Dammsuger 3-5ggr/mån och lagt ut klisterfällor i badrummet. Var nog ett halvår sen jag såg en sist.

som många andra säger är det viktigt att hålla rent. Dom små äcklen älskar damm, hud och gamla tapeter.
 
M Marwa1890 skrev:
Jag undrar om någon har liknande erfarenhet av silverfiskar och vad ni gjort för att bli av med dem.

Vi köpte vårt hus för cirka två år sedan. Huset är från 70-talet (platta på mark utan isolering under). Vid besiktningen testades syllarna på fyra ställen och normala värden uppmättes (typ 9-12 %). Först uppmärksammades en ”avvikande doft”. Inte riktigt mögel men typ gammalt. Denna doft försvann när vi började byta ut gamla mattor och lägga nya golv.

vi renoverade även badrum på ovanvåning och tvättstugan på första plan eftersom mattorna släppt vid golvbrunnarna. Det uppmättes ingen fukt där.
Badrummet på första plan som bara består av toalett och handfat är dock inte renoverat. Klinker + våtrumstapet. Här upptäckte jag några silverfiskar då och då men jag fick höra att det inte är ovanligt i gamla badrum och eftersom det ör gammalt och slitet är det svårt att få det helt rent vilket jag förstår lockar de små äckliga silverfiskarna.
Nu har jag dock reagerat på att de blivit fler i sovrummet som ligger bara någon meter från detta badrum.

Jag ringde Anticimex som menar att det inte är konstigt att det finns silverfiskar i badrummet eftersom det är gammalt och att det inte heller är konstigt om några dyker upp i sovrummet eftersom det ligger nära badrummet. De trodde inte det beror på fukt eftersom jag inte ser så många samtidigt. Det känns dock lite jobbigt eftersom jag förknippar dessa fiskar med fukt. Det är de vanliga silverfiskarna och inte de långsprötade.

Någon här som haft problem med silverfiskar? Indikerade det fukt?

Jag fick tips på hur jag kan motverka dem men om vi har fukt i huset känns det ju som att åtgärder med olika medel och att täcka springor blir onödigt … eller som att skjuta på problemet.
Va i samma situation som du för hösten -21. Förde ett mindre krig mot silverfiskar ett par månader. Samma typ av hus. Köpte Neudorf insektsspray på byggmax. Extremt effektivt. Körde även rödceder olja. Lite dyrt men luktar riktigt gott. Spraya längs med listerna. Nu har jag inte sett till dom på nått år. De gillar iof fukt men de gillar även värme. Har du golvvärme?
 
Hade silverfiskar i hyreslägenhet i GBG. Överallt! Allt från under diskbänk, i besticklåda och i taket i sovrummet.
Skitäckligt. Stora jävlar, långa spröt.
Fick limfällor från hyresvärden, tog säkert 300 st i limfällorna under diskbänken.

Vi blev aldrig av med skiten innan vi hann flytta därifrån.
 
Claes Sörmland
Cederolja verkar ju inte bara vara geschäft utan det finns vetenskapligt stöd för att den är en silverfiskrepellant:

https://jwoodscience.springeropen.com/articles/10.1007/s10086-006-0806-3

Sen är det ju tyvärr rätt oklart vilken cederolja som man får i burken man köper nätet. Artikeln gäller olja från en kryptomeriaart i cederfamiljen. Men folk vittnar ju om att den funkar.
 
  • Gilla
timmerhuset_78
  • Laddar…
Vi hade också massa silverfiskar i huset, byggt -38 förra ägaren var inte särskilt intresserad av städning. Trots iprincip total blåsning och renovering fanns där silverfiskar speciellt i badrummen som blev renoverade.

Se till att alla tätningar mot avlopp är hela, och täta.

Ringde Anticimex förra året, de kom ut gratis(ingick i hemförsäkringen) han la små klickar här och där såg ut som mjukfog. Silverfiskarna försvann efter 1-2v har hittat 1 nu på ett år!

Limfällor fungerade inte, fick ett paket av anticimex först.
 
Bjud in en spindel, att bo i badrummet, så håller den ner beståndet av silverfiskarna.
 
M Marwa1890 skrev:
Jag undrar om någon har liknande erfarenhet av silverfiskar och vad ni gjort för att bli av med dem.

Vi köpte vårt hus för cirka två år sedan. Huset är från 70-talet (platta på mark utan isolering under). Vid besiktningen testades syllarna på fyra ställen och normala värden uppmättes (typ 9-12 %). Först uppmärksammades en ”avvikande doft”. Inte riktigt mögel men typ gammalt. Denna doft försvann när vi började byta ut gamla mattor och lägga nya golv.

vi renoverade även badrum på ovanvåning och tvättstugan på första plan eftersom mattorna släppt vid golvbrunnarna. Det uppmättes ingen fukt där.
Badrummet på första plan som bara består av toalett och handfat är dock inte renoverat. Klinker + våtrumstapet. Här upptäckte jag några silverfiskar då och då men jag fick höra att det inte är ovanligt i gamla badrum och eftersom det ör gammalt och slitet är det svårt att få det helt rent vilket jag förstår lockar de små äckliga silverfiskarna.
Nu har jag dock reagerat på att de blivit fler i sovrummet som ligger bara någon meter från detta badrum.

