B bjorsi skrev:
Dock kommer detta ske till sommaren om vi har tur.
Kollade med förra ägaren nu.
Elektrikern bytte till 20A när han installerade laddbox men måste ha glömt att rapportera till nätägaren.
Då är det väl läge att be honom göra färdigt jobbet och skicka in en anmälan.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att man råder folk att stjäla säger rätt mycket om den som ger rådet. Jag är glad att du inte bor i min närhet.
Jag har alltid levt enligt principen att lojalitet och hederlighet är vågrät mellan människor. Storföretag och myndigheter väljer hur de vill bli behandlade. Är de hederliga får de hederlighet tillbaka. Elbolagen har inte riktigt betett sig hederligt nu och då har de gjort sitt val och får stå för det.
Inte vet jag men det är den moralen som jag har vuxit upp och levt enligt.
 
På vilket sätt har elbolagen varit ohederliga? Är det du själv som bestämmer vad som är ohederligt och vem du kan lura?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt har elbolagen varit ohederliga? Är det du själv som bestämmer vad som är ohederligt och vem du kan lura?
Misstänker att motpartens upplevda ohederlighet korrelerar väldigt väl med vad personen i fråga kan spara/tjäna på att vara ohederlighet tillbaka :)
Brukar vara så när man ska rättfärdiga sina egna brister.
 
useless useless skrev:
På vilket sätt har elbolagen varit ohederliga? Är det du själv som bestämmer vad som är ohederligt och vem du kan lura?

Med tanke på oskäliga höjningar av fasta avgifter där de på ett fult sätt utnyttjar sin monopolställning så anser jag åtminstone mitt elbolag vara lite av ett skurkföretag. De använde argument som att de inte skulle ha råd med vissa investeringar annars, men samtidigt visar de sådana resultat (rörelsemarginal) som normala bolag bara kan drömma om.

På det lilla planet så beter de sig rätt illa. De kommer med några års mellanrum och röjer lite under ledningar. Har man lite hyfs så lämnar man inte skräphögar efter sig och kapar inte elstängseltrådar utan att laga efter sig.
 
Skulle väl vara Vattenfall då med 9,50kr/kWh sitt enda avtal utan bindningstid som man hamnar på vid flytt. Det är oskäligt högt och borde vara brottsligt.

Att avleda el (eller leda förbi) är betydligt värre än att fuska med säkringsstorlek, eller att det blivit fel vid någon installation. Det är ganska höga straff på att stjäla el i Sverige.

Ett stort problem med att börja fuska är att sluta med att fuska. Kan vara svårt för individen att slut, risk för upptäkt och följderna det.
 
E elmont skrev:
Då är det väl läge att be honom göra färdigt jobbet och skicka in en anmälan.
Säljaren skulle kontakta elektrikern och be honom fixa det.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.