Det regnar in på min tegel husfasad, södersidan när det blåser hårt från söder och ösregnar. Vattnet kommer på insidan av fönstret på ovanvåningen. Jag har bytt tak och fogat om väggen. Jag har en ventil uppe i nocken. Kan det vara den som ” läcker” in vatten?
Den kontrollerades när jag fick omfogat. Om det kommer någon annanstans ifrån tänkte jag om man kan klä den delen av fasaden, men med vad?
 
Några foton på hur det ser ut är nog bra för att få svar.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
M Musiker skrev:
Det regnar in på min tegel husfasad, södersidan när det blåser hårt från söder och ösregnar. Vattnet kommer på insidan av fönstret på ovanvåningen. Jag har bytt tak och fogat om väggen. Jag har en ventil uppe i nocken. Kan det vara den som ” läcker” in vatten?
Den kontrollerades när jag fick omfogat. Om det kommer någon annanstans ifrån tänkte jag om man kan klä den delen av fasaden, men med vad?
 
  • Gavel av hus med tegelstenar, ett fönster och takskivor, ventiler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen så sugs vätan genom fogarna och rinner bakom teglet, brukar vara mindre troligt. Ser mera ut som att en fönsterblecksmodell som går förbi fönstret med ca 10 cm på vardera sida och fästas i andra skiftet ovanför med en tätmassa bakom. Blecket ska då vara med uthäng över karmen och ner en bit så inte vätan kan gå in ovanför karmen. Det första skiftet ovanför är säkert en separat del som man brukar lägga ovanför, inget bra att fästa i . Kanske svårt att köpa på varuhusen med rätt mått, annars bara mäta och se vilken vinkel som passar, var inte snål på överhänget. Gå till en plåtis och hen knäcker till exakt vad du vill ha. Kostar inte många kronor för få det gjort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En liten fråga? När du lät täcka om taket, blev det nya lister runt fönstren då också? För det kan vara där som problemet ligger. För annars så skulle problemen visat sig tidigare med att det kommer in ovanför fönstret. Och denna plåtlist är kanske knäckt i 90° utifrån fasadlivet och då kommer ju vattnet att tränga in där i glipan vid kraftigt påväder.
Samtidigt så ser fönstret inte helt purfärskt ut heller, men är det nyligen bytt ändå?
 
Noramasen Noramasen skrev:
En liten fråga? När du lät täcka om taket, blev det nya lister runt fönstren då också? För det kan vara där som problemet ligger. För annars så skulle problemen visat sig tidigare med att det kommer in ovanför fönstret. Och denna plåtlist är kanske knäckt i 90° utifrån fasadlivet och då kommer ju vattnet att tränga in där i glipan vid kraftigt påväder.
Samtidigt så ser fönstret inte helt purfärskt ut heller, men är det nyligen bytt ändå?
Vägg av tegel, fönster, vit gardin, takränna, uteluftventil, gavel takstol, husdel, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har nog regnat in före vi bytte fönster för 25 år sedan för de gamla fönsterna var i dåligt skick i ovankanten. Taket ( de vita plåtarna sattes upp vi takbyte och även språnget på 30 cm. Huset är byggt så att takpannor var jäms med fasaden. Så det har regnat in max1-2 ggr/år när det regnat på tvären vid hård vind.
det blev inte bättre efter takbyte eller infogning.
Det kan nog bara vara den översta ventilen som kanske är felmonterad att den lutar bakåt att gallret blir öppet så att säga. Där är ett nät bakom i alla fall det har jag kontrollerat. även om vatten kan ta sig de mest märkliga vägar så måste det nog ändå komma in ovanför fönstret. När vi satte in fönsterna så är där fogskum mellan ramen och teglet. Och eftersom det mest troligtvregnat in före fönsterbytet så är det nog inte det som släpper in. Vattnet kommer in på insidan och rinner längs glaset. Vi har två ”garderober ” en på varjesida i rummet där uppe och väggarna där är snustorra och så även insidan på vinden.


