Jag funderar på om min kompressor havererat. Först trodde jag det berodde på att det var något fel på dimsmörjarna (2st på olika ställen), men de är tömda, liksom tanken på kondensvatten, men trots det kommer det svart(ish) olja ur tryckluften när jag kör mina verktyg. Det kommer olja oavsett vad jag ansluter, till och med renblåsningspistolen. Jag bytte oljan i kompressorn och fyllde avsiktligen på med lite för lite, men med samma fenomen. Hittar inget om detta på internet.

Kan det vara en kolvring som gett upp, eller hur kan man annars få in olja i tryckluften? Det är en remdriven tvåcylindrig v-kompressor på ca 5,5kW

Det som gör det lite svårt att begripa är att det inte tyckts ha sjunkit ngt när man kollar i siktglaset på kompressorn.
 
T
Är du säker på att det är olja och inte skitigt vatten? Det är mycket fukt i luften så här års (när det inte är minusgrader) så i alla fall här kommer det en hel del vatten ur slangarna.
 
Har man inte oljefri kompressor så kommer alltid lite olja med, på jobbet har vi extra filter på luften som tar den då vi har känsliga kontakter kopplade.
 
Tack för era svar!(y)

Jag har försökt klargöra om det är olja eller vatten och det är inte helt lätt, men jag tycker det känns på viskositeten som det är olja, det är liksom kladdigt/halt och inte strävt. Det fanns en del vatten i tanken innan jag tömde den, men det fortsätter att komma vätska ur utblåset trots att jag tömt tanken. Funderat på om det kan vara så att ngt skit ligger och blockar dräneringshålet i tanken så att inte all vätska kan rinna ut? Jag har vattenavskiljare vid utblåsen.

Mängderna vi pratar om här är såpass mycket att när jag kör med slipmaskinen så droppar/rinner det vätska ur utblåset. Kör jag renblåsningspistolen på en bit kartong så är det ungefär som att spraya.

Det konstiga är att det inte sjunkit ngt (märkbart) i själva vevhuset på motorn. Tror den tar ca 2l olja. Nu hade jag ingen kompressorolja när jag skulle göra bytet men körde med lite motorolja (mineral) bara för att se om det förändrade ngt. Tanken är att göra ett oljabyte igen, iaf om jag får bukt på problemet.

Ska vidare undersöka detta i helgen. Det är lite frustrerande för jag befinner mig mitt i ett projekt och kompressorn behövs hela tiden. Det går ju att köra verktygen, men arbetsstycket blir alldeles kladdigt/nedstänkt efter ett tag.

Men om problemet kvarstår verkar det inte som att det finns ngn här som haft erfarenhet av ngt liknande och kan svara på trolig felkälla?:thinking:
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Var kör du kompressorn, i uppvärmd lokal eller är det i blå hallen?
Jag skulle sätta en liten slant på att det du ser är smutsigt/sotigt vatten som kommer av att fuktigheten i luften komprimeras och vattnet fälls ut.

Hur var det, hade du vattenavskiljare innan slangen? kommer det något i den alls?
 
Maskinen står i ett "bihang/förråd" med öppen dörr till mitt garage som värms upp med luftvärmepump, så "halvvarmt" skulle man kunna säga. Definitivt frostfritt, men kanske inte varmare än 10-12 grader? Men jag minns inte. I samma rum står en luftavfuktare, men den jobbar ju inte så mycket nu när luften är så torr.

Vattenavskiljaren får jag tömma med jämna mellanrum. I den är vattnet rent, vätskan som kommer ur verktygen är smutsig (kommer troligast från verktygen?).

Har inte haft detta problem tidigare, men å andra sidan har nog kompressorn stått mer uppvärmt tidigare också.

Vore väldigt skönt om det var så enkelt som vatten. Om så är fallet vad är rådet då? Värma upp förrådet ännu mer?
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Om vattnet i avskiljaren är rent innebär det ju att det inte är från kompressorn det kommer smuts, så den felkällan är ju avbockad.

Värma går ju men är inte så kul. Bättre isåfall att köra hårdare med avfuktaren när du nu har en sån.

Här nere i söder är luften inte torr, luftfuktigheten ligger i stora pölar överallt :D även om just idag åtminstone ser ut att bli relativt regnfri.

Proffslösningen är ju att man har avfuktare kopplad ihop med kompressorn och tar bort all fukt men det är lite pyssel att få till en vettig lösning.

Jag skulle sätta en liten avskiljare på slangen direkt innan verktyget för att ta ytterligare vatten. Sedan skulle jag använda bitar av typ begagnade filtermasker att skärma av det som skvätter ur verktygen, ha en trasa att torka med gämna mellanrum.

Typ göra det så bra det går utan att kasta massa pengar på det.
Sen beror det ju lite på nivån, dvs är det hobby/fritid eller betalt arbete. Det finns verktyg där utblåset från verktygen går bakåt och sedan monterar man typ en dränslang över utblåset och slangen en eller två meter. Så brukar vi köra här på jobbet. Då får man även ner ljudnivån lite från verktyget.
Hittar inga bra bilder men hoppas du förstår hur jag menar ändå
 
Jag tror jag förstår. Det är ju ett hobbygarage vi pratar om och jag kan tänka mig ngn form av kompromiss. Luftavfuktaren är nog iställd på lägsta luftfuktigheten, men de är ju inte så effektiva vid låga temperaturer,

Men det låter på dig som att du är förvissad om att det inte är ngt fel på maskinen iaf? Och det är nog det viktigaste i det här läget.

