Hej!

Ska byta vårt gamla plåttak. Tagit in 3 offerter där 2 firmor inte vill riva underlagspappen, de brukar göra stickprov jämnt fördelat över taket för att se om någon råspont är dålig och byter i så fall den.

Den 3e firman river hela underlagspappen. Men de vill också ha 100 000 kr mer.

Vad brukar man göra? Räcker det att enbart göra stickprov?

Tacksam för råd!
 
Dumsnålt att inte riva bort underlagspappen. Gör det rätt och riktigt . Tålamod, försök hitta en firma där du få bättre pris isåfall
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Varför byta plåttak och är det falsat dito?
 
Noramasen Noramasen skrev:
Varför byta plåttak och är det falsat dito?
Pannprofilerat plåttak, över 40 år gammalt, rostiga takrännor. Droppar in lite vid skorstenen. Haft fuktskada på bottenvåningen som enligt förra ägaren åtgärdades utvändigt på försäkringen. Man ska ha sagt att det berodde på taket.
 
Är det sådan där tegelprofil? Det finns även annan typ som benämns pannplåt också. Men är det strö och bärläkt under plåten?
 
Noramasen Noramasen skrev:
Är det sådan där tegelprofil? Det finns även annan typ som benämns pannplåt också. Men är det strö och bärläkt under plåten?
Ja, precis. Liknar Plannja Royal. Det ska vara strö och bärläkt under.
 
H Husbobban skrev:
Ja, precis. Liknar Plannja Royal. Det ska vara strö och bärläkt under.
Då kan den dyrare offerten vara inklusive rivning av läkt och ny papp. Och det är nog vad jag skulle råda att ta med tanke på att det varit läckage tidigare. Men kolla upp så att garneringsdetaljerna också de finns prissatta. Förmodligen så kommer dessa detaljer att bli tvungna att flytta eller omtillverkas då det förmodligen kommer att bli en annan läkthöjd med det nya taket. Samt på grund av att det är eventuellt en annan profilbredd på det nya taket. som kommer att påverka dessa detaljer.
Men en annan liten fundering! Varför lägga nytt plåttak och inte ett tegeltak som jag misstänker att ha legat där från början?
 
D
Byt för guds skull den 40-åriga pappen när du byter plåten ovanför. Det är ju egentligen pappen som är taket. Plåt och pannor är mestadels där för att skydda pappen.

I vårt hus från 1947 bytte förra ägaren pannor på 80-talet men behöll pappen för den såg bra ut. 2013 byggde vi ut och passade då på att byta pappen. Däremot behöll vi pannorna.
 
  • Gilla
Husbobban
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Då kan den dyrare offerten vara inklusive rivning av läkt och ny papp. Och det är nog vad jag skulle råda att ta med tanke på att det varit läckage tidigare. Men kolla upp så att garneringsdetaljerna också de finns prissatta. Förmodligen så kommer dessa detaljer att bli tvungna att flytta eller omtillverkas då det förmodligen kommer att bli en annan läkthöjd med det nya taket. Samt på grund av att det är eventuellt en annan profilbredd på det nya taket. som kommer att påverka dessa detaljer.
Men en annan liten fundering! Varför lägga nytt plåttak och inte ett tegeltak som jag misstänker att ha legat där från början?
Jag vet inte om det har varit tegel från början men huset är byggt 1909 så det kanske var tegel man använde då? Alla firmorna menade att de är osäkra på hur mycket de gamla takstolarna kan belastas och att plåt väger mindre än betong/tegelpannor varför de rekommenderade att ta plåt.

De billigare offerterna ingår allt (dvs ny underlagspapp, läkt och samtliga detaljer inkl nytt takfönster och stege osv) utom just rivning av gammal papp.

Dvs enda skillnaden som den dyrare firman tar 100 000 extra för är att de river gamla pappen.
 
Då tycker jag att i ska ta en funderare ifall inte det skulle se bättre ut med tegel. Titta hur det ser ut nu med plåten? Visst är den lättare än tegel, men hur länge håller den i jämförelse med tegel? 40 år med plåt. Och då är den rutten redan nu. Visst är det kanske beroende på hur utsatt huset är och vilket fabrikat det är på plåten som avgör hur länge det håller, men tegel är ändå på sikt ett hållbarare material som också åldras på ett mycket värdigare sätt gentemot huset för övrigt. Sedan så har det ändå varit tegel så är det dimensionerat för att bära det också. Om det nu inte är ett snickraihopetthussjälvjobb förstås.;)
Men åter till offerten. Det ni ska göra är också se vilka referenser de har att visa upp för att kunna göra en mera hållbar bedömning. Och ta gärna och ställ de mot varandra och fråga hur den ena kan motiveras att vara 100k dyrare än de andra. Och vad som ingår och inte ingår är till stor del avgörande vilka man kan anlita. Men helt klart att underlagspappen ska rivas.
 
  • Gilla
Husbobban
  • Laddar…
Vill bara kort inflika med att tak är lätt (allt är ju relativt) och går fort att göra. Saknar du själv kunskapen kanske du känner en snickare som kan bistå med den när ni gjort grovjobbet?

Byt underlagspappen, det är otroligt dumsnålt att behålla den imo.
 
  • Gilla
Husbobban
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Då tycker jag att i ska ta en funderare ifall inte det skulle se bättre ut med tegel. Titta hur det ser ut nu med plåten? Visst är den lättare än tegel, men hur länge håller den i jämförelse med tegel? 40 år med plåt. Och då är den rutten redan nu. Visst är det kanske beroende på hur utsatt huset är och vilket fabrikat det är på plåten som avgör hur länge det håller, men tegel är ändå på sikt ett hållbarare material som också åldras på ett mycket värdigare sätt gentemot huset för övrigt. Sedan så har det ändå varit tegel så är det dimensionerat för att bära det också. Om det nu inte är ett snickraihopetthussjälvjobb förstås.;)
Men åter till offerten. Det ni ska göra är också se vilka referenser de har att visa upp för att kunna göra en mera hållbar bedömning. Och ta gärna och ställ de mot varandra och fråga hur den ena kan motiveras att vara 100k dyrare än de andra. Och vad som ingår och inte ingår är till stor del avgörande vilka man kan anlita. Men helt klart att underlagspappen ska rivas.
D datja skrev:
Byt för guds skull den 40-åriga pappen när du byter plåten ovanför. Det är ju egentligen pappen som är taket. Plåt och pannor är mestadels där för att skydda pappen.

I vårt hus från 1947 bytte förra ägaren pannor på 80-talet men behöll pappen för den såg bra ut. 2013 byggde vi ut och passade då på att byta pappen. Däremot behöll vi pannorna.
Ska ta en diskussion med firmorna. Samtliga är stora välrenommerade takläggare i Göteborgsområdet. Jag blev ju såklart glad när den ena offerten var 240k jämfört med 340k men jag förstår också att man såklart gärna river bort allt ner till råsponten för att göra ett noggrant jobb. Men eftersom de andra 2 firmorna också är stora och det verkade som att de hade som standard att inte riva bort pappen så tänkte jag att det kanske inte är så himla mycket sämre.

Kanske kan avtala att jag står för rivningen av den gamla pappen, tror ni att det är väldigt svårt för mig som aldrig varit uppe på ett tak??
 
Det är omöjligt att svara på. Och det är upp till de som har ställningen att avgöra ifall du får tillträde, samt att det då kanske blir ett ovälkommet avbrott i deras åtagande som kan ställa till det. Sedan kanske det inte passar med väderleken, då det behöver vara vädersäkrat under projektets gång. Men höra med dom kan man ju alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.