Ursäkta för en eventuellt dum fråga

Vi ska få ett Willab Garden Maxi 4 av en generös släkting. Vi vill helst göra så lite markarbete som möjligt, men förstår såklart att det är dumsnålt att göra alltför lite så växthuset kan ta skada. Vi hade tänkt att inte lägga plattor utan bara lägga en kraftig markduk inne i växthuset.

Jag har läst på deras hemsida att det sitter fast sex stycken nedgjutningsjärn i sockeln som man ska gjuta fast i plintar. Min fråga är: övriga sockeln, är den självbärande eller måste den också stå på något?

Om sockeln bör sig själv behöver vi egentligen bara gräva frostfritt till plintarna? Resten av sockeln kan bara ligga på backen? Eller måste vi gräva ut runtom hela sockeln och packa grus och lägga lecablock och sånt som jag har sett att andra gör?
 
Ska ni ha det för att odla i, eller som ett uterum med möbler?
 
P Plutus skrev:
Ska ni ha det för att odla i, eller som ett uterum med möbler?
Odla.
 
Vilken del av Sverige, vad har ni i marken, torrt?fuktigt? Storlek på växthus?
 
A Alexn72 skrev:
Vilken del av Sverige, vad har ni i marken, torrt?fuktigt? Storlek på växthus?
På gränsen till småländska höglandet. Zon 4, tror jag. Gräsmatta med 20 cm matjord, sedan sandig lerjord (varken ren sand eller ren lera, tycker jag). Mycket sten i marken också. Snarare torrt än fuktigt, men inga extremer. Ca 15 kvm.
 
Då skulle jag säga, bort med matjorden som minst och nån form av sockel runt om.
Leca, tegel eller gjuten.

Glöm inte armering
 
A Alexn72 skrev:
Då skulle jag säga, bort med matjorden som minst och nån form av sockel runt om.
Leca, tegel eller gjuten.

Glöm inte armering
Stort tack! Det väcker dock fler frågor
Sockeln behöver alltså vila mot något hela vägen runt, det räcker inte med fastgjutningarna? Leca-block känns enklast. Skulle det också vara billigast? Eller är gjuten billigare? Lecablock behöver väl inte armeras, det är ”bara” att placera ut dem?
 
fjellander fjellander skrev:
Stort tack! Det väcker dock fler frågor
Sockeln behöver alltså vila mot något hela vägen runt, det räcker inte med fastgjutningarna? Leca-block känns enklast. Skulle det också vara billigast? Eller är gjuten billigare? Lecablock behöver väl inte armeras, det är ”bara” att placera ut dem?
Stöd hela vägen runt.
Lecablock behöver putsas.
Vill du ta den enkla vägen så är gjuta enklast.
Sen kommer tegel.
Sist leca.
Armering använder du för att undvika sprickor. Sockeln ska vara stabil... glaset är inte så rörligt...
 
A Alexn72 skrev:
Stöd hela vägen runt.
Lecablock behöver putsas.
Vill du ta den enkla vägen så är gjuta enklast.
Sen kommer tegel.
Sist leca.
Armering använder du för att undvika sprickor. Sockeln ska vara stabil... glaset är inte så rörligt...
Varför behöver lecasockeln till ett växthus putsas?
 
F fribygg skrev:
Varför behöver lecasockeln till ett växthus putsas?
Behöver och behöver...
De som är ovan mark brukar man putsa.
 
R
F fribygg skrev:
Varför behöver lecasockeln till ett växthus putsas?
Annars får du in fukt vilket inte är bra om de utsätts för minusgrader.

Använd mursten istället.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Annars får du in fukt vilket inte är bra om de utsätts för minusgrader.

Använd mursten istället.
Min erfarenhet är att oputsad leca är fullt tillräckligt som grund för enklare ekonomibyggnader som friggebodar, växthus och vedbod.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Min erfarenhet är att oputsad leca är fullt tillräckligt som grund för enklare ekonomibyggnader som friggebodar, växthus och vedbod.
Efter att ha sökt lite på det får jag pudla, informationen jag fått verkar inte stämma med verkligheten.

Men jag hade trots det använt mursten då det är klart snyggare. Att ställa något på oputsade lecablock ser väldigt halvfärdigt ut.
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Om ni hade tänkt odlingsbäddar så behövs ingen duk, lägger man på ett par decimeter jord kommer inget gräs igenom. några plattor i mitten för att gå på. Men någon form av grund behövs nog, det är väl både dörr o fönster som ska kunna öppnas även när det har stått ett tag. Så gräva bort grässvålen är nog minimum.
 
  • Gilla
fjellander
  • Laddar…
fjellander fjellander skrev:
Stort tack! Det väcker dock fler frågor
Sockeln behöver alltså vila mot något hela vägen runt, det räcker inte med fastgjutningarna? Leca-block känns enklast. Skulle det också vara billigast? Eller är gjuten billigare? Lecablock behöver väl inte armeras, det är ”bara” att placera ut dem?
För Willab Garden Maxi 4 räcker det med plintar. Sockeln är självbärande. Längst ner i det här inlägget har du en beskrivning och bild som illustrerar hur det kan se ut när du använder nedgjutningsjärnen https://blog.willabgarden.se/okategoriserade/sa-gor-du-mur-och-grund

Jag tycker de svåraste momenten var kryssmätningen och att få sockeln i våg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.