt med barn.

Tack för alla svar.
Ojdå! Detta räknas säkert som vårdslöshet och kan ge er ersättning om det blir skador. Ni bör kolla allt direkt i anslutning till inflyttning och anmäla skador direkt. Är vattnet avstängt? Om inte bör nog säljaren överväga att göra det fram till att värmen är tillbaka, kanske även förslaget att använda någon form av tillfällig uppvärmning.
 
H
Köp en eller två gasolvärmare på jemochfix och sätt i huset om du är orolig.

Visst, det kanske säljaren ska göra men det kostar max ett par tusen.
 
Lite OT, men sätt inte upp nån LLVP eller gör nått annat med huset före tillträdet innan du kollat upp hur det står till med försäkringar till 100%.
Extra viktigt nu när elen är borta och det kan hända saker med huset.
Vår mäklare ville inte ens att vi skulle tillåta köparna ställa in saker i garaget innan tillträde, för vår försäkring gäller inte för deras grejer.
 
Fairlane
En missad betalning räcker inte. Säljaren måste ha missat att betala flera räkningar...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.