Hej!

Jag och min fru är på husjakt. Just nu har vi ögonen på ett parhus -76, på 126kvm.

Det vi undrar lite kring är hur stor vikt vi ska lägga vid att det är luftvärmepump på nedervåning och direktverkande el på övervåningen. Med dagens elpriser är det otroligt svårt att räkna på hur stor påverkan direktverkande el har på kostnaderna… vi äger en lgh i dagsläget.
Är direktverkande el något att helt undvika just nu?

Vi är 2 vuxna, inga barn.
 
A andnel skrev:
Hej!

Jag och min fru är på husjakt. Just nu har vi ögonen på ett parhus -76, på 126kvm.

Det vi undrar lite kring är hur stor vikt vi ska lägga vid att det är luftvärmepump på nedervåning och direktverkande el på övervåningen. Med dagens elpriser är det otroligt svårt att räkna på hur stor påverkan direktverkande el har på kostnaderna… vi äger en lgh i dagsläget.
Är direktverkande el något att helt undvika just nu?

Vi är 2 vuxna, inga barn.
Jag och min fru flyttade in i ett radhus på gavel i somras, 137 kvm. Tidigare ägares förbrukning var 16500kwh med direktverkande + 15 år gammal luft/luft. De sa att den fungerade bra så länge det inte var minusgrader. Vi bytte ut den i höstas mot en kraftfull ny pump. Samt tilläggsisolering av vind gör ca 6000:-. Nu värmer vi upp hela huset med den luftvärmepump utan problem, och min prognos säger ca 7000-8000 kwh/år. Vi har dock en placering på den i trappen vilket gör att den kan blåsa både upp och ned.

Kan ni sätta in en till på övervåning så borde förbrukningen inte bli så blodig.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Var i Sverige? Jag bor i söndra Småland (dvs milda vintrar) och I December gjorde vi av med 1500 kwh med 1 LVP nere och 1 el-element uppe i vårt 1 1/2 180m2 hus. I Januari ser det ut som att vi hamnar på 1000-1100kwh (December hade 1v med riktigt kallt -10/-15c) .Ja visst snålar man lite med att inte ha golvvärmen igång i badrummen men tempen på pumpen är satt på 23c för att se till att det aldrig faller under 20c i andra änden nere och elementet uppe är på 20c) Under sommarhalvåret ligger vi på kanske 400-500.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Jag och min fru flyttade in i ett radhus på gavel i somras, 137 kvm. Tidigare ägares förbrukning var 16500kwh med direktverkande + 15 år gammal luft/luft. De sa att den fungerade bra så länge det inte var minusgrader. Vi bytte ut den i höstas mot en kraftfull ny pump. Samt tilläggsisolering av vind gör ca 6000:-. Nu värmer vi upp hela huset med den luftvärmepump utan problem, och min prognos säger ca 7000-8000 kwh/år. Vi har dock en placering på den i trappen vilket gör att den kan blåsa både upp och ned.

Kan ni sätta in en till på övervåning så borde förbrukningen inte bli så blodig.
Vårt enstaka element värmer övervåningen själv och drar 0.5 kwh ungefär när den sätts igång lite då och då. En LVP hade nog dragit lika mycket i vårt fall när det är kallt, så för oss tjänar vi ingenting på en LVP just uppe
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Hmm.. på era svar verkar det som att det inte vore helt katastrof i varje fall. Det är en relativt gammal luft/luft-värmepump. Så den borde väl i så fall uppdateras
 
Z Zlatje skrev:
Var i Sverige? Jag bor i söndra Småland (dvs milda vintrar) och I December gjorde vi av med 1500 kwh med 1 LVP nere och 1 el-element uppe i vårt 1 1/2 180m2 hus. I Januari ser det ut som att vi hamnar på 1000-1100kwh (December hade 1v med riktigt kallt -10/-15c) .Ja visst snålar man lite med att inte ha golvvärmen igång i badrummen men tempen på pumpen är satt på 23c för att se till att det aldrig faller under 20c i andra änden nere och elementet uppe är på 20c) Under sommarhalvåret ligger vi på kanske 400-500.
Bor utanför Stockholm. Nej vi har inte heller golvvärmen på i badrummen. Ställer vi pumpen på 20 grader så blir det ca 19 nere och 21 uppe vilket jag tycker är lagom.
 
