MH03:
När du skriver schakt & grund 225 000:- vad innebär det? Är tomten grovplanerad då?
 
erfarenheten skrev:
Problemet med smålandsvillans grunder är att dom måste börja med avfuktare lika som älvsbyhus.
Ingen rolig lösning, avfuktare förknippas ju med vattenskador samt fuktproblem.
Kan man välja, ett gott råd köp ett hus med platta på mark med golvvärme.
Varmt och behagligt, inga fuktproblem samt att man slipper avfuktaren som drar en massa ström.
Varför måste man ha avfuktare? I visningshusets isolerade grund som jag stoppade huvudet in i så var det torr kall luft som mötte en. Och detta var precis i början av semestrarna.
 
Annie&Kenneth skrev:
MH03:
När du skriver schakt & grund 225 000:- vad innebär det? Är tomten grovplanerad då?
Hmm grovplanerad vet inte riktigt vad som menas med det. Tomten är en platt gammal gräsmatta som tydligen ska vara jättebra att bygga.på. "schakt &grund 225 000:-
är en uppgift från säljaren, efter det att dom tittat på tomten. Sen förstår jag att denna summa kan ändras.:)
 
Vår grund är byggd efter 070701 och har fortfarande ventiler.. Och skönt är väl det!
 
Annie&Kenneth skrev:
Vår grund är byggd efter 070701 och har fortfarande ventiler..
Det beror på att ni gjorde bygganmälan innan 20070701.
 
Hej . har varit i kontakt med olika företag som är specialliserade på olika typer av grunder, och vad vi har förstått skall det inte vara någon nackdel att ha isolerad krypgrund utan ventiler. sätter man dit ventiler tappar man effekten med isoleringen. Vid väl dränering ska det inte bli nått problem. och avfuktare skall ej behövas.
 
Vi har precis fått vårt hus från Smv och där är det isolerad grund med ventiler...
 
Har också sett flertalet nybyggda villor med ventilerade grunder. Åandrasidan så har de till stor sannolikhet beställts innan den 1 juli.

Vi funderar på att bygga källare istället för krypgrund. Vad tror ni om det?
 
Jag och min sambo funderar på att bygga smv Nybro. Har fått ett pris som vi tycker verkar bra. Är det någon som har byggt Nybro? Och vi undrar om allt funkade bra eller om det var mycket som krånglade. Och vad man skall tänka på. Blev priset högre än det ni blev lovade. Tacksam för svar/ Kristian Ericsson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.