M Marwa1890 skrev:
I köket är det inga problem med listerna och där finns det inga silverfiskar men ja i badrummet är det värdelöst. Vi ska renovera det ( det är ganska gammalt) men inte på ett tag
Jo men om det kommit fram silverfiskar i badrummet från lister så skulle jag direkt ta fram fogsprutan och täta till. Sen spelar det ju mindre roll om det blir lite nybörjarmisstag med fogen med ett gammalt badrum.
Kanske viktigare att jaga bort silverfiskar?
 
M Marwa1890 skrev:
Hade ni vanliga silverfiskar eller långsprötade? I vilka rum rörde de sig?
Minns faktiskt inte, inget jag tänkte på eller som teknikern nämnde.

Vi hade i källaren (renoverad 2016 till boyta) i badrum men mest utanför faktiskt. Det vart värre efter jag installerade golvmattor.. De älskade att ligga under dessa. Mattan var som en heltäckningsmatta fast i kvadrater så att de kunde andas.
 
P paralun skrev:
Jo men om det kommit fram silverfiskar i badrummet från lister så skulle jag direkt ta fram fogsprutan och täta till. Sen spelar det ju mindre roll om det blir lite nybörjarmisstag med fogen med ett gammalt badrum.
Kanske viktigare att jaga bort silverfiskar?
jag vill gärna bli av med dem men om man tänker på fukten är det ju inte bra att täta för mycket ? Även om klinkergolv är det enda man bör ha på betongplattor från 70-talet …
 
M Marwa1890 skrev:
jag vill gärna bli av med dem men om man tänker på fukten är det ju inte bra att täta för mycket ? Även om klinkergolv är det enda man bör ha på betongplattor från 70-talet …
Täta med klinkerfog ist
 
  • Gilla
Marwa1890
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
båda sorterna hade vi! Mer eller mindre utrotade nu skulle jag vilja påstå.
Extremt lättad över att de små äcklen försvann
Usch!!! Befann de olika sorterna sig på olika ställen i huset ? Eller de levde i samma rum / väggar ?
 
Rödcederträ tycker dom inte om. Köp lite såna och placera ut vid golvlisterna. Är det inte extremt mycket silverfiskar så hjälper det. Jag ser aldrig till dom mer där vi placerat ut det.
 
Häll mycket kokande vatten i varje golvbrunn, eller liknande där de kan bo. Upprepa varje-varannan kväll tills de försvinner.
 
Ett tips jag själv inte testat men som tydligen ska funka bra är att fukta en dagstidning och låta den ligga på golvet över natten (i rummet där de dyker upp). På morgonen plockar man snabbt upp tidningen där de små liven festat under natten (och stannat kvar i). Lägg den i en vanlig plastkasse, knyt ihop och kasta. Behöver kanske upprepas ngn ytterligare natt.
 
Vår ena son hade problem med silverfisk i en källarlägenhet och det löste vi genom att lokalisera var de höll hus och sedan bygga en liten mur (ett par cm hög) av bitar av cederträ, de gillar inte det och gick inte över den lilla muren. Cederträ slutar lukta efter ett tag så någon gång om året ruggade sonen upp ytan på bitarna med sandpapper.
 
M Marwa1890 skrev:
Jag undrar om någon har liknande erfarenhet av silverfiskar och vad ni gjort för att bli av med dem.

Vi köpte vårt hus för cirka två år sedan. Huset är från 70-talet (platta på mark utan isolering under). Vid besiktningen testades syllarna på fyra ställen och normala värden uppmättes (typ 9-12 %). Först uppmärksammades en ”avvikande doft”. Inte riktigt mögel men typ gammalt. Denna doft försvann när vi började byta ut gamla mattor och lägga nya golv.

vi renoverade även badrum på ovanvåning och tvättstugan på första plan eftersom mattorna släppt vid golvbrunnarna. Det uppmättes ingen fukt där.
Badrummet på första plan som bara består av toalett och handfat är dock inte renoverat. Klinker + våtrumstapet. Här upptäckte jag några silverfiskar då och då men jag fick höra att det inte är ovanligt i gamla badrum och eftersom det ör gammalt och slitet är det svårt att få det helt rent vilket jag förstår lockar de små äckliga silverfiskarna.
Nu har jag dock reagerat på att de blivit fler i sovrummet som ligger bara någon meter från detta badrum.

