När man inte fattar frågar man.

Jag vill ha ett par mätare, en på vinden ch en i förrådet. Men kan jag bara köpa två mätare på Kjelle och para dem tiil iPhonen?
Jag hittar ingen information om jag måste ha hub. Det är väl som vanligt att saker är underförstådda men tacksam för lite information av en god pedagog...
Övervakningskamera och rörelsesensor är inte intressant, det är just ett par mätare jag vill kunna kolla -gärna så de varnar- utan att krypa upp på vinden och gå ut i förrådet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dom pratar zigbee och kan paras ihop med valfri zigbee-controller. Din iPhone kan inte prata zigbee.
 
Jag har några Aqara-sensorer och skulle rekommendera deras hub. Jag, och jag har hört det från flera, har haft problem med att en del sensorer tappar kontakten med hubben och måste paras om. Sen jag skaffade Aqaras egen hub har det aldrig hänt igen. Tänk också på räckvidden, det kan vara värt att sätta en smartplug i närheten av sensorerna ifall det blir långt till hubben för att bättra på räckvidden.
 
Smartthings-hubben fungerar också mycket bra med dessa sensorer.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Då vet jag lite mer. Får se hur jag gör.
 
Attitudeswe
Fario Fario skrev:
Då vet jag lite mer. Får se hur jag gör.
Shelly har wifi temp+fukt+display med 12 mån batteritid för 333kr/st

Mobilskärm med väderdata för januari 2023; temperaturkurvor, fuktighet och nedladdningsalternativ visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Shelly har wifi temp+fukt+display med 12 mån batteritid för 333kr/st
Nu snackar vi, den skall jag titta på.
 
O
Fario Fario skrev:
Nu snackar vi, den skall jag titta på.
Har också tempgivare (och en hel del annat) från aqara med deras M2 hub.

Fungerar toppen och jag rekommenderar verkligen den lösningen. Det är lätt, smidigt och blir billigare i längden då sensorerna är billiga.

Smartphoneskärm med temperaturkurva för ett badrum, visar veckogenomsnitt på 18.1 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Attitudeswe
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det går att köpa till en bottenplatta till sensorn med USB-anslutning så slipper man att hålla på med batteri. Har gjort så på landet.
[länk]
[länk]
Jag kör plus varianten. Placerade i krypgrund där jag inte har el. Med powerbank rapporterar dom snabbare va?
 
Lånar tråden lite :)

Kan man köra en M2 Hub med deras luftsensorer? Den verkar dock slut överallt, finns det alternativ?

Dvs kombinera dessa med denna.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
O
U uberweiss skrev:
Lånar tråden lite :)

Kan man köra en M2 Hub med deras luftsensorer? Den verkar dock slut överallt, finns det alternativ?

Dvs kombinera dessa med denna.
Absolut! Har den här uppsättningen och det fungerar kanonbra!
 
T
U uberweiss skrev:
Lånar tråden lite :)

Kan man köra en M2 Hub med deras luftsensorer? Den verkar dock slut överallt, finns det alternativ?

Dvs kombinera dessa med denna.
Lite halvt en varning, mätningen av luftfuktighet på dessa sensorer verkar skilja sig rätt rejält från sensor till sensor (om jag inte fått en hel drös måndagsexemplar). Temperatur verkar mätas betydligt bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.