hsd
Ta kontakt med nätbolaget och förklara, Du kan även passa på att sätta in 16 A säkringar och kolla om det räcker , det kanhända att det är för lite och att det behövs 20A (det hade ju gått en sådan redan)
Eftersom Du är nyinflyttad så kanske klarar Ni er från straffavgift
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ta kontakt med nätbolaget och förklara, Du kan även passa på att sätta in 16 A säkringar och kolla om det räcker , det kanhända att det är för lite och att det behövs 20A (det hade ju gått en sådan redan)
Eftersom Du är nyinflyttad så kanske klarar Ni er från straffavgift
Vår nuvarande bergvärmepump går som skit och går mycket på elpatron.
Så behöver nog 20A till nya pumpen kommer.
När huvudsäkringen gick gick bergvärmepumpen på elpatron, laddade hybridbilen, ugn och diskmaskin samtidigt som sambon duschade.

Ska ringa nätbolaget.

Edit: de stängde vid 16.00. Ringer i morgon.
 
Ta kontakt med en behörig installatör så gör han en mätaranmälan och så är saken ur värden. Du ska inte kontakta nätägaren utan dom vill ha uppgifterna från den auktoriserade installatören. En ändringsanmälan tar en kvart och ev en resa till mätarskåpet så kostnaden blir inte så betungande.
OBS nätägarna kräver alltså att det är en behörig som gör anmälan, dom godtar inte att "vanligt folk" gör anmälan.
 
harry73
E elmont skrev:
OBS nätägarna kräver alltså att det är en behörig som gör anmälan, dom godtar inte att "vanligt folk" gör anmälan.
Då informerar man vänligt elbolaget att man har en 20A säkring och låter det vidare vara.
Vill elbolaget inte ändra uppgiften, är det inte ditt fel.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då informerar man vänligt elbolaget att man har en 20A säkring och låter det vidare vara.
Vill elbolaget inte ändra uppgiften, är det inte ditt fel.
Varför inte göra på rätt sätt på en gång?
 
harry73
Det ka vänta tills man har en elektriker hemma av annan anledning. Varför skulle man betala 2 eller 3 tkr för att låta en elektriker göra anmälan?
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
För då går det den rätta vägen och det blir inget ev tjafs ev feldebitering.
 
E elmont skrev:
För då går det den rätta vägen och det blir inget ev tjafs ev feldebitering.
E elmont skrev:
Varför inte göra på rätt sätt på en gång?
Kommer ta hem elektriker inom två månader då vi ska dra om elen i ett rum, kanske lika bra att vänta med det tills dess då?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag skulle radera inläggen i frågan och låtsas som ingenting.

Här i trakten är det inte helt ovanligt med gamla anslutningar där två faser går genom elmätaren och en går förbi. Har man en sådan anslutning håller man käft och blir det upptäckt visste man inte om det.

16 ampere huvudsäkring är väldigt litet. Det förutsätter att man inte bygger eller reparerar någonting eller kapar ved utom vid dagsljus sommartid med allt övrigt avslaget.
Skall man som byggare göra någonting i ett sådant hus förutsätter det att allt annat är avstängt medan man är där så att strömmen räcker till elmaskinerna.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle radera inläggen i frågan och låtsas som ingenting.

Här i trakten är det inte helt ovanligt med gamla anslutningar där två faser går genom elmätaren och en går förbi. Har man en sådan anslutning håller man käft och blir det upptäckt visste man inte om det.

16 ampere huvudsäkring är väldigt litet. Det förutsätter att man inte bygger eller reparerar någonting eller kapar ved utom vid dagsljus sommartid med allt övrigt avslaget.
Skall man som byggare göra någonting i ett sådant hus förutsätter det att allt annat är avstängt medan man är där så att strömmen räcker till elmaskinerna.
Att man råder folk att stjäla säger rätt mycket om den som ger rådet. Jag är glad att du inte bor i min närhet.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
hsd
B bjorsi skrev:
Kommer ta hem elektriker inom två månader då vi ska dra om elen i ett rum, kanske lika bra att vänta med det tills dess då?
Behövs ingen elektriker, inget ska ju bytas ,meddela bara att Du upptäckt detta och förmodligen kommer att behöva denna avsäkring
Gör det snarast
Hos mig dök nätägaren upp för kontroll och manuell mätaravstämmning strax efter jag flyttat in
 
Kan man byta passkontakt i skåpet för huvudsäkringarna utan att bryta plomberingen? Isf kan man ju vänta tills behovet av 20A ej längre finns och så skruvar man dit rätt. Då kan man ju skippa att blanda in både elektriker och nätbolag. Givetvis inget jag uppmanar någon att göra men man kan ju göra så.
 
B bjorsi skrev:
Vår nuvarande bergvärmepump går som skit och går mycket på elpatron.
Så behöver nog 20A till nya pumpen kommer.
När huvudsäkringen gick gick bergvärmepumpen på elpatron, laddade hybridbilen, ugn och diskmaskin samtidigt som sambon duschade.

Ska ringa nätbolaget.

Edit: de stängde vid 16.00. Ringer i morgon.
Om du ska installera en ny pump så kan den elektriker som kopplar in den göra ändringsanmälan. Det pratade jag om med den firma som installerat vår och det var standard att de gör. Inte sällan behöver det ändras när man sätter in ny panna.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Kan man byta passkontakt i skåpet för huvudsäkringarna utan att bryta plomberingen?
Ja.
 
H Hank_Ö skrev:
Om du ska installera en ny pump så kan den elektriker som kopplar in den göra ändringsanmälan. Det pratade jag om med den firma som installerat vår och det var standard att de gör. Inte sällan behöver det ändras när man sätter in ny panna.
Dock kommer detta ske till sommaren om vi har tur.
Kollade med förra ägaren nu.
Elektrikern bytte till 20A när han installerade laddbox men måste ha glömt att rapportera till nätägaren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.