Hur viktigt är det att ha en 100% tät ånsgpärr i ett hus med självdrag?

Mitt hus som är utbyggt och ombyggt i omgångar saknar korrekt ångspärr på några ställen eller så är den punkterad av diverse skruvar. Jag kan dock inte se tendens till problem nånstans.
Vi har en murstock det eldas i under det kalla halvåret och ett flertal friskluftventiler samt fuktstyrd badrumsfläkt.

Min fundering, är det mindre viktigt med en tät ångspärr i ett hus med självdrag än vad det är i ett hus med mekanisk ventilation?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
maah maah skrev:
Hur viktigt är det att ha en 100% tät ånsgpärr i ett hus med självdrag?

Mitt hus som är utbyggt och ombyggt i omgångar saknar korrekt ångspärr på några ställen eller så är den punkterad av diverse skruvar. Jag kan dock inte se tendens till problem nånstans.
Vi har en murstock det eldas i under det kalla halvåret och ett flertal friskluftventiler samt fuktstyrd badrumsfläkt.

Min fundering, är det mindre viktigt med en tät ångspärr i ett hus med självdrag än vad det är i ett hus med mekanisk ventilation?
Det är nog omöjligt att ge ett bra svar på. Men frånluft och att skapa ett undertryck inuti huset torde vara bättre än att tvärtom "trycka in'" luft ur den synvinkeln.
Om det sen har någon faktiskt effekt eller inte är nog omöjligt att svara på - det skall ju vara inställt så att all luft som kommer in skall gå ut genom ventilationen så det skall ju inte råda övertryck i huset egentligen.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Det låter ju fullt rimligt.
Så man kan säga att så länge man har undertryck i huset så minskar risken för fuktproblem pga brister i ångspärren?

Känns som lite hysteri ibland med ångspärren, t.ex. tejpa häftklammerna där man häftar fast plasten.
Men jag har ingen koll på nyproduktion, där kanske man måste det för att få ett tätt hus?
 
maah maah skrev:
Det låter ju fullt rimligt.
Så man kan säga att så länge man har undertryck i huset så minskar risken för fuktproblem pga brister i ångspärren?

Känns som lite hysteri ibland med ångspärren, t.ex. tejpa häftklammerna där man häftar fast plasten.
Men jag har ingen koll på nyproduktion, där kanske man måste det för att få ett tätt hus?
Nuproduktion har ju stora krav både på isoleringsvärde och ventilation samt uppvärmning, så då närmar man ju sig gränserna mer.
I ett gammalt hus är det svårt/dyrt att få till, då får man nog ta ned alla innerväggar och tak och sätta ny ångspärr (samt tejpa osv) och sen bygga ett 45mm installationsskickt så man inte punkterar den osv

Jag tror ångbroms är en bra kompromiss i äldre hus som ändå inte är helt täta
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.