Jag ska köra lite mer och utvärdera om jag kan påverka symptomen på något sätt. LVPn är ju förhållandevis billig att värma med och när jag är där (och följdaktligen kör maskinen) kunde jag ju ställa upp tempen litegrann. Ett par grader kanske inte spelar så stor roll iofs?

Har även försökt läsa på hur noga det är att använda just kompressorolja och inte motorolja i maskinen. Motoroljan är ju mer avancerad, men tillsatserna har kanske nackdelar också? Har tänkt byta ut motoroljan som är i idag, men ville utvärdera mer innan jag kastar mer pengar på den.

Tömma tanken har jag oftast gjort när det redan är tryck i maskinen (som av en ren slump), men är det bättre att tömma om den står trycklös annat än att man slipper stänket?
 
T
Tanken tömmer du för att den inte ska rosta inifrån, det är egentligen enda anledningen (jo iofs så tar det lite av luftvolymen, men den är ju alltid för liten ändå :) ).

Jag brukar tömma när jag är klar för dagen, om jag kommer ihåg det. Sen om det är tryck i tanken eller inte är inget jag bryr mig om. Sen får man vara lite försiktig om det är fullt tryck så det inte flyger skit omkring så klart.

En kompressor är en rätt enkel maskin. Bygger den tryck som den ska, utan att bli varmare än vad som är rimligt, och du inte ser spår av olja i vattenavskiljaren så funkar den som den ska. Det är min uppfattning.
 
Att värma luften i lokalen mer borde inte vara någon fördel, samma mängd fukt finns ju i luften. Att den relativa luftfuktigheten minskar beror ju bara på att den varmare luften kan bära mer fukt, absoluta nivån är ju ändå samma. Om det däremot blir kondens på saker då fuktigheten är så hög att inte luften lägre kan bära fukten som finns är det ju idé att öka temperaturen för att slippa rost och biologisk tillväxt.
 
Tack för era svar. Ska bli bättre på att tömma tanken mer regelbundet i framtiden.:oops:

Ang temperaturen tänkte jag mest att luftavfuktaren jobbar mer effektivt vid högre temp, men det ger nog inte så mycket egentligen när jag tänker efter.
 
Har du kollat så motorn snurrar åt rätt håll med tanke på att det är en trefas?
Fast oftast brukar den trycka ut oljan åt fel håll då, genom oljepåfyllningen eller så.
 
J JFrisk skrev:
Att värma luften i lokalen mer borde inte vara någon fördel, samma mängd fukt finns ju i luften. Att den relativa luftfuktigheten minskar beror ju bara på att den varmare luften kan bära mer fukt, absoluta nivån är ju ändå samma. Om det däremot blir kondens på saker då fuktigheten är så hög att inte luften lägre kan bära fukten som finns är det ju idé att öka temperaturen för att slippa rost och biologisk tillväxt.
Hej
Värmer man luften kan den bära mer vatten OCH luftavfuktaren fungerar bättre vid högre värme.
Lite sent svar kanske....
Sen har det regnat kopiöst i mina trakter senaste månaderna.
 
Måste dessvärre lyfta denna tråd igen då jag inte tycks hitta någon rimlig lösning på problemet. resten av våren switchade jag över till min lilla kompressor för att låta denna få vila, men det håller inte i längden.

Ursprungsproblemet, med olja ur luften, verkade bara vara det första illavarslande problemet. Nu är symptomen fler. (Jag har dock inte kört den så mycket på sistone så jag vet inte om det fortfarande kommer olja)

Kompressorn tycks gå varm, redan i vintras så märkte jag att det ena luftfiltret smält och därför lossnat från cylindern. Jag hade då av topplocket på den cylindern, men kunde inte se något uppenbart, jag är å andra sidan inte rätt person att okulärt bedöma en kompressors inre delar..

Den tar väldigt lång tid på sig att pumpa upp trycket när den nått ca 6 bar, dvs inom det område den arbetar. Så när man driver verktyg med den får den gå väldigt länge innan den slår av och kör man verktygen samtidigt, så lägger den aldrig av. Så har det inte varit.

Det tycks som att det pulserar luft ur oljepåfyllningshålet, men det är kanske normalt?

Det luktar en aning "bränt" när man kör den, vet inte om det kan vara pga oljebytet?

Jag har letat efter läckor kring maskinen/tanken, men utan succé.

Jag är inne på att något i själva blocket är kört, vad kan det annars vara? Backventilen? Finns det företag som renoverar kompressorblock? Själv har jag aldrig haft isär ett och känner dessutom att min tid är ganska knapp. Men jag är beredd att göra lite mer felsökning om det innebär att jag kan fixa problemet på plats.

Tacksam för vidare support.
 
Låter som dåliga kolvringar eller ventiler i toppen. Finns det någon märkskylt på kompressorblocket med märke och typ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.