Hej!

Jag och min flickvän har för avseende att köpa lite skogsmark och bygga upp en jaktstuga.
Inte för att vi jagar men för att vi vistas mycket ute i naturen och vill gärna ha något väldigt enkelt att vistas i på helgerna, även då vädret är sämre och inte tillåter tält.

Vad säger lagen? Får jag lov att bygga på en annars obebyggd skogstomt utan bygglov. Jag tänker att man håller sig under 15kvm och avstår från vatten, el och avlopp då avsikten är detsamma som jakt fast utan jakten då..

Tacksam för svar :)
Mvh
 
Frågan är väl om jakttorn anses som ett byggnadsverk eller inte först.

Varför inte fråga din kommun?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Frågan är väl om jakttorn anses som ett byggnadsverk eller inte först.

Varför inte fråga din kommun?

Tanken är inget jakttorn utan snarare en liten övernattningsstuga.
Fråga kommunen kan man ju alltid göra, men vill dra så lite uppmärksamhet till mig som möjligt om du förstår vad jag menar hehe..
 
F Fredrik420 skrev:
Tanken är inget jakttorn utan snarare en liten övernattningsstuga.
Fråga kommunen kan man ju alltid göra, men vill dra så lite uppmärksamhet till mig som möjligt om du förstår vad jag menar hehe..
Fråga inte. Bygg bara!
 
  • Gilla
Klabbarparn och 10 till
  • Laddar…
Skulle någon fråga är det naturligtvis en ekonomibyggnad för ert skogsbruk ni bygger. Ni måste ju kunna vara under tak och fila sågkedjor! Dessutom måste motorsågen och röjsågen förvaras någonstans. Och så vidare.
 
  • Gilla
Bolak_jr och 9 till
  • Laddar…
Hej
Jag har byggt 1 och flyttat ut 1 jaktstuga utan krångel, och de står kvar.
Kör bara.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga inte. Bygg bara!

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skulle någon fråga är det naturligtvis en ekonomibyggnad för ert skogsbruk ni bygger. Ni måste ju kunna vara under tak och fila sågkedjor! Dessutom måste motorsågen och röjsågen förvaras någonstans. Och så vidare.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag har byggt 1 och flyttat ut 1 jaktstuga utan krångel, och de står kvar.
Kör bara.

Haha precis dessa svaren jag ville ha egentligen... Ser om någon skänder bort en friggebod på blocket som man kan ställa dit och måla grön
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skulle någon fråga är det naturligtvis en ekonomibyggnad för ert skogsbruk ni bygger. Ni måste ju kunna vara under tak och fila sågkedjor! Dessutom måste motorsågen och röjsågen förvaras någonstans. Och så vidare.
Jag säger det samma. Håll den enkel och liten så fyller stugan faktiskt båda funktionerna lika bra rent praktiskt och då är det bara bössan som gör skillnad på jaktstuga och skogsbarack.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
P
Sen är det ju stor skillnad på platser där det finns mycket folk och där det är mycket folk i rörelse mot om vi pratar mer avsides plats. Generellt sett skulle jag säga att ju närmare storstäderna man kommer desto högre är anmälningsbenägenheten hos folk i allmänhet , och tvärtom ju längre ut i obygden och avfolkningsbygder man kommer desto mer funkar sköt dig själv och skit i andra

Rent lagmässigt är det ju alltid ett svartbygge och inte tillåtet

men Om ingen kan bevisa när den kom dit och den står på din mark och inte i nåt naturreservat eller i områden där flygfoton osv är tydliga.. en stunds kollande på google maps så inser man ju snart att skillnaderna i upplösningen i storstäderna kontra långt ut i avfolkningsbyggd är stor..

En smart vald plats där grenverk gör att flygfoton och sateliter bara ser träd så kan det finnas små kojor från jakt och annat som stått där sen innan våra lagar som reglerar sånt blev uppfunna som inte är registrerade att dom finns där

Den andra varianten är väl husvagnar och rastkojor på hjul , det kan ju också vara en smart början , den är relativt lätt att dra därifrån om man får myndigheter på sig.. och med medar under och dra dit den på skaren på vårkanten kan man få ut rätt stora saker rätt långt ut från närmaste väg och det syns inte ens ett spår av en stig..

men flygfoton och gammal data från foton från sateliter är väl det tydligaste problemet med att folk kan hitta saker i skogen och bevisa att den fanns inte där förut så in i nån skogsdunge där man kan vara under trädkronorna och inte synas så väl
 
  • Gilla
Fredrik420
  • Laddar…
Läs lagen Byggningabalkens 2kap 1§ reglerar detta sedan hundratals år och du ska inte behöva fråga någon kommunal tjänsteman eller politiker om det är en byggnad för gårdens drift (förutsatt att strandskydds reglerna respekteras)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Precis, @fribygg , ekonomibyggnader för näringsverksamhet i form av jord- och skogsbruk är bygglovsbefriade.
Det är inte helt koscher att kunna övernatta i sin ekonomibyggnad för skogsskötsel, men är det någon som bryr sig?
T o m vår tidigare landsbygdsminister Sven-Erik Bucht hade byggt några liknande små hus på sin skogsfastighet. Hemma i Tornedalen var det naturligtvis ingen som höjde på ögonbrynen, men en storstads-sörlänningsjournalist fick nys om det och publicerade några alster och spred "nyheten". Det blev inget tillräckligt kraftfullt mediedrev, och Sven-Erik fick sitta kvar på sin post.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Läs lagen Byggningabalkens 2kap 1§ reglerar detta sedan hundratals år och du ska inte behöva fråga någon kommunal tjänsteman eller politiker om det är en byggnad för gårdens drift (förutsatt att strandskydds reglerna respekteras)

Som det ser ut så planeras mark att köpas som inte är bebyggd sen förr, Men skall läsa Byggnadsbalken, tack för svar :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
ekonomibyggnader för näringsverksamhet i form av jord- och skogsbruk är bygglovsbefriade.
ja det svåra är väl att idag hävda att en byggnad i skogen används för skogsbruket.. och vilken funktion ska den ha? samla och torka och förvara kottar? :)

och den får man mest troligt inte övernatta i så lär bli svårt med dagens skogsbruk att föranka hur den används.. bästa är nog att hålla sig under radarn så man slipper förklara det och försöka låta trovärdig.. :)

Dom där reglerna är ju från en annan tid inom skogsbruket
 
P polaris78 skrev:
ja det svåra är väl att idag hävda att en byggnad i skogen används för skogsbruket.. och vilken funktion ska den ha? samla och torka och förvara kottar? :)

och den får man mest troligt inte övernatta i så lär bli svårt med dagens skogsbruk att föranka hur den används.. bästa är nog att hålla sig under radarn så man slipper förklara det och försöka låta trovärdig.. :)

Dom där reglerna är ju från en annan tid inom skogsbruket
Får väl hävda att det är till min kottsamling som sen skall ställas ut som en installation till allmänheten hehe
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Problemet är väl inte att bygga en stuga/koja etc på egen skogsmark.

Problemet är väl att hitta skogsmark att köpa... tror det blir svårt att stycka av nåt mindre än ett ganska stort antal hektar...

Vad jag vet finns inget som heter skogstomt..
dvs det går inte att stycka av några tusen m2 mark.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.