Tjena! Har en solcellsanläggning som installerades i somras där installatören frågade om vad vi hade för huvudsäkring. Då hade vi 20 A men har nu säkrat upp till 25 A för att elbilsladdare och panna slukar mest ström samtidigt under nätterna. Fråga, ska man ändra någon inställning på Växelriktare med tanke på att våra huvudsäkringar nu klarar 25 A? Tänker att vi borde kunna skeppa iväg mer ström till nätet nu om tidigare var så att huvudsäkrigen var begränsningen.
 
J Jeppenedved skrev:
Tjena! Har en solcellsanläggning som installerades i somras där installatören frågade om vad vi hade för huvudsäkring. Då hade vi 20 A men har nu säkrat upp till 25 A för att elbilsladdare och panna slukar mest ström samtidigt under nätterna. Fråga, ska man ändra någon inställning på Växelriktare med tanke på att våra huvudsäkringar nu klarar 25 A? Tänker att vi borde kunna skeppa iväg mer ström till nätet nu om tidigare var så att huvudsäkrigen var begränsningen.
Vad har du för anläggning och vem har installerat ?
 
Ja det bör du kunna. Men kolla så nätägaren tillåter det.
 
  • Gilla
Jeppenedved
  • Laddar…
Nej det kan du inte. Eller har dina 20A säkringar löst ut tidigare för att du sålt för mycket?

Hade er solcellsanläggning kunnat producera mer än 20A, så hade installatören höjt era huvudsäkringar.
 
Det finns alldeles för lite att gå på här, MEN i föranmälan så vill jag minnas det anges lite uppgifter om vad som installatören vill ansluta som max, och ändrar du efter anläggningen är godkänd av nätägaren så ändrar du förutsättningarna. Ev. kan det innebära att ledningarna måste byggas ut/förstärkas.
Så för att inte gissa, kolla med din installatör och därefter nätägaren också om vad som gäller.
 
K
Hur stor växelriktare har du? Finns det dokumenterat att de lagt in en mjuk strypning? Vad sa de vid institutionen/offert?
 
Med en 25A säkring kan du mata ut 17,5 kW till nätet. Om din växelriktare är på mindre än 17,5 kW. Är det inga problem.

Om du hade 20A säkring när solcellerna monterades kunde du max mata ut 14 kW. Om växelriktaren var på mer än 14 kW är växelriktaren strypt och den kan man nu höja eller ta bort. Om växelriktaren är mindre än 14 kW var det inga problem tidigare och ännu mindre nu. Hä ba’ å åk.
 
  • Gilla
Jeppenedved
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vad har du för anläggning och vem har installerat ?
Har 2x24 paneler på 410watt. Minns faktiskt inte vad växelriktarna är på. Installerat av Soldags.
 
J Johan456 skrev:
Nej det kan du inte. Eller har dina 20A säkringar löst ut tidigare för att du sålt för mycket?

Hade er solcellsanläggning kunnat producera mer än 20A, så hade installatören höjt era huvudsäkringar.
Nej säkringarna har inte löst alls pga jag sålt för mycket. Okej.
 
Inser att
M mortimer skrev:
Det finns alldeles för lite att gå på här, MEN i föranmälan så vill jag minnas det anges lite uppgifter om vad som installatören vill ansluta som max, och ändrar du efter anläggningen är godkänd av nätägaren så ändrar du förutsättningarna. Ev. kan det innebära att ledningarna måste byggas ut/förstärkas.
Så för att inte gissa, kolla med din installatör och därefter nätägaren också om vad som gäller.
Sant. Ja du har nog rätt i att en sådan siffra angavs. Har skickat frågan till installatören. Men känns bra med ett second opinion härifrån.
 
K knightjocke skrev:
Hur stor växelriktare har du? Finns det dokumenterat att de lagt in en mjuk strypning? Vad sa de vid institutionen/offert?
Har två växelriktare på två olika byggnader men jag minns inte hur stora dem är. Nu när du nämner det så kan jag inte minnas att jag fått någon dokumentation alls. Och vad dem sa under installationen minns jag typiskt nog inte.
 
J Jeppenedved skrev:
Nej säkringarna har inte löst alls pga jag sålt för mycket. Okej.
Men även el som du säljer passerar dina huvudsäkringar…
 
K
J Jeppenedved skrev:
Har två växelriktare på två olika byggnader men jag minns inte hur stora dem är. Nu när du nämner det så kan jag inte minnas att jag fått någon dokumentation alls. Och vad dem sa under installationen minns jag typiskt nog inte.
Det står på dem, deras modellbeteckning. Som då avslöjar dess storlek. Skulle frågat installatören efter dokumentation, det är bra att ha
 
J Johan456 skrev:
Men även el som du säljer passerar dina huvudsäkringar…
Jaja det vet jag, men jag har inte haft något problem med det. Säkringarna har bara smällt på natten.
 
Med de paneler du har så har du troligen 2 st växelriktare à 8,5 kW. Även om de ger max samtidigt så klarar dina säkringar det, men troligen ger de max vid olika tidpunker.

Om säkringen löser ut på natten har det inget med solcellerna att göra. Billaddaren och värmesystemet är troliga bovar. Hör med elektrikern, det går att styra så inte bägge går samtidigt. Kanske du har snedbelastning på faserna. Du har tre huvudsäkringar, är det alltid samma säkring som löser ut? Går billaddaren bara på en fas? Du får ta installatören i öronen, något är feldimensionerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.