Jag saknar ett forum där man kan diskutera olika designlösningar för utsidan av huset som är av ren estetisk natur. Där skulle man tex kunna diskutera vilka spröjs som passar (aktuell tråd), vilket verandaräcke som blir bra och hur utbyggnader ska kunna matcha det befintliga huset. Idag försvinner dessa trådar litegrann bland diskussioner om olika konstruktionslösningar och materialval och andra teknikaliteter. De kan också vara så övergripande att det är svårt att passa in dem i något bestämt forum (tex hur påverkar fönsterfoderna utseendet på mitt hus).
 
Jag har tänkt mig att sådana frågor ska diskuteras under rubriken "Arkitektritat". Jag kan förtydliga det genom att lägga till en beskrivande text under det delforumet.
 
Vi har haft diskussionen uppe tidigare. "Arkitektritat" betyder idag i detta forum ... att vi alla är "arkitekter" dvs alla egenritade hus blir "arkitektritade". mino har en poäng här med att just diskutera design som faller utanför trådnamnet. Jag tycker fortfarande att "arkitektritat" är ngt som proffsen gör - även om arkitekttiteln inte är skyddad.
 
Jo, men vanliga dödliga måste få diskutera ämnet arkitektur! Dessutom kryllar det av utbildade arkitekter här som gärna lägger sig i. Så jag tycker absolut att frågor kring ämnet arkitektur, eller design av huset om du så vill, kan diskuteras under rubriken "Arkitektritat". Vi kanske ska döpa om delforumet till "Arkitektur & arkitektritat"?
 
Marlene Eskilsson skrev:
"Arkitektur & arkitektritat"?
"Arkitektritat & extern design"? - för att skilja mellan arkitekter och egendesign?
 
Mikael_L
Jag kan nog hålla med.
Namnet "Arkitektritat" har fått mig att anta att det endast gäller proffesionella arkitekters arbete. Nu när jag läser denna disskusion så inser jag givetvis att jag borde förstått bättre, men det gjorde jag alltså inte...

Men "Arkitektritat & extern design" kan nog fungera bra, det är sant att det inte behövs ett nytt underforum.
 
OK, då har jag bytt rubrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.