Hej

Läset lite angående skdor på garageuppfarten. Har fått samma problem.
Är det någon som har löst detta med firman som har kört container via deras försäkring.? Hur går man vidare.?
 
  • Asfalterat golv med slitna vägmarkeringslinjer. Nedslitet övergångsställe eller parkeringsplats. Gråtoner, textur, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfalterad väg till synes våt, med linjer, nära grönområde och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom asfalterad uppfart med byggmaterial, svart staket, och lite snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfalterad yta med skugga, fläckar och streck. Utomhus, dagtid, potential tecken på nedslitet vägmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom parkeringsplats med slitna gula linjer och byggmaterial staplade vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd bil, avskärmade sophanteringsskåp, bostadshus, nakna lövträd, parkering, gråmulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag utgår ifrån att du har ett avtal med företaget och att de har en försäkring.
Ring ditt eget försäkringsbolag och fråga hur du går tillväga.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag utgår ifrån att du har ett avtal med företaget och att de har en försäkring.
Ring ditt eget försäkringsbolag och fråga hur du går tillväga.
Jag var i kontakt med min hemförsäkring men dem kan tyvärr inte göra något åt saken. Det måste gå via Tak entreprenören det är dem som har anlitat container firman. Vilket mek . Men jag tänker inte låta dem gå så lätt undan.
 
Åsa Lund
Ja, det vet jag, tänkte du kunde få lite tips av försäkringsbolaget.
Har du skriftligt avtal med firman?
 
Unikt namn
Är det realistiskt att få ersättning för skrapmärken och rostfläckar från två byggcontainrar?
 
  • Gilla
Grod4n och 7 till
  • Laddar…
Det syns inte tydligt i bilderna. Asfalten är ner tryckt samt en rejäl skrap märke plus den hela
märken är ner tryckt.
 
Jag är helt grön i detta ämne. Det är väl standard att man ställer en container direkt på backen? Dålig asfaltering?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Åsa Lund
Garageuppfart för personbil har troligen inte bärlager etc för att klara container, vilket en gata har.
Och föraren borde veta detta.
Så containern skulle ställts på gatan istället
 
Unikt namn
J Jacapo skrev:
Det syns inte tydligt i bilderna. Asfalten är ner tryckt samt en rejäl skrap märke plus den hela
märken är ner tryckt.
Jaha, det var ju tråkigt.
Groparna syns inte från mobilen så jag var tvungen att fråga.

Jag hade även en container på uppfarten för någon månad sen men har inte sett några större blemor. Möjligen någon rostfläck från början, men jag tror vintern tagit hand om den.
 
De som ställer ut containrar tänker ju bara asfalt som asfalt och oftast går det ju bra. Nu ser den ganska mjuk ut och visst, man hade ju kunnat lägga ut plåtar som skydd men det är ju lätt att vara efterklok. är nog svårt att göra osynligt hur mycket man än bråkar och att begära en helt ny läggning av uppfarten lär ju bli ganska absurt för det där.
 
S Stefan1972 skrev:
De som ställer ut containrar tänker ju bara asfalt som asfalt och oftast går det ju bra. Nu ser den ganska mjuk ut och visst, man hade ju kunnat lägga ut plåtar som skydd men det är ju lätt att vara efterklok. är nog svårt att göra osynligt hur mycket man än bråkar och att begära en helt ny läggning av uppfarten lär ju bli ganska absurt för det där.
Får vi väl se hur kan vi lösa detta. Men absolut att snubben borde ha lagt plattor under. Min granne kör Lastbil med Kran på han använder alltid plattor under.
 
Man kan använda liftdumpercontainer istället för lastväxlarflak.

Lastväxlare skjuter av flaket/containern som rullar på två metallhjul i bakkant

Liftdumperbilen ställer av containern med containern hängande i fyra kedjor. Marktrycket blir mindre då det fördelas över hela containerns botten
Liftdumperbilen har ibland stödben om man ska lyfta på tunga containrar men då kan man använda plattor under dessa stödben.

Nackdelen med liftdumpercontainer är att de rymmer mindre...
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
J Jacapo skrev:
Får vi väl se hur kan vi lösa detta. Men absolut att snubben borde ha lagt plattor under. Min granne kör Lastbil med Kran på han använder alltid plattor under.
Man lägger inte plattor under lastväxlarflak...
Det gör man när ett fordon har stödben exempelvis en kranbil.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Så du beställde en container (genom takfirman). Då är det väl rimligt att den ställs på din mark. Eller ordnade du tillstånd att parkera den på vägen och visste firman det?

Saker slits när de används och det gäller också asfalt. Skadorna du fick påverkar knappast uppfartens kvalitet eller användbarhet.
 
  • Gilla
Gimner och 4 till
  • Laddar…
H
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Garageuppfart för personbil har troligen inte bärlager etc för att klara container, vilket en gata har.
Och föraren borde veta detta.
Så containern skulle ställts på gatan istället
inte bara ställa på gatan.
Då måste man söka lov hos kommunen.
Sen har man plats på egen tomt så man kommer nära och kan kasta rakt i containern från taket är ju det bästa.
Men om man är rädd om underlaget borde man lagt ut typ körplåt före.
Men det är inte gratis heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.