Jag ringde Anticimex som menar att det inte är konstigt att det finns silverfiskar i badrummet eftersom det är gammalt och att det inte heller är konstigt om några dyker upp i sovrummet eftersom det ligger nära badrummet. De trodde inte det beror på fukt eftersom jag inte ser så många samtidigt. Det känns dock lite jobbigt eftersom jag förknippar dessa fiskar med fukt. Det är de vanliga silverfiskarna och inte de långsprötade.

Någon här som haft problem med silverfiskar? Indikerade det fukt?

Jag fick tips på hur jag kan motverka dem men om vi har fukt i huset känns det ju som att åtgärder med olika medel och att täcka springor blir onödigt … eller som att skjuta på problemet.
M Marwa1890 skrev:
Jag undrar om någon har liknande erfarenhet av silverfiskar och vad ni gjort för att bli av med dem.

Vi köpte vårt hus för cirka två år sedan. Huset är från 70-talet (platta på mark utan isolering under). Vid besiktningen testades syllarna på fyra ställen och normala värden uppmättes (typ 9-12 %). Först uppmärksammades en ”avvikande doft”. Inte riktigt mögel men typ gammalt. Denna doft försvann när vi började byta ut gamla mattor och lägga nya golv.

vi renoverade även badrum på ovanvåning och tvättstugan på första plan eftersom mattorna släppt vid golvbrunnarna. Det uppmättes ingen fukt där.
Badrummet på första plan som bara består av toalett och handfat är dock inte renoverat. Klinker + våtrumstapet. Här upptäckte jag några silverfiskar då och då men jag fick höra att det inte är ovanligt i gamla badrum och eftersom det ör gammalt och slitet är det svårt att få det helt rent vilket jag förstår lockar de små äckliga silverfiskarna.
Nu har jag dock reagerat på att de blivit fler i sovrummet som ligger bara någon meter från detta badrum.

Jag ringde Anticimex som menar att det inte är konstigt att det finns silverfiskar i badrummet eftersom det är gammalt och att det inte heller är konstigt om några dyker upp i sovrummet eftersom det ligger nära badrummet. De trodde inte det beror på fukt eftersom jag inte ser så många samtidigt. Det känns dock lite jobbigt eftersom jag förknippar dessa fiskar med fukt. Det är de vanliga silverfiskarna och inte de långsprötade.

Någon här som haft problem med silverfiskar? Indikerade det fukt?

Jag fick tips på hur jag kan motverka dem men om vi har fukt i huset känns det ju som att åtgärder med olika medel och att täcka springor blir onödigt … eller som att skjuta på problemet.
M Marwa1890 skrev:
Jag undrar om någon har liknande erfarenhet av silverfiskar och vad ni gjort för att bli av med dem.

Vi köpte vårt hus för cirka två år sedan. Huset är från 70-talet (platta på mark utan isolering under). Vid besiktningen testades syllarna på fyra ställen och normala värden uppmättes (typ 9-12 %). Först uppmärksammades en ”avvikande doft”. Inte riktigt mögel men typ gammalt. Denna doft försvann när vi började byta ut gamla mattor och lägga nya golv.

vi renoverade även badrum på ovanvåning och tvättstugan på första plan eftersom mattorna släppt vid golvbrunnarna. Det uppmättes ingen fukt där.
Badrummet på första plan som bara består av toalett och handfat är dock inte renoverat. Klinker + våtrumstapet. Här upptäckte jag några silverfiskar då och då men jag fick höra att det inte är ovanligt i gamla badrum och eftersom det ör gammalt och slitet är det svårt att få det helt rent vilket jag förstår lockar de små äckliga silverfiskarna.
Nu har jag dock reagerat på att de blivit fler i sovrummet som ligger bara någon meter från detta badrum.

