Jag skaffade en Ubiquiti Dream Router som jag upplever har behövts startas om, men i övrigt är ganska nöjd med. (Kan också ha varit min Samsung A52 som strulade :thinking:)
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Har en Ubiquiti USG, fungerar perfekt!
 
  • Gilla
Vespa och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag tycker man har att folk behöver starta om sina routrar då och då. Min är inget undantag och det verkar bli allt tätare mellan gångerna. Har ni samma bekymmer och om inte vad har ni för router som är stabila?
Köp unify så slipper du sånt.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Köp unify så slipper du sånt.
Hur lyckas du att uppgradera till nyare firmware utan att starta om?
Ett antal tilltäppta säkerhetshål och mjukvaruförbättringar som kommer med nya firmware x gånger per år.
https://www.ui.com/download/unifi/
 
P paralun skrev:
Hur lyckas du att uppgradera till nyare firmware utan att starta om?
Ett antal tilltäppta säkerhetshål och mjukvaruförbättringar som kommer med nya firmware x gånger per år.
[länk]
De startas klart om vid uppdatering. Det gör alla routrar. Däremot har de få kritiska uppdateringar varje år. Resten är opt-in. Jag trodde du menade omstarter utan någon giltig anledning.
 
V Viktorbyggahus skrev:
De startas klart om vid uppdatering. Det gör alla routrar. Däremot har de få kritiska uppdateringar varje år. Resten är opt-in. Jag trodde du menade omstarter utan någon giltig anledning.
Jovisst men det blir ju omstarter. Sen finns det då många som har en krånglande router som startar om utan giltig anledning och inte känner till att det kan finnas nyare firmware för routern som löser problemen.
Klart roande att se "uptime" diskussioner..
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Jag får väl sticka ut och rekommendera Mikrotik då kanske. Kör själv en Mikrotik hEX S som fungerar riktigt bra. Behöver man inte SFP och PoE ut så fungerar vanliga hEX också.

[länk]
[länk]
Fast Mikrotiks GUI kanske inte är det mest användarvänliga kanske ska tilläggas och det kan vara lite merjobb om man vill göra något lite annorlunda mot hur de tänkt, som att ha SFP:n på insidan t.ex.. Men de är klart prisvärda om man vill ha något som mer är åt en riktig routers funktionalitet.
 
V Viktorbyggahus skrev:
De startas klart om vid uppdatering. Det gör alla routrar. Däremot har de få kritiska uppdateringar varje år. Resten är opt-in. Jag trodde du menade omstarter utan någon giltig anledning.
Kommer det också uppdateringar till en gammal dir655? Den lär väl vara bortglömd av tillverkaren för länge sedan.
 
Egentligen är det bara mjukvaran som gör den till End Of Life. Jag har tre Archer C7 routers konfade som AP som tack vare OpenWRT numera stödjer WPA3, VLAN taggigng och kör på senaste Linux-kärnan. Dessa behöver aldrig startas om.

Men har man inte kunskaper och intressen blir det att åka till Elgiganten och köpa nytt vartannat år. Hårdvaran i sig klarar sig väldigt länge.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Egentligen är det bara mjukvaran som gör den till End Of Life. Jag har tre Archer C7 routers konfade som AP som tack vare OpenWRT numera stödjer WPA3, VLAN taggigng och kör på senaste Linux-kärnan. Dessa behöver aldrig startas om.

Men har man inte kunskaper och intressen blir det att åka till Elgiganten och köpa nytt vartannat år. Hårdvaran i sig klarar sig väldigt länge.
Jovisst kan man lägga på OpenWRT för många modeller men min absoluta erfarenhet är att de flesta inte har en aning om vad de håller på med. Sedan ger alla märkestillverkare ut firmware i minst 5 år ofta längre som tex Asus. Men det viktiga är att man inser riskerna med att köra en utdaterat firmware eftersom det hela tiden kommer nya säkerhetshål som måste täppas till, har otaliga gånger hjälpt bekanta och de flesta har ingen aning om vad ett firmware är för något samt hur man loggar in och kollar det i deras router.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Edgerouter POE5. Har aldrig startat om den för att något slutar funka. Startas om vid strömavbrott vilket inte är speciellt ofta, antagligen inte en gång om året ens.

Skulle jag köpa ny router idag så är jag lite nyfiken på pfsense på lämplig hårdvara, mest för att testa något nytt men också lite för att GUIt till Edgeroutern är lite meckigt (och svinmeckigt om man kör CLI).
 
P paralun skrev:
man lägga på OpenWRT för många modeller
Det är ju kul att det går men frågan är om det blir så jädra mycket bättre.....på den modell jag testade på så slutade hw accelerationen att fungera när man la på OpenWRT, så man får ju se upp lite. Ibland kan det ju dock vara värt besväret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.