Hej! Har googlat för fulla muggar och ska försöka mig på att beskära mina äppleträd själv, men jag behöver lite hjälp som jag inte lyckats googla mig fram till.

Har köpt hus med tre gamla äppleträd. Vi flyttade in i november och frågan är, hur hanterar jag alla vattenskott? Vad jag förstått så ska man inte ta alla på en gång för då stressar man trädet så det skjuter massa ny vattenskott. Hur mycket vågar man ta och när ska man ta dem? Nu i vår eller vänta till hösten?
Trädet med snö, vinterlandskap, fågel i skyn, spår i snön, buskar, stillhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt trädgård och beskuret träd med bakgrund av bostadshus och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt trädgård, snedstammad träd, vit villa, snödrivor, klart vinterlandskap, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Klippning under juli - september tiggar till växt mindre än beskärning på vårvintern. Så klipp inte nu i vinter.
 
BirgitS
M MariaJohansson451 skrev:
Har googlat för fulla muggar och ska försöka mig på att beskära mina äppleträd själv, men jag behöver lite hjälp som jag inte lyckats googla mig fram till.
Föreslår att du kollat om biblioteket har någon trädgårdsbok om beskärning.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Att fixa det själv är roligt men kräver lite baskunskap. Eftersom TS är nyinflyttad föreslår jag ändå att TS anlitar en adekvat trädgårdsmästare (obs inte en sån där allt-i-allo-fixare utan ngn som har utbildning) för beskärning. Var med, var nyfiken och fråga mycket. En sådan beskär gärna vid denna årstid då annat jobb inte finns. Sedan kan TS själv hålla efter de nya vattenskotten under sommaren - efter att ha läst sin bok.

Jag hade tidigare en gammal fruktträdgård vars träd jag vårdade ömt. Tog in proffs vartannat år och finlirade själv de andra åren. Bytte ut ett par träd mot nya, men gamla sorter. Jag saknar dessa träd!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Att fixa det själv är roligt men kräver lite baskunskap. Eftersom TS är nyinflyttad föreslår jag ändå att TS anlitar en adekvat trädgårdsmästare (obs inte en sån där allt-i-allo-fixare utan ngn som har utbildning) för beskärning. Var med, var nyfiken och fråga mycket. En sådan beskär gärna vid denna årstid då annat jobb inte finns. Sedan kan TS själv hålla efter de nya vattenskotten under sommaren - efter att ha läst sin bok.

Jag hade tidigare en gammal fruktträdgård vars träd jag vårdade ömt. Tog in proffs vartannat år och finlirade själv de andra åren. Bytte ut ett par träd mot nya, men gamla sorter. Jag saknar dessa träd!
Jag har försökt med lokala proffs men de är fullbokade eller svarar inte. Kommer göra nya försök med som backup får jag kanske låna en bok
 
M MariaJohansson451 skrev:
Jag har försökt med lokala proffs men de är fullbokade eller svarar inte. Kommer göra nya försök med som backup får jag kanske låna en bok
Det är inte hela världen om beskärning inte görs denna säsong. Dina träd är gamla och överlever säkert. Man gör främst korrekt beskärning för att a) skörden blir bättre och b) träden blir vackrare. I varje trädgårdsägare bokhylla bör finnas en (helst ett par) praktiska handböcker om bl a beskärning (bibliotek är bra men vissa böcker bör man äga!). Lycka till!
 
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att du kan ta 1/3 av vattenskotten utan att göra någonsomhellst skada, försök att undvika "klädhängare" så blir det en bra början.

Träden ser väletablerade ut.

Att tänka på är att sprita av verktygen mellan träden så man undviker sprida ev smitta som kan finnas på träden (kräfta)
 
  • Gilla
MariaJohansson451 och 1 till
  • Laddar…
Klipp alla vattenskotten efter midsommar. Det triggar inte trädet att skjuta lika många nya och trädet läker snittytorna fortare.
Klipper man på vårvintern så blir det fler vattenskott att ta hand om nästa år.
Jag misstänker att skillnaden är ganska marginell dock, så måste man så måste man.

