blackarrow blackarrow skrev:
Visst är avstånden korta här, men räckvidden beror också på hur mycket väggarna dämpar signalen.
Jag brukar räkna antal väggar snarare än avstånd. En vägg med garderober eller lägenhetsavskiljande vägg i kombination med dålig placeringar Wi-Fi-routern kan räcka för att få störande dålig prestanda med en vägg.

Det är svårt att säkert säga vad som är felet med så lite info. Först lite frågor.
Variera problemen med tid på dygnet? => förmåga grannar på samma kanal. Byta kanal.
Hur är routern placerad? På golvet, i ett skåp?
Vad är det för väggar? Betong? Lägenhetsavskiljande?

Jag hade börjat med att analysera signalstyrka och hur många andra som använder samma kanal med en appen ”Wi-Fi Analyzer’ i mobilen. Man skall också kontrollera att den kanal man har inte störs av grannar som valt andra kanaler än 1, 6, 11 eftersom kanalerna man använder överlappar in på nästa nummer.

Jag skulle dock rekommendera att börja med att skaffa en lång nätverkssladd och flytta Wi-Fi-routern enl bild. Sätt den gärna en bit upp på väggen så signalen får ”fri sikt” och slipper gå genom möbler etc.
[bild]

Kan det finnas en granne som dämpar och/eller stör signalvägen enligt blå pil?

Har du inte bra signal vid ”S” i sov 1 är det nog fel Wi-Fi-routern.
Har du bra signal men dålig hastighet borde problemen bero på ”grannar” men borde då variera under dygnet.
Pilen du har gjort är ett badrum som jag inte ritat ut. Igår satt jag och gick in på varje kanal och testade snabbheten i Wifi Analyzer, efter att ha testat alla kanaler stod kanal 136 på 5GHz-bandet som vinnare. Nu har jag ca 100 mbit hastighet i sov 2, så det är absolut en förbättring! Jag antar att detta kan förändras om grannars wifi också väljer att gå in på kanal 136 som jag är inne på nu?
 
Tja, har du 100Mbit/s på Wi-Fi och 100Mbit/s på fibern kan det inte bli bättre.
Nu skriver du att du använt Wi-Fi Analyzer och där kan du bara se länkhastigheten.
När du byter kanal i routern kan du testa verkliga hastigheten med Bredbandskollen. Finns som app till mobilen som fungerar bra (ibland t.o.m. bättre på mobilen än i datorn).

Tappad uppkoppling kan även bero på routerns Autoläge som jag vill minnas är default på ASUS Wi-Fi-routrar.
 
C Carlsonn skrev:
Pilen du har gjort är ett badrum som jag inte ritat ut. Igår satt jag och gick in på varje kanal och testade snabbheten i Wifi Analyzer, efter att ha testat alla kanaler stod kanal 136 på 5GHz-bandet som vinnare. Nu har jag ca 100 mbit hastighet i sov 2, så det är absolut en förbättring! Jag antar att detta kan förändras om grannars wifi också väljer att gå in på kanal 136 som jag är inne på nu?
Se till att du låser routern på den kanalen så den inte hittar en superjättebra kanal själv plötsligt, det brukar heller inte finnas något sätt att göra så att kanalen sparas vi omstart
 
C
blackarrow blackarrow skrev:
Visst är avstånden korta här, men räckvidden beror också på hur mycket väggarna dämpar signalen.
Ja, placeringen och miljön med väggar m.m. kan ha stor betydelse och när det inte är "fri sikt", vilket ju ofta är omöjligt att åstadkomma om man inte har helt öppen planlösning, är det dessutom ofta fullständigt ologiskt var det blir bra respektive dålig täckning.

Tyvärr får man ofta experimentera med placeringen för att få bästa täckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.