6 335 läst · 60 svar
6k läst
60 svar
Frånluftsfläkt tak trasig? [Bilder]
Ok men om dimmer är bra då är det kondensatorn som är hetaste tipset vad kag förstår
Exakt var sitter den? I själva fläktkåpan vid motorn eller i kopplingsdosan på sidan? Lätt att få ut?
Måste jag ta ner hela fläkten eller kan man lyckas få ut kondensatorn med fläkten fortfarande monterad?
Kan den innehålla spänning även efter fimpad spänning i elcentralen?(egen säkring)
Exakt var sitter den? I själva fläktkåpan vid motorn eller i kopplingsdosan på sidan? Lätt att få ut?
Måste jag ta ner hela fläkten eller kan man lyckas få ut kondensatorn med fläkten fortfarande monterad?
Kan den innehålla spänning även efter fimpad spänning i elcentralen?(egen säkring)
Skumpe skrev:
Hur gammal är fläkten?
Missljud kan vara slitna lager. När kond. är defekt så brukar motorn bara stå still och brumma svagt.
Kondensatorn brukar sitta i någon kopplingsdosa. Ingen spänning är kvar när fläkten är spänningslös.
Jo det var det snubben som rengjorde sa. Slitna kullager. Men han har ju fått mothugg i tråden.E etompau skrev:
Kanske får testa byta kondensator. Verkar ju kosta en hundring ungefär.
Edit: cirka femton år gammal.
Ibland har denna typ av fläktar ett inbyggt termoskydd som återställs genom att bryta spänningen.
Termoskyddet löser om motorn blir varm pga. dåliga lager eller dålig kondensator.
När du felsöker råkar du bryta spänningen med säkring eller genom att stänga av "dimmer" och då startar fläkten om och går en stund tills skyddet löser igen.
Termoskyddet löser om motorn blir varm pga. dåliga lager eller dålig kondensator.
När du felsöker råkar du bryta spänningen med säkring eller genom att stänga av "dimmer" och då startar fläkten om och går en stund tills skyddet löser igen.
Om du får igång den och dimern var trasig eller något med elen.
Se till att byta lager i motorn om de var slitna som ventilationsteknikern sa.
Skär lagren är det stor risk att motorn bränns.
Med hela lager håller motorn i princip i evigheter.
Se till att byta lager i motorn om de var slitna som ventilationsteknikern sa.
Skär lagren är det stor risk att motorn bränns.
Med hela lager håller motorn i princip i evigheter.
Kräver detta att man monterar ner fläkten från taket?Huddingebo skrev:
Jo, är bara det att den har bara startat en gång efter den dog. Och jag har låtit den vara utan spänning när jag inte felsökt så den borde ha gått igång nån mer gång i så fall om det var skydd för hög temperatur.FrittDrag_II skrev:Ibland har denna typ av fläktar ett inbyggt termoskydd som återställs genom att bryta spänningen.
Termoskyddet löser om motorn blir varm pga. dåliga lager eller dålig kondensator.
När du felsöker råkar du bryta spänningen med säkring eller genom att stänga av "dimmer" och då startar fläkten om och går en stund tills skyddet löser igen.
Spännande detta med att använda ett mätinstrument utan förkunskaper.
Den skymda texten "put" tolkades av någon som Utgång.
Läs hela texten så klarnar det.
Läs för den delen även instrumentets bruksanvisning och gärna en fysikbok t ex Åk 9.
En jag känner blåste bl a mätinstrumentet, som inte är en leksak och fick bestående skador på huden.
Detta instrument väljer automatiskt mellan växelström och likström.
Resultatet ses i displayen.
Mätning på ej spänningssatt krets kan ge resultat runt 1 volt. Handlar ev om induktion från andra spänningssatta delar i närheten.
Den skymda texten "put" tolkades av någon som Utgång.
Läs hela texten så klarnar det.
Läs för den delen även instrumentets bruksanvisning och gärna en fysikbok t ex Åk 9.
En jag känner blåste bl a mätinstrumentet, som inte är en leksak och fick bestående skador på huden.
Detta instrument väljer automatiskt mellan växelström och likström.
Resultatet ses i displayen.
Mätning på ej spänningssatt krets kan ge resultat runt 1 volt. Handlar ev om induktion från andra spänningssatta delar i närheten.
Jag skulle plocka bryta spänningen till fläkt och dess styrning redan i husets elcentral.
Därefter spänningsmäta fartreglagets matning. Mellan en av de blå kablarna och i tur och ordning de bruna.
Visar dessa båda mätningar noll, eller nära noll Volt, så kan du undersöka fläkten och dess kopplingsdosas innehåll. Kan ju vara ett glapp t ex.
Du vet väl om att det krävs elbehörighet för att göra ändringar, koppla loss, koppla till fast monterad utrustning?
Har du inte det och går vidare, så påtar du dig ett större ansvar.
Och enda tipset i så fall är att ta bilder på hur varje kabel är inkopplad.
Därefter spänningsmäta fartreglagets matning. Mellan en av de blå kablarna och i tur och ordning de bruna.
Visar dessa båda mätningar noll, eller nära noll Volt, så kan du undersöka fläkten och dess kopplingsdosas innehåll. Kan ju vara ett glapp t ex.
Du vet väl om att det krävs elbehörighet för att göra ändringar, koppla loss, koppla till fast monterad utrustning?
Har du inte det och går vidare, så påtar du dig ett större ansvar.
Och enda tipset i så fall är att ta bilder på hur varje kabel är inkopplad.
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
FrittDrag_II skrev:Ibland har denna typ av fläktar ett inbyggt termoskydd som återställs genom att bryta spänningen.
Termoskyddet löser om motorn blir varm pga. dåliga lager eller dålig kondensator.
När du felsöker råkar du bryta spänningen med säkring eller genom att stänga av "dimmer" och då startar fläkten om och går en stund tills skyddet löser igen.
Ungefär som en kickboxningsmatch.Skumpe skrev:
Bankar på motståndaren inte bara en gång, utan flera tills denne inte rör sig.
Gissningsvis orkar termoskyddet ned någon gång, men sen brinner den eller motorlindningen upp.
Är du här för att hjälpa eller för att spela besserwisser? Ditt inlägg är onödigt drygt och jag gissar att det är inte första gången din omgivning för lida av ditt ego. Hört det förr? Ut ur tråden.H Hybro skrev:Spännande detta med att använda ett mätinstrument utan förkunskaper.
Den skymda texten "put" tolkades av någon som Utgång.
Läs hela texten så klarnar det.
Läs för den delen även instrumentets bruksanvisning och gärna en fysikbok t ex Åk 9.
En jag känner blåste bl a mätinstrumentet, som inte är en leksak och fick bestående skador på huden.
Detta instrument väljer automatiskt mellan växelström och likström.
Resultatet ses i displayen.
Mätning på ej spänningssatt krets kan ge resultat runt 1 volt. Handlar ev om induktion från andra spänningssatta delar i närheten.