A andnel skrev:
Hmm.. på era svar verkar det som att det inte vore helt katastrof i varje fall. Det är en relativt gammal luft/luft-värmepump. Så den borde väl i så fall uppdateras
Ja det är nog bäst. Det funkar ju med luft/luft så länge man står ut med lite dovt fläktljud, och kan sova med öppna dörrar. Blir värre när barnen blir äldre och ska sova med stängda dörrar!
 
A andnel skrev:
Hmm.. på era svar verkar det som att det inte vore helt katastrof i varje fall. Det är en relativt gammal luft/luft-värmepump. Så den borde väl i så fall uppdateras
Det roliga är att våra element är bytta för 3 år sen. Totalt 9 st. Det kostade nog mer är vår luftvärmepump. Och då använder vi inte ens elementen.
 
L micke880 skrev:
Ja det är nog bäst. Det funkar ju med luft/luft så länge man står ut med lite dovt fläktljud, och kan sova med öppna dörrar. Blir värre när barnen blir äldre och ska sova med stängda dörrar!
okej. Men vilken typ av värmepump bör jag ha då? Eller tänker du att man på sikt bör omvandla till vattenburet?
 
A andnel skrev:
okej. Men vilken typ av värmepump bör jag ha då? Eller tänker du att man på sikt bör omvandla till vattenburet?
Vi kommer inte omvandla till vattenburet. Kommer bara se till att hålla vår pump fräsch genom service osv. Köper man en lite större än vad som rekommenderas så behöver inte pumpen jobba lika hårt, vilket sänker energiförbrukningen.

Vi köpte en Mitsubishi sumo 35. Eftersom den klarar stora ytor och ska ge en bra effekt vid låga temperaturer 5,3kw vid -15. Mitsubishi Hero ger bara 4 vid -15 t.ex.
 
Så länge ni bara ser till att ha en buffert på boende kontot, och bygger upp det under året, så klarar ni kalla månader.

Vi bor i hus med direkt el, kamin och luftpump. Lägger undan samma summa för el varje månad och bygger upp en buffert med det. Räknat lite på ungefärlig förbrukning, kontra scenarion med dyr el. Lagt undan lite mer än vad jag uppskattat och på dom 1,5år vi har bott i huset, så har vi byggt upp en stadig buffert redan. Ser man bara till att effektivisera det man kan och hålla luftpumpen i trim och byter när den börjar bli sliten, så klarar man sig i princip med bara den.

Våran pump fyller 16år i år. Den fungerar, men är inte så effektiv som vi önskar. Så en ny ligger med i planeringen i år och då tar man en överdimensionerad, så får man effektiv värme för mindre peng.

Kolla upp tidigare förbrukning som nuvarande ägare haft på ett år och räkna lite på det. Och tänk på att om dom är fler i hushållet än er, så blir eran förbrukning lägre. Och vice versa.
Det är rådet jag kan ge.

Planering och uträkning är A och O.

Lycka till! :)
 
A andnel skrev:
okej. Men vilken typ av värmepump bör jag ha då? Eller tänker du att man på sikt bör omvandla till vattenburet?
Jag kommer tex aldrig omvandla till vattenburet. Jag kommer förmodligen aldrig få tillbaka på den investeringen då det behövs så otroligt mycket jobb om jag inte vill ha fula synliga rör.

Vi köpte TOSHIBA Daiseikai 9.5 Wifi - 35 A+++ för 200m2. Skitnöjda. Gör inte missen att snåla på en som bara klarar exakt den ytan du vill värma upp. Ta i rejält med en bra, gärna 200m2 för då behöver den inte jobba lika hårt, mindre energi, sen så får du jämnare temp.

Nu är detta inte exakta siffror men vår LVP drar typ 0.7-1.2kw/h när det ligger runt 0an. Är det sådär -5 drar den kanske 1.6kw/h sen vid -15 drar den nog 2.3-2.5kw/h.
När det är 10-15c+ ute så eller varmare så drar den typ ingenting.. kanske 0.2-0.3kw/h typ-
ACn är snål och klarar 60m2 på papper. ACn drog 0.5kw/h när det var 28-30ute med inställd temp på 21
 
  • Gilla
Lekmanna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.