I morse hovrade en helikopter över ett lägenhetshus på Södermalm i Stockholm medan det firade ner ett kylskåp, hade en läsare tipsat Aftonbladet om. Polisen i Stockholm bekäftade att en privat helikopter skulle fira ner kylskåpet på en innergård på Södermalm. 

Personer som beskådade leveransen trodde att det handlade om en skjutning eller brand och blev glada när det bara var en kylskåpsleverans på gång ...

Du kan läsa blogginlägget här: Levererade kylskåpet med helikopter
 
Det blir allt vanligare med helikoptertransport. Har varit med om att dirigera 4st flygningar i stockholms innerstad. 2st till Tele2 och 2st till Karolinska institutet. Senast ifjol och det var inte så dyrt. Tror det gick på ca 15+moms/h inkl markpersonal för lastsäkring.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag köper in ca 100h helikopterlyft per år för jobb i fjällmiljö och bara man ser till att allt är väl förberett så är det förvånansvärt kostnadseffektivt. Ibland även den enda lösningen också. 15 plus moms stämmer väl för en maskin som lyfter 1200 kg men då tillkommer bränslelogistik och lasteman.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Var det Anders som beställt nytt skåp?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Var det Anders som beställt nytt skåp?
Nej, det var en vinkyl..
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Nej, det var en vinkyl..
Jag biter mig i tungan för att inte fråga om det är @AndersMalmgren vinkyl.. ;):p
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tror ni Anders bor (eller vill bo) på Södermalm?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag biter mig i tungan för att inte fråga om det är @AndersMalmgren vinkyl.. ;):p
På söder?! Det var den värsta förolämpningen jag hört!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 12 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Tror ni Anders bor (eller vill bo) på Södermalm?
Jag reviderar mitt tungbitande!
Så klart inte! :cool:
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Tror ni Anders bor (eller vill bo) på Södermalm?
Tycker han verkar som en så där hippi söderkis.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mja, tom en äkta bonnläpp som undertecknad vill nog påstå att Anders inte är söderkis.
 
Man har kunnat spotta mig vid enstaka tillfällen i champagnebaren, södra teatern eller i kvarteren runt Mose backe. Men vet inte om det gör mig till söderkis direkt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man har kunnat spotta mig vid enstaka tillfällen i champagnebaren, södra teatern eller i kvarteren runt Mose backe. Men vet inte om det gör mig till söderkis direkt
Nej, om DU blir söderkis blir det söderkris…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C
Redaktionen Redaktionen skrev:
Polisen i Stockholm bekäftade att en privat helikopter skulle fira ner kylskåpet på en innergård på Södermalm.
Undrar om det finns några konkreta regler för hur man får flyga inne i stan eller om det bara handlar om omdöme? Grannhuset (kontor) lyfte upp en ventilationsanläggning med helikopter som då steg ner mellan husen på en vanlig innerstadsgata för att hämta upp anläggningen från gatan. Bisarr känsla att stå i fönstret och stirra rakt in i en helikopter på kanske 5 meters avstånd. :surprised:

Hade något gått snett där hade det ju blivit en extrem förödelse...
 
C cpalm skrev:
Undrar om det finns några konkreta regler för hur man får flyga inne i stan eller om det bara handlar om omdöme? Grannhuset (kontor) lyfte upp en ventilationsanläggning med helikopter som då steg ner mellan husen på en vanlig innerstadsgata för att hämta upp anläggningen från gatan. Bisarr känsla att stå i fönstret och stirra rakt in i en helikopter på kanske 5 meters avstånd. :surprised:

Hade något gått snett där hade det ju blivit en extrem förödelse...
Du måste ha tillstånd från både Polis, markägare och ev av den som har kontroll över flygzonen. Är det kommunal mark du skall lyfta från måste man ha deras tillåtelse.

När vi lyfte till Tele2 var vi tvungna att invänta klartecken från Bromma.

Allt detta har flygbolagen koll på och ordnar.

Helikopter lyfter last, två personer i säkerhetsvästar och hjälmar observerar, stadsmiljö i bakgrunden, klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.