Ska isolera ett mellanbjälklag och skulle vilja isolera med lecakulor närmast murstocken. Är dock tveksamma till vilka lecakulor vi ska välja, med eller utan kapillärbrytande skikt? Ska ju inte vara fuktigt i mellanbjälklagret men man kanske ska välja med kapillärbrytande skikt ändå?
 
Brandklassat fogskum ?
 
Brandklassat fogskum är väl alternativ men vi är mest inställda på att använda lecakulor…
 
Claes Sörmland
Det är väl samma leca-kulor men de som är kapillärbrytande är tvättade så att smulet/sanden/dammet är minskat. Är det på vinden så skulle jag ta vad som är billigast. Ska det ligga på mark är det en annan sak.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl samma leca-kulor men de som är kapillärbrytande är tvättade så att smulet/sanden/dammet är minskat. Är det på vinden så skulle jag ta vad som är billigast. Ska det ligga på mark är det en annan sak.
Det är mest ljud man isolerar för i mellanbjälklag.
I mitt hus isolerade jag med sand. Funkar utmärkt. Fyller perfekt, dämpar mycket effektiv och är billigt.
Väger inte jättemycket när det är torrt.
Fick beröm också vid brandskyddskontroll i somras.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl samma leca-kulor men de som är kapillärbrytande är tvättade så att smulet/sanden/dammet är minskat. Är det på vinden så skulle jag ta vad som är billigast. Ska det ligga på mark är det en annan sak.
Trodde de kapillärbrytande var behandlade med någon kapillärbrytande vätska? Är det det du menar med tvättade? Det är i mellanbjälklaget mellan nedervåningen och övervåningen.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är mest ljud man isolerar för i mellanbjälklag.
I mitt hus isolerade jag med sand. Funkar utmärkt. Fyller perfekt, dämpar mycket effektiv och är billigt.
Väger inte jättemycket när det är torrt.
Fick beröm också vid brandskyddskontroll i somras.
Sand skulle rinna genom springor i blindbotten tyvärr.
 
M marol11 skrev:
Sand skulle rinna genom springor i blindbotten tyvärr.
Man lägger bara papper där som man häftar fast, var så gjort här innan jag renoverade.
Lade in nytt papper, vanligt vindpapp och hällde tillbaka sanden.
 
  • Gilla
marol11
  • Laddar…
Claes Sörmland
M marol11 skrev:
Trodde de kapillärbrytande var behandlade med någon kapillärbrytande vätska? Är det det du menar med tvättade? Det är i mellanbjälklaget mellan nedervåningen och övervåningen.
Finns ju LECA Coated som är behandlad med något medel. Ska vi gissa akrylatsuspension eller PVA? För markanvändning. Fyller ingen funktion i det här fallet.
 
  • Gilla
marol11
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ju LECA Coated som är behandlad med något medel. Ska vi gissa akrylatsuspension eller PVA? För markanvändning. Fyller ingen funktion i det här fallet.
Det är nog de jag tänkte på, tack!
 
  • Gilla
Spett1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.