H Hybro skrev:
Kanske värt att fortsätta elda i den?

Vad tror Ni GUBBS?

.
Det du har där är nog det bästa man kan ha i kaminväg, så du kan nog lugnt fortsätta. :)
 
Har nu letat i timmar och hittat denna. Bifogar bilder på manualen. Öppen instruktionsmanual med text och tre steg-för-steg bilder som visar montering av möbeldelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto av en öppen manual med instruktioner och bilder för installation av en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen bruksanvisning med bilder på en inbyggd vedspis där ved läggs in och eldas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en uppslagen manual med steg-för-steg bilder av rengöring av en inbyggnadsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida från en manual med tabeller och rödmarkerade sektioner, placerad på ett träbord med skuggor över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelugn i sten med synliga lågor och vedtrave vid sidan, inramad av ett skyddsräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ledsen såg nu att bilderna var upp och ner men du får leva med det. Om du skickar över din Mail till mig så kan jag skanna dem och skicka dem till dig
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Snyggt(y)
 
.
Kaminen duger att göra mat i...
Först rundbryning av älgsteken En brunad älgstek i en gjutjärnspanna på en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In i ugnen för sjudning på låg värme, redan på morgonen.
Slänger i lök o morötter sen eftermiddag.
Klart under kvällen.

Usch vad jobbigt att laga mat:p

Visa bilaga 491413

Älgstek som sjuder i en gjutjärnsgryta inne i en vedeldad kamin med en ugnstermometer bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älgstek i gjutjärnsgryta i en vedeldad kamin med termometer, redo för långkok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
N Nikorasu skrev:
Men faktan är fel.

täljsten har densitet på ca 3kg på dm3. Tegel har ca 2kg per dm3. Dvs täljsten högre massa per volym, och lagrar 50% mer per volym. Det är därför den lämpar sig så väl som material i kaminer.
Nej nej nej.
Du får aldrig ihop den kalkylen i praktiken
 
B
H Hybro skrev:
.

"Det betyder inte att vedspisen är effektiv, utan att den sannolikt har så dålig förbränning att den aldrig kommer upp i höga temperaturer."

" I den teoretiska världen...."


Ja, du har nog rätt.

Ingen större värme i skorstenen. Så dit lär den inte gå i större mängd. Knappt synlig rök efter uppstart.

Inte ens mycket sot. Sotaren får varje år max två liter ur skorsten o kamin.

Tömmer asklådan en gång i veckan, trots idog eldning varje dag, kalla årstiden.
I stil med ett dåligt krematorie, där tandfyllningar och eventuella metallproteser blir kvar.

Kalla vinterdagar matar jag in ca 30 kg ved i kaminen. Givetvis eldar jag inte allt i sträck.

Vete tusan vad det blir av veden, trots att det brinner med frisk eld, från början till slut. Inget typ kolande.
Men har aldrig, sett den blåvita lågan, som man ser vid gassvetsning.

Det är nog en skitkamin jag har.

Tror inte det är fel på den Värmländska björkveden jag uteslutande eldar med. Tung, kluven och ändå helt torr, efter tre års luftig lagring. Inte alls som lätt balsa.

Denna kamin har eldats med mer än 300 kbm travad prima ved...


- Nu åker kaminen ut, slår på direktverkande elen:rofl:

Eldar upp kvarvarande lagrade och färska veden i en stor majbrasa, det är ju ingen idé att hålla på med detta. :crysmile:

.
Tung Björkved är som en drog för folk.
Björk kräver en klart bättre eldstad jämfört med tex gran eller tall.
Mer... rejält mer med drag och en stor megavarm glödbädd.

Gran/tall/asp tänder på och går upp i full förbränning på mindre än halva tiden och kan kan tända på grövre ved.
Dessutom tjärar och sotar Gran/tall påtagligt mindre än Björk/ek/ ask.
Störst risk för tjära/cresote är det med Björk.

DOCK, Björk ger klart mer energi, alltså mer värme av motsvarade volym bränsle.

Bra tips (om man vill elda Björk)
är således att tända och köra första rejäla inlägget med Gran/Tall sen kan man lassa på Björk....

Framflr allt skönt att få igång eldan snabbt och slippa sot och skit.
Björk är liksom tjära i vedform. Om man inte har riktigt bra koll på vad man gör.
 
  • Gilla
Granström2
  • Laddar…
Två år sedan jag skrev sist.

Kan bara säga att vi nu värdesätter kaminen än mer.

En säker värmekälla, som i nöd o svåra tider lätt klarar värma huset, och med dörren på glänt till vidbyggda garaget även detta. allt utan el.

Elen skenar i pris, Coronan härjar och oroligheter främst i öst.
Störningar i o oljeleveranser mm.

Visst om jag hade en stor pool eller simbassäng att värma, så bottnar inte ens en Tulikivi.

- Har byggt varmvattenberedare som passar i bakugnen på min kamin.
Så varmvatten finns även om den elektriska 110 liters varmvattenberedaren inte får ström...
Kvinna lägger ved i en stor kakelugn, eld inuti, hemtrevlig inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
.
På bilden fattas än så länge gavlar på vattenslussen som förhindrar vattenstänk vid påfyllning, som kan göra att heta glas och täljstenar spricker.
 
Ang el-vattenberedaren lite OT.

Täljstensugnen ÄR numer enda värmekällan i huset.

Den har alltid varit bra att lägga våta kängor o stövlar på. Läckte m a o värme.

Saken åtgärdas. Stenull och spånskiva från ett skrotat bordtennisbord (styv) på framsidan.
Ingen isolering nertill. Servicevänligt.
Dessutom blir aldrig beredaren varm där.
 
  • Varmvattenberedare innesluten av mineralullsisolering i ett utrymme med kopparledningar synliga nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I samband med läggning av nytt yttertak ovanpå det 40 år gamla Shingeltaket, fick skorstenen lite pynt med skifferplattor, från en riven stuga. Sotad skorsten på ett svart tegeltak, grön skog och blå himmel med vita moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
.
Usch... Nu blev jag svang (hungrig).

Snabbt åtgärdat.

En öppen spis med brinnande ved, korvar grillas på spett i värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korvar som grillas över öppen eld i en öppen spis, inomhus, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag skrivit och förläst mig bl a på Maskinisten.net
Samt egna tarvliga rökgasmätningar. Blir bättre då jag beställt trådlös stektermometer att placera i ovanänden på skorstenen.

Eldade Tulikivin så som jag gjort i nu 20 år.
Mätte rökgastemperaturen strax efter kaminen i rökgången.
260 grader. Längst upp inne i Isokern dubbelmantlade skorstenen 230 grader. När brasan brann för fullt.

Så klart lägre temperaturer när elden börjar galna.

De flesta i vart fall vedpanneeldare menar dock att det är för höga temperaturer.
Och inte minst för liten skillnad mellan in och ut i skorstenen.
Flera hade temperaturer på långt lägre än 100 grader i övergången på skorstenen, typ 1 meter ned.

Läst på detta forum och även på andra ställen att intempen i skorstenen normalt kan vara upp till 300 grader vid eldning av Tulikivis kaniner.

Ang temperaturerna i skorstenen. Är det normalt med hög temperatur vid utloppet?
Ska jag få ned denna så måste jag pyrelda!

Nåväl, jag ska plugga tilluften utifrån grunden och testa med att bara använda, det nu fastlåsta, stängda originalspjället i nedersta luckan, asklådeluckan.

Att påpeka dock. Har funkat utmärkt i 20 år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.