S Solenya skrev:
Insåg att jag bara hade delar av protokollet och jag missade lite godbitar. Så lite fler problemområden finns det, även i källare :)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Fortfarande inget allvarligt. Det är inga pågående fuktskador. Nya ytskikt lär behövas i vilket fall. Toalett/badrum är vad det är, och måste renoveras. Dyrt, men inget som kommer som något oväntat.
 
  • Gilla
SSHH och 3 till
  • Laddar…
.
Men Din fråga.... Går det att rädda?

Det är väl som så, att vad du än gör på detta hus, och sen vänder dig om, så hittar Du mer som ska åtgärdas. Blir Du någonsin nöjd är väl en berättigad fråga.


Köpte mitt nuvarande 95, byggt 82.
Utgångsläget inför köp, var rätt häftig prutning, då jag redan hade erfarenhet av ett hus från 1921, som jag själv renoverat. Mycket lärorikt.

Visste alltså vad jag behövde kolla efter vid ett eventuellt köp och göra ett hållbart ekonomiskt överslag.


Det jag nu gjort under alla åren, behöver jag inte göra om, så länge jag bor kvar. Och huset har varit beboligt hela tiden.
Helt uppdaterat, mycket bra isolerat, låga uppvärmningskostnader... ... ...

Gillar pyssel, så nu satsar vi på kökets bänkar, diskho o s v.

Nåt annat år stortoan.
Några rum behöver tapetseras.
Sen vete tusan om det är så mycket att göra.


Börja med att lista vad som ska göras. Eller rättare sagt vad du inte kan acceptera närmaste 10 åren.

- Ser ut att bli en lång lista att göra för
dig ...

Kostnadseffektiv uppvärmning är väl no 1
Kostar:

Gräv upp runt huset och dränera, hindra vatten att krypa in, även genom golvet i källaren.
Kostar:

Fixa ventillation i hela kåken, med bl a FTX.
Kostar:


Med det jag sett av bilderna, så blir det svettigt rent ekonomisk om du lejer bort allt.

Oro är väl inget man ska betala för?

I stället för detta... Bygg helt nytt, för det verkar som om eget arbete inte är lockande.
Och jag tror inte det blir dyrare i slutänden, såvida inte en tomt är hutlöst dyr.

Ligger huset bra, bjud för tomten.


Övrigt.

-Lättbetong. Är väl inte av den inhumana typen?

-Det nämndes fuktvandring upp till vinden.
Innebär väl att det inte finns någon fuktspärr. Kan bli knepigt att få på plats, om det nu behövs.

- Sen mängden fuktskador enligt bilderna.
Inget man spacklar och sen målar över.
Blir att riva loss det som är skadat, byte och ordna så det inte blir samma igen inom snar framtid.

T ex ett enda fukt- eller rötskadat fönster. Hur man än gör, renovera eller köpa nytt så kommer det att kosta.
Och byter du ett, så blir det inte lika som de andra o s v.

Huset har en fin look. Kanske läget också är bra. Kanske bygga nåt liknande?
 
Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Varför behöver man byta elen? För att det är en gammal elcentral med smältsäkringar? Står inte något om gamla torra ledningar eller andra riktiga elroblem
30-tal brukar innebära textilisolerade ledningar. Men visst skall man kolla först att det inte redan är bytt till PVC i samband med tillbyggnaden.

Sedan som andra sagt - kolla att det inte är blåbetong.

Och gör fuktnätningar för att se hur det är i dagsläget. Ta in någon som kan gamla hus som gör en muntlig besiktning utan protokoll och som kan tala om hur det verkligen är för den där besiktningen slår bara in öppna dörrar.

Det enda viktiga är att nytt tak och dränering löser uppgiften just nu och att fuktkvoten är under 25% så kommer huset torka om det hålls uppvärmt konstant.

