Hej,

ska sätta fast en diskmaskinslucka till en inbyggd diskmaskin. För att kunna fästa skruvarna i luckan behöver jag fylla igen det övre hålet. Se bild. Hur gör man det enklast?

Ta en hålsåg som matchar diametermåttet och såga ut en bit från en plywood skiva med samma tjocklek som djupmåttet?

Diametern är ungefär 40mm och djupmåttet cirka 10mm

Eller är det bättre att ta ”flytande plugg” (fogmassa som när den härdat går att skruva i)
Tänker på denna: Fill och Fix - fischer (fischersverige.se)

Fungerar den eller är hålet för stort? Hur lätt är det borra in skruvar efter att det har härdat?
 
  • Vit skåpdörr liggande på mörkt mönstrat golv, handtag upptill, interiör, del av möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ribbad dörr ligger på mönstrad matta, skruvar, stickproppsmärken och smutsfläck syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möblemang, träyta, utstickande runt föremål med graverat mönster, skruvhål, delvis mörk textil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ingen bild så svårt att se vad du vill åstadkomma.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ser ingen bild så svårt att se vad du vill åstadkomma.
nu finns det bilder
 
Går det inte modifiera fästet? Kanske borra nåt nytt hål i det?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Går det inte modifiera fästet? Kanske borra nåt nytt hål i det?
jag vill inte ha några hål i luckan. Jag vill att den ska bli helt slätt så att man kan borra dit skruvar, annars går det inte att fästa luckan på diskmaskinen. Hålen är precis där man ska borra dit skruven och då får skruven inget fäste.
 
A
P Primus70 skrev:
jag vill inte ha några hål i luckan. Jag vill att den ska bli helt slätt så att man kan borra dit skruvar, annars går det inte att fästa luckan på diskmaskinen. Hålen är precis där man ska borra dit skruven och då får skruven inget fäste.
plastik trä, glasfiberspackel, träplugg funkar
däremot blev jag fundersam fö att jag har aldrig varit med om att dessa gångjärnshål interfererat med luckans fastsättning
 
Hade samma problem med vår Miele, men kunde skippa skruven på den sidan så löste sig
 
A ajn82 skrev:
Hade samma problem med vår Miele, men kunde skippa skruven på den sidan så löste sig
Hade jag nog också kunna göra om jag inte hade haft en XL-maskin. Har heller inte Miele utan Cylinda.
 
Men det här borde väl vara den optimala lösningen:

https://www.bauhaus.se/traplugg-40x10mm-10

Hålet är 40mm diameter och djupmåttet 10mm. Kanske slipa till de så att de passar in i hålet perfekt och sitter tätt sedan lite trä-lim. Borde väl inte behövas något mer?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
det kommer hålla annars finns ju lite starkare lim tänker mig nåt som klarar värme bättre
 
  • Gilla
Primus70
  • Laddar…
Hände mig i förra huset. sågade ut en bit OSB och limmade fast med vanligt trälim.
Träpluggslösning borde fungera utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.