Hej kunniga byggare.

Bakgrund
Vi står inför att köpa vårt första hus, tanken är att köpa ett renoveringsobjekt. Nu har vi äntligen hittat något som har "här vill jag bo känslan" när det kommer till läge och husets utseende, mm. Tyvärr verkar huset vara rejält fuktskadat. Så det kan ju vara lite väääl mycket renoveringsprojekt

Ett ensamstående, snötäckt hus omgivet av träd och snö i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor
- Går huset ens att rädda?
- Om ja, vilka steg i stort borde man göra rent konkret för att hantera fuktproblemet, mm.?
- Om ja, mellan tummen och pekfingret, hur många miljoner behöver man lägga på fuktproblemen?
- Vilken typ av besiktningsmän borde man anlita i samband med eventuellt köp?

Husinfo
- Byggår: 1934 (tror detta är lättbetong med puts på)
- Tillbyggnadsår: 1962 (tror detta är trästomme med puts på)
- Fönster: 2-glasfönster
- Ventilation: Självdrag
- Uppvärmning: Olja
- Boarea: 205 kvm
- Biarea: 140 kvm (mycket källare mm.)

Genomförda renoveringar
- Dränering 2021
- Tak 2017
- WC badrum entreplan 2012 (kan inte varit alla badrum)

Besiktning (axplock, det värsta)
Obs: många sovrum var belamrade och kunde inte inspekteras.
Bild på skadad fasad med sprickor och färgsläpp, rekommendation om fördjupad undersökning presenteras.
Dokumentation av en skadad dörr; rötskador, färgsläpp, torrsprickor. Rekommenderar undersökning för skadeorsak.
Takinspektion, otillräcklig stege, mossa, bristfälliga vindskiveplåtar, rekommenderar komplett besiktning med tillgänglig stege.
Rapportdel med text, bild på fönster med rötskador, rekommendation om fördjupad undersökning.
Svensk text om mikrobiell påväxt, fuktfläckar på underlagstak, rekommendation för fördjupad undersökning.
Text om fuktvärden på vind, risk för mikrobiell tillväxt relaterat till fuktighet och årstid.
Två bilder: överdel visar vind med potentiell mögelskada; nederdel visar altan med sprickor och fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krypgrund med fuktskador, rinnmärken på betong, fuktgenomslag på vägg. Varningstriangel. En inspektionsbild eller rapport.
Dokument med bilder: spricka i vägg, gammal elinstallation, rekommenderar kontakt med elektriker för åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokumentation av fuktskador i rum, synliga på väggar och vid golv, föreslår fördjupad undersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text på svenska om rekommenderad renovering av äldre våtrum för att undvika skador.
 
  • Rapport om mikrobiell påväxt i vind, fläckar syns på undertaket, rekommenderar fördjupad undersökning.
Redigerat:
Vilken budget?
 
  • Gilla
MagnusRRR och 1 till
  • Laddar…
Ja ni lär behöva slanta upp rejält är min känsla.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vilken budget?
Tänkte kalibrera vårat bud något efter estimerad renoveringskostnad. Säg någonstans mellan 2-4 miljoner? Med småbarn har vi inte möjlighet att göra mycket arbete själv nuförtiden tyvärr.

En tanke var att hantera akuta problem först (fuktproblem, eldragning, ventilation) och bygga 1 bra badrum, kök, 2 sovrum. Därefter återställa resten av huset löpande med åren.
 
S Solenya skrev:
Tänkte kalibrera vårat bud något efter estimerad renoveringskostnad. Säg någonstans mellan 2-4 miljoner? Med småbarn har vi inte möjlighet att göra mycket arbete själv nuförtiden tyvärr.

En tanke var att hantera akuta problem först (fuktproblem, eldragning, ventilation) och bygga 1 bra badrum, kök, 2 sovrum. Därefter återställa resten av huset löpande med åren.
Ska ni ta in hjälp till allt så är nog 4 Mkr mer rimligt.

Mitt hus var i bättre skick än ert, 80 kvm + 80 kvm och vi är snart uppe på 2 Mkr och då har jag gjort i princip allt själv. Inga direkt lyxiga tillval. Det springer lätt iväg snabbt, el, vvs, värmesystem, nya fönster, golv, kök osv osv
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Först av allt, hur luktar det i huset?
Tycker inte att jag såg något unikt allvarligt. Man behöver ju riva en del ytskikt först.
Men lukten brukar säga en hel del.
 
  • Gilla
perror och 17 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska ni ta in hjälp till allt så är nog 4 Mkr mer rimligt.

Mitt hus var i bättre skick än ert, 80 kvm + 80 kvm och vi är snart uppe på 2 Mkr och då har jag gjort i princip allt själv. Inga direkt lyxiga tillval. Det springer lätt iväg snabbt, el, vvs, värmesystem, nya fönster, golv, kök osv osv
Tack, sjukt bra referens!

Ja vi får ju arbetskostnader, fler kvadratmeter att återställa, och brukar välja lite dyrare material vid renovering. Då lär det här springa iväg rejält.
 
  • Gilla
olssono
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Först av allt, hur luktar det i huset?
Tycker inte att jag såg något unikt allvarligt. Man behöver ju riva en del ytskikt först.
Men lukten brukar säga en hel del.
Bra input! Ska kolla på måndag när vi besöker huset. Om det luktar, vad innebär det för frågeställningen?
 
S Solenya skrev:
Bra input! Ska kolla på måndag när vi besöker huset. Om det luktar, vad innebär det för frågeställningen?
mer kostnader
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker att besiktningsprotokollet säger ingenting. Det kan vara allt från bra till dåligt
 
  • Gilla
perror och 24 till
  • Laddar…
Vad är drivkraften i att köpa ett så risigt hus och sen renovera med hantverkare?
Kommer huset att vara värt 4 miljoner mer på marknaden när ni är klara?
Vad kostar ett mer färdigt hus i området?
 
  • Gilla
Jocke Best och 12 till
  • Laddar…
S Solenya skrev:
Bra input! Ska kolla på måndag när vi besöker huset. Om det luktar, vad innebär det för frågeställningen?
Luktar det mögel, fränt, riktigt illa så får man nog räkna med en ganska omfattande renovering.
Alla hus som har stått ett tag kommer oftast lukta instängt och lite kvavt typ.
 
  • Gilla
Solenya
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Vad är drivkraften i att köpa ett så risigt hus och sen renovera med hantverkare?
Kommer huset att vara värt 4 miljoner mer på marknaden när ni är klara?
Vad kostar ett mer färdigt hus i området?
Förutom ett fräscht hus enligt dina spec som inte behöver renoveras på 10-15 år?

Jag har själv gjort som TS tänkt att göra, men då köpte jag objektet för ett extremt fördelaktigt pris sett till marknadsvärdet.
 
S Solenya skrev:
Tack, sjukt bra referens!

Ja vi får ju arbetskostnader, fler kvadratmeter att återställa, och brukar välja lite dyrare material vid renovering. Då lär det här springa iväg rejält.
Sedan vill man ju gärna ha en krigskassa för oförutsedda händelser. De flesta som renoverar och ska lägga en budget utgår ifrån det billigaste och tar sedan lite genvägar. Så blir sällan verkligheten så hellre sitta med ett hus som blev 1 Mkr billigare än tvärt om.
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Drivkraften är väl att man i slutändan får ett hus exakt så som man vill ha det.
Köpa begagnat som inte behöver renoveras innebär ju ett köp till högre pris och att man ofta får acceptera de val som tidigare ägare har gjort.
Gör man mycket själv så behöver det inte bli jättedyrt och man lär också känna sitt hus.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.