Rötskadorna går att fixa men taket måste hålla tätt.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
A AG A skrev:
Väldigt många som tycks sakna kunskap som uttalar sig i denna tråd.
Huset tycks inte ha några allvarliga problem överhuvudtaget. De flesta fel beror bara på undermåligt underhåll, och kan renoveras eller bytad. Fönster och dörrar exempelvis. Sprickor och färgsläpp syns även på relativt nya putsfadader. Taket är nästan nytt. Mossa får man alltid efter ett tag. Bristfällig infästning av vindskiveplåtar är väldigt enkelt att åtgärda, om det ens behövs. Vinden såg bara bra ut. Mycket små problen i krypgrund/källare. Där brukar ofta finnas mer problem än här. Inget som behöver åtgärdas. Invändigt beror alla fuktproblem på otillräcklig ventilation. Det blir så när väggar är belamrade. Det torkar när huset värms upp och ventileras. Missfärgningar kvarstår dock, och nya ytskikt behövs.
Så länge inte huset luktar mögel/illa så är det inte långt ifrån inflyttningsbart. Beroende på om ni ska göra en rullande renovering och ta saker när ni har tid och råd, eller om allt ska renoveras först. Det som behövs är bara nya fönster. Gipsskivor på alla väggar invändigt, inklusuve tapeter. Nya badrum. Det framgår dock inte om badrummen fungerar, eller om de måste renoveras innan inflyttning. Elen bör bytas ganska fort. Samt en ny värmekälla. Även köket antar jag behöver bytas. Totalt 1.5-2 miljoner om ni lejer bort allt direkt. Om vi räknar på vanlig standard.
Tyckte inte heller något där var alarmerande. Ja, lite skadat. Men om taket är bytt och dränering gjord så är ju skalet intakt. Det är det viktigaste.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Väldigt många som tycks sakna kunskap som uttalar sig i denna tråd.
Kanske är många som tänker sig fyndköpa ett hus till underpris? :cool:
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Eller varit med förr, när både det ena och det andra kostar.
Ja, allt kostar att ens röra. Speciellt om det inte går att göra det minsta själv.

Men å andra sidan, alla kan ju lära sig.

Saknar kunskap vete tusan, men brukar dra öronen åt mig när det ser ut kosta. Det handlar om drift också. Min pengapung är inte välfylld, vilket torde underlätta.
 
Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kognitiv dissonans kallas det :)

Det finns inte en chans att du gör de jobben, idag, med hantverkare för 1 mkr.
Tak - minst 200k
Dränering - Minst 150k, med lite tillsnyggning av tomt etc. Lätt 200k
Ny fasad - minst 200k om trä, mycket mer om puts
Värmesystem med BVP - minst 200k antagligen mera
Vattenburen golvvärme (bila upp, tillägssisolera, installera etc.) - Minst 300k
Ny el - Minst 150k
Skorsten - 20k
renovera/nya fönster - 10 fönster @ 15k = 150k + installation => 200k
Dörrar - 50k (antar två stycken av OK kvalité)

Där har vi då minst 1,5 Mkr (antagligen mera).

Sedan tillkommer kök och badrum som i budgetutförande kostar
Kök - minst 100k för ett vanlig Ikea kök som installeras själv. säg 150k om man ska ha hjälp. Så 200k är väl rimligt om man inte vill ha Ikeas billigaste luckor och Whirlpool vitvaror utan ett snäpp upp.
Badrum - minst 200k

Så då är ni uppe i minst 2 Mkr.

Mina uppskattningar bygger på jobb som jag eller nära kompisar gjort de senaste 2 åren.

Notera att detta förutsätter inga problem. Addera lite strul någonstans med markarbeten etc. så blir det lätt 3 Mkr, vi har inte räknat ytskickt så som golv, måla, skiva etc.
Jo, inflation får man räkna på och räkna av ROT-avdrag men jag vet ju ungefär vad jag betalade. 1.5 miljoner är långt ifrån 4 miljoner.

Taket är ju redan omlagt i TS fall men det var inte så dyrt: Det gamla plockade jag av. Enkupiga takpannor i handslaget tegel köptes in i trakten för några kronor styck. Råsponten fick jag tag på från en av forumets medlemmar som sålde virke. Typ 10 tkr? Virke har blivit dyrare än för ett par år sedan. Läkt, spik, takpapp och duk under råsponten köptes på bygghandeln för kanske 25 tkr. Det tog två gubbar någon vecka att lägga på allt, betalt per timme. Typ 300 kr efter ROT. Ställningen kostade också en del, men den användes till fasaden, fönstren och skorstenen också. Säg 100 tkr totalt.

Fasadbrädorna beställdes från ett hyvleri som kopia på originalfasaden. Ringde runt lite och fick ge kanske 30 tkr inklusive hyvelstålet. Färgpigment köptes som pulver i säckar på nätet och blandades med linolja. Jag lät samma gubbar som till taket byta fasaden och en pensionerad målare måla den (vitt med ROT). Gick lite för fort så jag fick gå efter och rätta småsaker på kvällarna. De höll nog på två veckor, inklusive tilläggsisolering av fasaden. 100 tkr där också.