Jag ringde Anticimex som menar att det inte är konstigt att det finns silverfiskar i badrummet eftersom det är gammalt och att det inte heller är konstigt om några dyker upp i sovrummet eftersom det ligger nära badrummet. De trodde inte det beror på fukt eftersom jag inte ser så många samtidigt. Det känns dock lite jobbigt eftersom jag förknippar dessa fiskar med fukt. Det är de vanliga silverfiskarna och inte de långsprötade.

Någon här som haft problem med silverfiskar? Indikerade det fukt?

Jag fick tips på hur jag kan motverka dem men om vi har fukt i huset känns det ju som att åtgärder med olika medel och att täcka springor blir onödigt … eller som att skjuta på problemet.
M Marwa1890 skrev:
Jag undrar om någon har liknande erfarenhet av silverfiskar och vad ni gjort för att bli av med dem.

Vi köpte vårt hus för cirka två år sedan. Huset är från 70-talet (platta på mark utan isolering under). Vid besiktningen testades syllarna på fyra ställen och normala värden uppmättes (typ 9-12 %). Först uppmärksammades en ”avvikande doft”. Inte riktigt mögel men typ gammalt. Denna doft försvann när vi började byta ut gamla mattor och lägga nya golv.

vi renoverade även badrum på ovanvåning och tvättstugan på första plan eftersom mattorna släppt vid golvbrunnarna. Det uppmättes ingen fukt där.
Badrummet på första plan som bara består av toalett och handfat är dock inte renoverat. Klinker + våtrumstapet. Här upptäckte jag några silverfiskar då och då men jag fick höra att det inte är ovanligt i gamla badrum och eftersom det ör gammalt och slitet är det svårt att få det helt rent vilket jag förstår lockar de små äckliga silverfiskarna.
Nu har jag dock reagerat på att de blivit fler i sovrummet som ligger bara någon meter från detta badrum.

Jag ringde Anticimex som menar att det inte är konstigt att det finns silverfiskar i badrummet eftersom det är gammalt och att det inte heller är konstigt om några dyker upp i sovrummet eftersom det ligger nära badrummet. De trodde inte det beror på fukt eftersom jag inte ser så många samtidigt. Det känns dock lite jobbigt eftersom jag förknippar dessa fiskar med fukt. Det är de vanliga silverfiskarna och inte de långsprötade.

Någon här som haft problem med silverfiskar? Indikerade det fukt?

Jag fick tips på hur jag kan motverka dem men om vi har fukt i huset känns det ju som att åtgärder med olika medel och att täcka springor blir onödigt … eller som att skjuta på problemet.
har också silverfiskar, tar dom ifall jag ser nga, kommer säkert från brunnarna, har flera sådana eftersom jag sover i källaren, inredd sådan. Jag dödar aldrig spindlar därför att dessa håller rent från silverfiskar, tänk på det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Första sökträffen:
- [länk]

Finns många fler...
Den där har jag provat och tyvärr gick inte en enda silverfisk in i den :thumbdown:
 
T tnt skrev:
Den där har jag provat och tyvärr gick inte en enda silverfisk in i den :thumbdown:
OK, jag har en liknande från min lokala matvarubutik och den fungerar bra. Det kan ju också bero på hur lockande innehållet i fällan är jämfört med det utanför fällan.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Vi hade faktiskt en del silverfiskar i badrummet. Aldrig stört mig jättemycket då de höll till under mattan och under skåpen. Sen skaffar vi en sibirisk kattunge och ser att hon på kvällskvisten gärna går in i badrummet. Nyfiket följer vi efter, och vad gör hon? Jo jagar silverfiskar så det står härliga till. Troligen i brist på mer normala bytesdjur typ möss :)
Var länge sen jag såg en silverfisk och jag tror att direkt en letar sig fram så gör hon processen kort.
Så tipset är väl att införskaffa en katt :) En lagom uttråkad inomhuskatt.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har silverfiskar, men de utgår från avloppet. Så fort jag stöter på dem så lägger jag några droppar klorin i brunnen och sedan slipper jag dem ett tag.

Enklaste sättet att övervaka om de finns är att ha en silverfiskfälla framme. När man får napp är det dags att lägga ett par droppar klorin igen...
Håller helt med , lite klorin vid golvbrunnen håller silverfiskar borta lång tid
 
pacman42 pacman42 skrev:
OK, jag har en liknande från min lokala matvarubutik och den fungerar bra. Det kan ju också bero på hur lockande innehållet i fällan är jämfört med det utanför fällan.
Så illa kan det ju vara ;)
dock kröp de både ovanpå och under fällan så träbiten(?) som skulle locka in dem var tydligen inte så lockande
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Skumpe
Deltametrin. Använd en spruta med nål för att få in bakom listerna. De ger upp efter ett tag men det tar ett par år av ihärdigt behandlande varannan månad eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.