J jonaserik skrev:
Antingen så sugs vätan genom fogarna och rinner bakom teglet, brukar vara mindre troligt. Ser mera ut som att en fönsterblecksmodell som går förbi fönstret med ca 10 cm på vardera sida och fästas i andra skiftet ovanför med en tätmassa bakom. Blecket ska då vara med uthäng över karmen och ner en bit så inte vätan kan gå in ovanför karmen. Det första skiftet ovanför är säkert en separat del som man brukar lägga ovanför, inget bra att fästa i . Kanske svårt att köpa på varuhusen med rätt mått, annars bara mäta och se vilken vinkel som passar, var inte snål på överhänget. Gå till en plåtis och hen knäcker till exakt vad du vill ha. Kostar inte många kronor för få det gjort.
J jonaserik skrev:
Antingen så sugs vätan genom fogarna och rinner bakom teglet, brukar vara mindre troligt. Ser mera ut som att en fönsterblecksmodell som går förbi fönstret med ca 10 cm på vardera sida och fästas i andra skiftet ovanför med en tätmassa bakom. Blecket ska då vara med uthäng över karmen och ner en bit så inte vätan kan gå in ovanför karmen. Det första skiftet ovanför är säkert en separat del som man brukar lägga ovanför, inget bra att fästa i . Kanske svårt att köpa på varuhusen med rätt mått, annars bara mäta och se vilken vinkel som passar, var inte snål på överhänget. Gå till en plåtis och hen knäcker till exakt vad du vill ha. Kostar inte många kronor för få det gjort.
J jonaserik skrev:
Antingen så sugs vätan genom fogarna och rinner bakom teglet, brukar vara mindre troligt. Ser mera ut som att en fönsterblecksmodell som går förbi fönstret med ca 10 cm på vardera sida och fästas i andra
J jonaserik skrev:
Antingen så sugs vätan genom fogarna och rinner bakom teglet, brukar vara mindre troligt. Ser mera ut som att en fönsterblecksmodell som går förbi fönstret med ca 10 cm på vardera sida och fästas i andra skiftet ovanför med en tätmassa bakom. Blecket ska då vara med uthäng över karmen och ner en bit så inte vätan kan gå in ovanför karmen. Det första skiftet ovanför är säkert en separat del som man brukar lägga ovanför, inget bra att fästa i . Kanske svårt att köpa på varuhusen med rätt mått, annars bara mäta och se vilken vinkel som passar, var inte snål på överhänget. Gå till en plåtis och hen knäcker till exakt vad du vill ha. Kostar inte många kronor för få det gjort.
skiftet ovanför med en tätmassa bakom. Blecket ska då vara med uthäng över karmen och ner en bit så inte vätan kan gå in ovanför karmen. Det första skiftet ovanför är säkert en separat del som man brukar lägga ovanför, inget bra att fästa i . Kanske svårt att köpa på varuhusen med rätt mått, annars bara mäta och se vilken vinkel som passar, var inte snål på överhänget. Gå till en plåtis och hen knäcker till exakt vad du vill ha. Kostar inte många kronor för få det gjort.
 
Nog ser det ut som att gallret är rätt monterat så vitt jag kan se.
En tegelvägg är ju inte ett tätskikt utan nästan bara en kosmetisk fråga. Och egentligen så är det ett problem att lösa även vid nya konstruktioner. Numer så ska det vara en list i överkant fönster som är dessutom tejpad mot underlagsskivan för att leda ut vatten och kondens som bildas bakom teglet. Och i detta fall så utesluter jag att så är gjort. Men jag tror inte att problemet ligger i kondensen utan som du skriver vid kraftigt regn och påvind. Balken ovanför fönstret, är det en senare montering än ursprunget?
 
Den är monterad när vi fogade om fasaden. Men det regnade in före denna blev ditsatt
 
Ja det låter rimligt. Men ni skulle nog ha passat på att få dit ett överbleck som sluter tätt mot underlaget, och först då är ni nog också säkra på att det blir en bra lösning. Och tyvärr så tror jag inte att det finns några andra lösningar som håller på lång sikt. Och för att få till ett bra resultat med sådan list så kan det vara rådigt att göra två stycken lister som tillsammans gör ett bra resultat, men först efter att balken rivits dessvärre.
 
Jag har bokat plåtslagare. Hoppas han löser det.
 
Går ju att spåra in ett jack i teglet ovanför fönstret med cementklinga, och montera ett bleck även ovan fönstret.
( om man misstänker att problemet kan härröra därifrån)

Tycker "problemet" låter konstigt & tror inte det beror på ventilen.
Mera det som nämnts innan, att fogen vid kraftig vattenbelastning i kombination med att du har en "stor" yta precis ovan fönstret, efter en stund kan släppa igenom en del vatten.

Du skulle kunna täta fogarna från fönstret och upp, för säkerhets skull.
 
Vi hade samma problem som ni. Fogarna läcker in lite vatten det är bara så.
För att lösa det hos oss fick vi hugga ur en tegel rad ovanför och lägga in en plåt som leder ut vatten.
 
Vi har som jag skrivit tidigare fogat om hela väggen för 5 år sedan. Det har regnat in både för och efter detta. vad menade du med att täta fogarna?
Annars får man kanske fundera på att sätta upp något utanför teglet. Nåt underhållsfritt
 
M Musiker skrev:
vad menade du med att täta fogarna?
Man skulle kunna pensla fogarna 2 ggr med vattenglas, första vändan utspädd 1:4 andra vändan 1:3.
Detta kommer göra dom "tätare", men fortfarande göra att dom kan "andas" något.

Silikatfärg för exempel har vattenglas som bindemedel
 
D
Hydroforbering med antipluviol eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.