Fjärrvärme eller Luft/Vatten

  • Antal röster
    27
Okej Byggahus, vad säger ni?.
Såhär!
Elområde 3
Elpanna med vattenburet system +LLVP finns nu.
Jag velar mellan dessa 2 alternativ, andra är utesluta pga olika anledningar.
Fjärrvärme finns ute i gatan, pris anslutningskostnad och växlare 120 000:-. Garanti och service 20 år.
LVVP 140 000:-. Garanti 15 år + servicekostnad.
Räknar jag på ett snittpris på 2:-/kvh blir årskostnaden på uppvärmningen nästan identisk. Monopol och sådan skit finns överallt, så det bryr jag mig inte om.
Vilket föredrar vi?
 
M
Jag hade valt LVVP, men inte till det priset! En monoblock som man kopplar in själv kostar hälften så mycket. Energikostnadsmässigt så får du ju räkna på faktor 3 för värmepumpen iaf., minst. Dvs. kostar fjärrvärmen 1kr/kWh så kan elen kosta 3kr/kWh för att landa på samma. Och riktigt så högt ligger vi väl inte i årssnitt ännu.
Vidare så kan du ju påverka din kostnad med en LVVP, teckna timpris och koppla pumpen till typ Tibber och köra mycket lågkostnadstimmar. Med fjärrvärme så är du helt låst.
 
  • Gilla
LarryLarrysson
  • Laddar…
Fjärrvärme!!

Om 20 år har din LVVP gett upp, dags att investera 140tkr+inflation igen.
Motsvarande på fjärrvärme är en ny cirkulationspump och någon givare, dvs 5tkr.

Fjärrvärme är kanske inte billigast i energi/kwh. Men helt krångelfritt- DET är värt mycket!
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
S
Sen får man ju inte glömma att har man fjärrvärme så har man "obegränsat" med varmvatten. Det kan vara bra om man har tonåringar.
 
Jag kommer ha tre stycken inom några år
 
Markarbetaren. Hur räknar du/man på faktor 3?
Såhär ser mina beräkningar ut, exkluderat investeringen. Vad missar jag?

Energiförbrukning per år
12 000 kWh
Driftkostnad för elpanna 2:-/kvh 24 000 kr/år
Luft/Vatten besparing per år 7 200 kWh (60%)
Besparing i kronor 14 400 kr/år
Fjärrvärme besparing per år på 11 350:- 12 650kr/år

Energiförbrukning per år 12 000 kWh
Driftkostnad för elpanna 1,50:-/kvh 18 000 kr/år
Luft/Vatten besparing per år 7 200 kWh (60%)
Besparing i kronor 10 800 kr/år
Fjärrvärme besparing per år på 11 350:- 6 650kr/år

Energiförbrukning per år
12 000 kWh
Driftkostnad för elpanna 1:-/kvh 12 000 kr/år
Luft/Vatten besparing per år 7 200 kWh (60%)
Besparing i kronor 7 200 kr/år
Fjärrvärme besparing per år på 11 350:- 650kr/år
 
Redigerat:
S Screew skrev:
Sen får man ju inte glömma att har man fjärrvärme så har man "obegränsat" med varmvatten. Det kan vara bra om man har tonåringar.
...å jag tycker tvärt om, bra med vp med inte obegränsat med vv för annars skulle väl ungdomarna mina duscha en timme...
 
  • Gilla
LarryLarrysson
  • Laddar…
Jag hade valt fjärrvärme. Luft/vatten-värmepumpen fungerar som sämst när den behövs som mest. Det finns stor risk att du behöver köpa mycket el just när den är superdyr, men sparar el när den är billig. Om du kombinerar LVVP med vattenmantlad kamin eller vedpanna så blir det däremot ett bra samarbete. Värmepumpen är effektiv när du tycker det är för varmt (eller för billig el) för att elda.
 
S Skopan skrev:
Jag hade valt fjärrvärme. Luft/vatten-värmepumpen fungerar som sämst när den behövs som mest. Det finns stor risk att du behöver köpa mycket el just när den är superdyr, men sparar el när den är billig. Om du kombinerar LVVP med vattenmantlad kamin eller vedpanna så blir det däremot ett bra samarbete. Värmepumpen är effektiv när du tycker det är för varmt (eller för billig el) för att elda.
Jag funderar också mellan fjärrvärme och luft/vatten. Jag har i dagsläget pellets som ju har blivit jättedyrt och asjobbigt att hålla på med.
Men jag planerar på att behålla min pelletspanna, som komplement de kallaste dagarna.. Ungefär som du föreslår.
Men är det besvärligt för en installatör att installera en luft/vatten tillsammans med en pelletspanna?
Dom slipper ju koppla ur pelletspannan tänker jag.. Men är det mycket merjobb med att koppla ihop dessa? Behöver förbereda mig inför kommande offerter och frågor kring detta.. :)
 
4 40talshuset skrev:
Jag funderar också mellan fjärrvärme och luft/vatten. Jag har i dagsläget pellets som ju har blivit jättedyrt och asjobbigt att hålla på med.
Men jag planerar på att behålla min pelletspanna, som komplement de kallaste dagarna.. Ungefär som du föreslår.
Men är det besvärligt för en installatör att installera en luft/vatten tillsammans med en pelletspanna?
Dom slipper ju koppla ur pelletspannan tänker jag.. Men är det mycket merjobb med att koppla ihop dessa? Behöver förbereda mig inför kommande offerter och frågor kring detta.. :)
Vi valde att gräva in fjärrvärme innan sommaren. Har inte ångrat en sekund. Fick ner priset till ca 75 000 då grannen också anslöt sig. Ja, vi kanske betalar några extra :- per månad, men smidigheten, garantin, service och känslan att inte behöva fundera över det på 20 år talar ganska enkelt till fjärrvärmens fördel. Har använt service 1 gång då jag tyckte vattnet var för varmt. Dom dök upp hemma inom 2 timmar.
 
  • Gilla
A bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.