Vi skall bygga nytt, och kommer att ansluta oss till fjärrvärme. Har svårt för att bestämma oss om vi skall installera ett FTX-system eller om vi skall nöja oss med mekanisk frånluft. Hur har ni andra med fjärrvärme resonerat? Bär det sig ekonomiskt att installera FTX? Blir komforten bättre eller sämre? Man slipper kallras vid friskluftsventiler, men ljudnivån blir högre. Är det besvärligt att hålla ventialtionskanalerna för tilluften rena, för att unvika framtida allergibesvär?
 
Utan att veta dina uppv behov så tror jag att du kan räkna i kronor hem tillägget för T och X,
och du får bättre koll på ventilationen och renare tilluft (tex pollenfilter) och kan få jämnare innetemp vilket gör att du kan sänka medelinnetemp något med samma upplevda inomhustemp - och där tjänar du åxå några % på uppvkostnaden.

..kolla också om det går att räkna hem tex 5 cm mera isolering
 
Vi har FTX och kör den på veckour så att den varvar upp på mornarna när man duschar.

Kan inte uttala mig om kanalputsning.
 
Jag skulle definitivt satsa på FTX i ett nytt hus.
Kanalerna blir normalt sett inte skitiga om du sköter anläggningen ordentligt. (Förutom någon meter närmast frånluftsdonen men den luften ska du ju ändå inte andas in.)

En välskött FTX-anläggning med bra filter är mycket bättre för en allergiker än att ta in uteluften komplett med pollen och damm.

Du får väl satsa några extra kronor på ljuddämpare och tysta don om du vill hålla nere ljudnivån.

Den ökade kostnaden tjänar du in på lite sikt, sen är det bara plus.
 
Jag har tidigare varit helt inne på att installera FTX. Det är vår hussäljare som menar att det inte kommer att löna sig ekonomiskt. I Luleå, där vi skall bygga, har vi Sveriges billigaste fjärrvärme (just nu), så det kan mycket väl stämma att det tar mycket lång tid att räkna hem investeringen. Bortsett från det ekonomiska så har jag hört en del negativt om framförallt höga ljudnivåer och skitiga tilluftskanaler, men det kanske inte är ett bekymmer i ett korrekt installerat och underhållet system. Fördelarna är förstås ett trevligt inomhusklimat utan kallras, pollen och damm från tilluftsventilerna.

Är det någon som har negativa erfarenheter av FTX?
 
arny skrev:
Jag har tidigare varit helt inne på att installera FTX. Det är vår hussäljare som menar att det inte kommer att löna sig ekonomiskt. I Luleå, där vi skall bygga, har vi Sveriges billigaste fjärrvärme (just nu), så det kan mycket väl stämma att det tar mycket lång tid att räkna hem investeringen.
Våran husleverantör sa exakt samma sak!! Vi har oxå "extremt" billig fjärrvärme ;)

pollen och damm från tilluftsventilerna.?
Finns även att sätta in i tilluftsdon genom vägg...
 
Många verkar i alla fall ställa sig samma fråga. Vi sitter i exakt samma situation och väljer mellan F eller FTX vent. Vår husleverantör säger samma som er (att det är onödigt), medan energirådgivare och andra så kallade "experter" hävdar att det vore en självklarhet att välja FTX. Självklart inte enbart sett till det ekonomiska.

Man skulle ju vilja ha ett facit, men det finns tydligen inte ;o)

Det kanske går att räkna hem investeringen på lång sikt (men det är ju investeringskostnaden man ser just nu). Man slipper helt säkert kallras (men det hävdar leverantörer av utvändiga tilluftsdon att du i stort sett kan undvika ändå). Underhåll och skötsel är nog marginellt värre med FTX. Angående ljudnivån, så säger en del att det blir lite dån, medan andra säger att dagens anläggningar är väldigt tysta... Vem ska man tro på? (som Dileva sjöng)
 
Mitt nya agregat som sitter ovanför bad och duchremmen är tyst.
Det gamla, som var kombinerat med köksfläkten lät mycket mer.
Skall man bygga nytt skall man inte vara dummsnål. Satsa på ett FTX-system. Kanske inte lönar sig ekonomiskt, men komforten blir mycket bättre och förhoppningsvis andrahandsvärdet på huset också.
 
glöm det hussäljaren säger, han är troligen inte kunnig i området samt väldigt partisk i vad gäller för och nackdelar med olika prylar (själv bränd en gång i tiden).
Det finns folk som kan, fråga och räkna. Lyssna inte bara på folk som påstår utan att förklara varför. grrr
 
Jag har gjort en offertförfrågan på ett FTX från System air nu... Får se vad den mynnar ut i.
Vet någon här om det finns någon typ av en budgetvariant av FTX? Funderar på att ta energin i frånluften och pytsa ut den, mha en värmeväxlare ut i mitt (blivande) vidbyggda garage?!
 
Det är synd att diskussionen om FTX eller ej alltid utmynnar i hur lång återbetalningstiden blir på investeringen.

Enligt mitt sätt att se så borde focus i stället riktas mot luftkvaliteten som vi bland annat utsätter våra barn för. Sett ur detta perspektiv tycker jag att det är ganska billigt med ett FTX aggregat.

Att det sedan "betalar tillbaka" 4-5000 kWh om året får mer ses som en bonus.
 
piloten skrev:
Det är synd att diskussionen om FTX eller ej alltid utmynnar i hur lång återbetalningstiden blir på investeringen.

Enligt mitt sätt att se så borde focus i stället riktas mot luftkvaliteten som vi bland annat utsätter våra barn för. Sett ur detta perspektiv tycker jag att det är ganska billigt med ett FTX aggregat.

Att det sedan "betalar tillbaka" 4-5000 kWh om året får mer ses som en bonus.
Varför är det synd? Var och en avgör väl själv om man vill ha systemet för komfortsyfte, ekonomiskt syfte eller båda delar?!
 
Vi har för avsikt att installera ett FTX-system. Räknar inte med att tjäna pengar på den, men tror inte heller att vi kommer att förlora pengar på den.
Det vikigaste är att få en bra ventilation i huset, och rätt installerad kommer vi inte att höra något från den.
 
Varför är det synd? Var och en avgör väl själv om man vill ha systemet för komfortsyfte, ekonomiskt syfte eller båda delar?!
Har jag påstått att var och en inte får avgöra det ?

Vad jag menar är att focus hamnar på om det är ekonomiskt lönsamt eller ej. Detta är inteden primära anledningen att välja FTX produkten.

Sett enbart på driftsekonomi blir det oftast FLVP man väljer med följd att inomhusmiljön blir lidande.

Detta måste väl ändå vara synd ?
 
Ulan - det låter som om du kanske skall/kan bygga ett själv. Har funnits diskussioner om detta (och begagnade växlare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.