Vi köpte ett beggat kök med vitvaror på Blocket för 10tkr. Folk slänger ju ut nästan nya kök när de flyttar in. Kompletterade det med nya stenskivor och diskbänk som måttbeställdes. Tog in en lokal snickare som var grym. Snyggt men dyrt. Totalt kanske 75tkr.

Skorstenen gick på 70tkr på löpande vilket var en bra bit under det fasta pris man offererat. Jag frågade helt enkelt närmaste Elda-butik och killarna som kom var fantastiska. De lade ett varv på den tid det tar mig att lägga en sten.

Golvvärmen var lite meckig. Jag köpte glespanel 28x120 och lade värmespridningsplåtar på/mellan dem. Hittade billig schweizisk alupert-slang som jag lade tillsammans med en inhyrd hantverkare och kopplade till två LK golvvärmefördelare. Materialsatsen kostade kanske 25 tkr men jämförelsen blir inte rättvis eftersom priset hade blivit mycket högre om jag låtit en röris installera.

BVP kostade då (2020) 86 tkr med installation efter ROT och 200 m borra 70 tkr med slangar och brine.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Det skall inte vara och kommer aldrig att bli torrt och fritt från "fuktskador" i en 30-talskällare. Själva konstruktionen är sådan att fukt vandrar inåt genom väggarna och avdunstar och sugs ut genom pannan och far ut igenom skorstenen. Så länge som man eldar och inte får för sig att inreda bostadsrum i källaren går det bra.

Den stora frågan som jag ser är eventuell radon. Är det blåbetong i stommen skall ni inte sätta tid och pengar på den.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det skall inte vara och kommer aldrig att bli torrt och fritt från "fuktskador" i en 30-talskällare. Själva konstruktionen är sådan att fukt vandrar inåt genom väggarna och avdunstar och sugs ut genom pannan och far ut igenom skorstenen. Så länge som man eldar och inte får för sig att inreda bostadsrum i källaren går det bra.

Den stora frågan som jag ser är eventuell radon. Är det blåbetong i stommen skall ni inte sätta tid och pengar på den.
Finns väldigt många hus med blåbetong och nog är de fullt beboeliga och investeras i.
Blåbetong är ju knappast på pluskontot men ingen dealbreaker i min mening. Blåbetong skiljer sig dessutom åt rätt mycket i hur "farligt" det är.
 
Data som behövs:
Utgångspris på huset?
Vart finns huset beläget? Det är stor skillnad om det är norrlands inland eller närhet till stockholm.
Värde på liknande hus i området i renoverat skick?

Att köpa ett hus likt detta och vill ha någon form av ekonomi kräver nästan att man kan göra mycket av jobbet själv eller helt enkelt har för mycket pengar.
Att bo i ett tillfälligt boende är inte alltid så trevligt då du får räkna med ett års jobb innan allt är färdigt. Nu är det kanske lite lättare att hitta hantverkare än det varit tidigare men ändå många olika typer av hantverkare som krävs och allt ska klaffa med att den ena gör färdigt innan nästa kommer på plats.

Annars ser det ut som ett charmigt hus utifrån så förstår om du fastnat för det. Lycka till hur du än gör.
 
  • Gilla
Dabber
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varför behöver man byta elen? För att det är en gammal elcentral med smältsäkringar? Står inte något om gamla torra ledningar eller andra riktiga elroblem
Om det är OVIR kvar måste ledningarna bytas annars är det ju ingen panik.
 
S Solenya skrev:
Tänkte kalibrera vårat bud något efter estimerad renoveringskostnad. Säg någonstans mellan 2-4 miljoner?
Menar du 2-4 miljoner för själva renoveringen? Vad är utgångspriset?

Det känns ju som att det är bra mycket lämpligare bygga ett nytt modulhus eller något för de pengarna.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Ska du nu ändå fixa ett hus för några miljoner och inte har lust, kunskaper, tid o s v att utföra nåt själv så:

Köp dig ett nytt nyckelfärdigt hus.
Blir förmodligen lugnaste tillvaron.

Köper Du detta, så kommer Du att anlita hantverkare många år frammåt... Hantverkare och material.

Till vilken totalkostnad, bör Du väl fråga dig.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
PeterFalun
Ta med en hantverkare på måndag
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
H
S Solenya skrev:
Bra input! Ska kolla på måndag när vi besöker huset. Om det luktar, vad innebär det för frågeställningen?
Ang lukt. Näsan känner bara lukt första stunden sedan blir den "mättad" å då känner ni inte dålig lukt. Gå in i en parfymaffär så förstår ni vad jag menar.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.