I samband med installation av bergvärmepump demonterades den gamla kombipannan men teamet visste inte hur de skulle demontera/riva det tillhörande rökröret/skorstenen så nu letar jag efter firmor som kan hjälpa. Kallas det på bilderna för rökrör eller skorsten? Vad är rimligt avdrag på fakturan för totalentreprenaden som ska minskas med motsvarande kostnad för 3e part? Utrymmet ska alltså bli "rent" då nya anläggningen står på annan plats.
Den gamla kombipannan stod på entréplan så röret går genom bjälklag till övervåning och vidare upp på taket.
Galvaniserat rökrör från gammal kombipanna infäst i tak, omgivet av rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliskt rökrör genom bjälklag i ett utrymme under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på vertikala rökrör/skorsten genomgående genom bjälklag i ett hem under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliskt rökrör som sträcker sig genom ett mörkt utrymme mot övervåningen i en byggnad, demonterat från en kombipanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en skorsten på ett snötäckt tak i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Galvaniserat rökrör från gammal panna går genom tak, omgivet av förvaring och diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som rör vid en gammal, demont-bar rökrörsskarv med bakgrundsinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att släppa ner det direkt på golvet under?
Dvs är det fritt och stabilt golv? Antagligen är det en gjuten klack efter pannan?

Isf bara att släppa ner och slå sönder i delar med slägga. Mest troligt gjutjärn.

Släpper röret inte direkt när du släpper eller sågar av upphängningen så brukar det räcka med att gunga eller slå på det lite med släggan.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Går det att släppa ner det direkt på golvet under?
Dvs är det fritt och stabilt golv? Antagligen är det en gjuten klack efter pannan?

Isf bara att släppa ner och slå sönder i delar med slägga. Mest troligt gjutjärn.

Släpper röret inte direkt när du släpper eller sågar av upphängningen så brukar det räcka med att gunga eller slå på det lite med släggan.
Det går troligtvis att långsamt fira ner röret men skulle tro att det väger uppåt 200 kg eller mer så kanske inte så bra att bara kapa stagen? Som du säger är det en gjuten klack där pannan stått tidigare som är hyfsat fri (det går ett rör längs med ena kanten som rörmokaren var tvungen att återanvända för att ansluta befintligt vattenburet radiatorsystem till nya BVP)
Jag kan inte det här själv så uppskattar hjälpen med att kunna speca vad som ska föras för entreprenör som jag alltså också söker.
 
Har ett likadant men en källare också som ska bort bums. Ungefär kanske det är 300 kilo gissar jag.

Funderar på att försöka lossa översta delen på vinden först för att minsta vikten lite. Sedan antingen borra hål genomgående, och med metallpinne där fästa lyftstroppar och ha det hängande från en "bock" som får byggas på vinden, vari man kan hänga ett spakblock. Ev kan man med en strypögla fästa runt kragen som är vid varje skarv. Rördelarna är väl ca 2 meter långa. Efter att med tigersåg kapat, eller mer skräpigt, slägga... långsamt sänka röret.
Men har Du kommit fram till nån metod?

Bild från vinden där jag frilagt röret.
Rostig röranslutning med tätningsmaterial i en oisolerad miljö, möjligt underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.