Hej
Vi har precis börjat fundera på att skaffa hus, men har inte hittat några som passar oss, så nu har vi börjat fundera på att bygga nytt..
Mina frågor är då
vad det kostar att bygga nytt i Karlstad eller Forshaga trakten?
Har tänkt ett hus på ca 100-150 m2, 1 1/2 plans villa..
Vilka "byggare är bäst?
Vad tillkommer för kostnader mm mm?

Vi vill inte ha ett jätte dyrt mordernt hus men ändå ett som passar oss.

Hoppas någon kan svara ;)
 
Naturligtvis helt omöjligt att svara på men skulle inte tro att det går att bygga billigare än 1,5 milj....
Du får sätta dig ner och använda sökfunktionen, förslagsvis "prisuppgifter" och "tillkommande kostnader" kan vara användbara ord att börja sökningen.
 
Du kan garanterat bygga billigare än 1,5 miljoner, det beror helt på vad man har för krav, samt vad man är beredd att göra själv. Många husleverantörer har "billigare serier". Kolla på Älvsbyhus, de har billiga hus, dock så är det väl inte världens bästa standard, men man får ju vad man betalar för.

 
Det skulle vara intressant att höra från någon som byggt billigt. Hur billigt har ni fått det till slut och då menar jag, som trådstartaren och efterfrågar, inklusive alla kostnader? Grannar har byggt Älvsbyhus (just för att de är billiga), en enplanare utan några speciella tillval men deras bygge är ändå uppe i 1.9 milj och då har de tomten kvar... En annan utav grannarna har byggt lösvirke, deras är uppe i 1,4 milj (tomten kvar) och det är enplanare på 120m2.... så, hur billigt kan man bygga?
 
Det kan självklart variera, men jag tror inte att man kan komma mycket billigare undan än kring 2 milj idag.

Nu vet jag att många kommer att protestera, men ni ska ju räkna in ALLA konstnaderna dvs. tomten, bygglov, konsultkostnader, trädgårdsanläggningen, merkostnader under byggtiden, vatten och avlopp, etc.
 
Och något tak på utgifterna finns det inte. ;)
 
Med duktig arkitekt, god kommunikation mellan arkitekt och byggare, kan du absolut bygga ett inte alltför stort hus en bra bit under 2 milj - alla kostnader inräknade exkl tomt.
 
Vi ska bygga och vi landar på 1.5 med tomt och allt men ska göra övervånigen själva samt tapetsera och måla. :)
 
jessicaodanne skrev:
Du kan garanterat bygga billigare än 1,5 miljoner, det beror helt på vad man har för krav, samt vad man är beredd att göra själv. Många husleverantörer har "billigare serier". Kolla på Älvsbyhus, de har billiga hus, dock så är det väl inte världens bästa standard, men man får ju vad man betalar för.
Vad är det för fel på standarden i ett Älvsbyhus?
Mvh Larz
 
Vi ska bygga och vi landar på 1.5 med tomt och allt men ska göra övervånigen själva samt tapetsera och måla.
Det är stor skillnad på planerad budget och verkligt utfall... Många lyckas nog hålla sin budget men jag skulle tro att majoriteten av husbyggarna spräcker sin.
 
emisaki skrev:
det är bäst att du anlitar ett polsk byggföretag,de är biligare än de svenska företag.
du kan kolla de här [länk] och [länk]
om du inte har polska bekanter som du kan fråga.
Vist är det billigare med utländska arbetare o.s.v men vad händer med alla garantier
 
Tess82 skrev:
Hej
Vi har precis börjat fundera på att skaffa hus, men har inte hittat några som passar oss, så nu har vi börjat fundera på att bygga nytt..
Mina frågor är då
vad det kostar att bygga nytt i Karlstad eller Forshaga trakten?
Har tänkt ett hus på ca 100-150 m2, 1 1/2 plans villa..
Vilka "byggare är bäst?
Vad tillkommer för kostnader mm mm?

Vi vill inte ha ett jätte dyrt mordernt hus men ändå ett som passar oss.

Hoppas någon kan svara  ;)
Du har ett förslag på vinkel 160m² i din inkorg, ger gärna priser på andra och billigare och efter ert förslag till planlösning och till rätt pris
 
Lars.Karlsson skrev:
[quote author=jessicaodanne link=1147855625/0#2 date=1147866861]Du kan garanterat bygga billigare än 1,5 miljoner, det beror helt på vad man har för krav, samt vad man är beredd att göra själv. Många husleverantörer har "billigare serier". Kolla på Älvsbyhus, de har billiga hus, dock så är det väl inte världens bästa standard, men man får ju vad man betalar för.
Vad är det för fel på standarden i ett Älvsbyhus?
Mvh Larz
[/quote]

Det här har diskuterats i väldigt många trådar, men man kan ju ta upp saker som plastmattor i våtrum istället för helkaklat, enkelgips i väggar, ingen isolering i innerväggar eller mellanbjälklag o.s.v.

Nu vet jag inte vad som gäller för just Älvsbyhus, men det här är några av många detaljer där de billigare husen skiljer sig från de dyrare.
I viss mån är de dyrare husen dyrare för att de "ska" vara det, ett högt pris kan i vissa fall vara en del av varumärket, men till största del får man faktiskt vad man betalar för.

Det betyder inte att kvaliten på grejorna är sämre i ett billigare hus.
 
frasse skrev:
[quote author=Lars.Karlsson link=1147855625/0#9 date=1147984002][quote author=jessicaodanne link=1147855625/0#2 date=1147866861]Du kan garanterat bygga billigare än 1,5 miljoner, det beror helt på vad man har för krav, samt vad man är beredd att göra själv. Många husleverantörer har "billigare serier". Kolla på Älvsbyhus, de har billiga hus, dock så är det väl inte världens bästa standard, men man får ju vad man betalar för.
Vad är det för fel på standarden i ett Älvsbyhus?
Mvh Larz
[/quote]

Det här har diskuterats i väldigt många trådar, men man kan ju ta upp saker som plastmattor i våtrum istället för helkaklat, enkelgips i väggar, ingen isolering i innerväggar eller mellanbjälklag o.s.v.

Nu vet jag inte vad som gäller för just Älvsbyhus, men det här är några av många detaljer där de billigare husen skiljer sig från de dyrare.
I viss mån är de dyrare husen dyrare för att de "ska" vara det, ett högt pris kan i vissa fall vara en del av varumärket, men till största del får man faktiskt vad man betalar för.

Det betyder inte att kvaliten på grejorna är sämre i ett billigare hus.[/quote]

Håller med dig om detta frasse, även hur tjock isolering av ytterväggar och beklädnad utvändigt samt tak m.m avgör vilket pris det blir i slutända av huset, de är bara ställa dessa frågor till hustillverkare eller försäljaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.