Klipp precis utanför grenkragen med en vass och effektiv sekatör (papegojskär, ej mothåll). Grenkragen brukar synas tydligt på vattenskott på äppelträd. Googla på det så bör du hitta pedagogiska bilder som tydligt visar vad som är vad och var snittet ska läggas.

Använd en bra kvalitetssekatör i rätt storlek för händerna. Sekatören hanteras med en hand.

Det är inte så svårt, och enda sättet att lära sig är att pröva. Sedan studera resultatet året efter, och modifiera metoden om utfallet inte blev bra. Äppelträd är tåliga. Lycka till.
 
  • Gilla
MariaJohansson451
  • Laddar…
Jag brukar beskära själv för husbehov utan att riktigt kunna det.
För mina ögon ser det ut som man har beskurit träden alldeles för hårt i flera år och träden har desperat reagerat med att sätta långa vattuskott. Jag skulle klippa av dem alla på halva längden ungefär. Då får trädet den tillväxt och bladmassa som det desperat försöker skaffa sig men skotten blir inte längre än att de orkar bara blad och frukt. De skall klippas på våren eller senast försommaren.
 
  • Gilla
MariaJohansson451 och 1 till
  • Laddar…
Med så gamla träd behöver du inte vara så rädd. Jag brukar ta en tredjedel av vattenskotten som växer rakt upp på vårvintern, och sen resten under sommaren (juli).
 
M MagicFingers skrev:
Att tänka på är att sprita av verktygen mellan träden så man undviker sprida ev smitta som kan finnas på träden (kräfta)
Meningslöst, kräfta sprids med vinden, inte verktyg.
 
H heimlaga skrev:
Jag brukar beskära själv för husbehov utan att riktigt kunna det.
För mina ögon ser det ut som man har beskurit träden alldeles för hårt i flera år och träden har desperat reagerat med att sätta långa vattuskott. Jag skulle klippa av dem alla på halva längden ungefär. Då får trädet den tillväxt och bladmassa som det desperat försöker skaffa sig men skotten blir inte längre än att de orkar bara blad och frukt. De skall klippas på våren eller senast försommaren.
Håller med om att det ser ut att ha varit alldeles för hårt, och framförallt ensidigt, beskuret under många år

För att föryngra skulle jag ta bort ca hälften av den gamla grenarna nu, spara alla yngre sidogående grenar som sitter bra (kommer från en större gren, inte går ihop mm) och korta in alla uppåtgående yngre skott. Under sommaren kan man med fördel göra en beskärning och korta in och tunna ur bland årsskotten.

Nästa vår ta du kvarvarande gamla grenar.
 
  • Gilla
MariaJohansson451
  • Laddar…
Många svar här, alla amatörer som killgissar.
Nu svarar trädgårdsmästaren: om du verkligen är mån om träden gör ingenting nu. Träden har misshandlats av sin tidigare ägare och mår bra av att vila. Gå en beskärningskurs eller ta hjälp av en trädgårdsmästare. Om man kan beskära spelar tidpunkten för beskärning ingen roll.
 
  • Gilla
MariaJohansson451 och 3 till
  • Laddar…
Tack Åsa för hjälpsamma och konkreta råd. Nu vet vi alla precis hur vi ska göra.
 
Å Åsa Öster skrev:
Många svar här, alla amatörer som killgissar.
Nu svarar trädgårdsmästaren: om du verkligen är mån om träden gör ingenting nu. Träden har misshandlats av sin tidigare ägare och mår bra av att vila. Gå en beskärningskurs eller ta hjälp av en trädgårdsmästare. Om man kan beskära spelar tidpunkten för beskärning ingen roll.
Osnyggt att anklaga andra för "killgissningar" och själv komma med auktoritetsargument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.