Jag ringde Anticimex som menar att det inte är konstigt att det finns silverfiskar i badrummet eftersom det är gammalt och att det inte heller är konstigt om några dyker upp i sovrummet eftersom det ligger nära badrummet. De trodde inte det beror på fukt eftersom jag inte ser så många samtidigt. Det känns dock lite jobbigt eftersom jag förknippar dessa fiskar med fukt. Det är de vanliga silverfiskarna och inte de långsprötade.

Någon här som haft problem med silverfiskar? Indikerade det fukt?

Jag fick tips på hur jag kan motverka dem men om vi har fukt i huset känns det ju som att åtgärder med olika medel och att täcka springor blir onödigt … eller som att skjuta på problemet.
Vi har haft båda sorterna silverfisk, den långsprötade kom som en liten present med leverans av nytt kök. Ingen fuktskada vad vi känner till. Huset är från -81. Jag provade allt, men det enda som funkat här är en spray från Neudorff som heter Ohyra effekt spray. Jag sprayade i springan under alla golvlister i nästan hela nedervåningen och upprepade efter några veckor i några omgångar. Nu någon gång om året kanske. Sprayen ska inte vara farlig, men jag hade nog låtit barn och husdjur vara ute ändå, man vet ju aldrig och det luktar inget vidare. Hur som helst så va det sjukt effektivt och värt varenda krona. Silverfiskarna kryper fram ur sina skrymslen och dör. Det kan hålla på flera veckor och komma ut halvdöda silverfiskar, men då ligger de ju still i alla fall. Lycka till!
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Gå in på https:// rødseder.no och kolla deras rödsederträolja, helt suveränt.
Det tar inte död på krypen, men dom flyttar.
 
  • Gilla
annelisand
  • Laddar…
E Erica Alsén skrev:
Vi har haft båda sorterna silverfisk, den långsprötade kom som en liten present med leverans av nytt kök. Ingen fuktskada vad vi känner till. Huset är från -81. Jag provade allt, men det enda som funkat här är en spray från Neudorff som heter Ohyra effekt spray. Jag sprayade i springan under alla golvlister i nästan hela nedervåningen och upprepade efter några veckor i några omgångar. Nu någon gång om året kanske. Sprayen ska inte vara farlig, men jag hade nog låtit barn och husdjur vara ute ändå, man vet ju aldrig och det luktar inget vidare. Hur som helst så va det sjukt effektivt och värt varenda krona. Silverfiskarna kryper fram ur sina skrymslen och dör. Det kan hålla på flera veckor och komma ut halvdöda silverfiskar, men då ligger de ju still i alla fall. Lycka till!
Jo nu blir det nog silverfiskmassaker...
Men Neudorff-sprayen har flera varningar som man bör tänka på!
https://www.jula.se/catalog/tradgar...nsekter/bekampningsmedel/insektsspray-007039/
 
Ett helt giftfritt alternativ är kiselgur, till exempel MyrNIX
https://tergent.se/produkterna/myrnix/
Funkar mot alla insekter och annat som kryper på golvet. Det är ett fint pulver som är helt utan gift men som man ska undvika att andas in när man sprutar ut det.
 
  • Gilla
Fannys och 1 till
  • Laddar…
Silverfiskar bits inte men äter bland annat hudflagor som trillar på golvet. Städa oftare så har de inte något att äta. ;)
 
Jag hade ofta silverfisk i våtutrymmen innan jag skaffade robotdammsugare som gick 2 gånger per vecka. Då våttorkade jag också golven i våtutrymmena med Ajax. Tre veckor senare var de borta och har hållit sig borta. Det var 15 år sedan.
 
  • Gilla
Fannys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.