Handritad skiss av rum, med måttangivelser, väggar, och anteckningar på svenska, på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar, isolering och brunt skyddspapper. Mörk, vinklad vy. Dimmigt ljus inslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 673699 Vind med träbjälkar, isolering och brunt skyddspapper. Mörk, vinklad vy. Dimmigt ljus inslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå!

I mitt hus finns idag en öppning i hjärtväggen som jag skulle vilja öppna lite mer, vet inte om den befintliga öppningen är avväxlad på något sätt då jag inte börjat riva än. Jag vill öppna upp väggen hela vägen upp till innertaket så eventuell existerande avväxling ämnar jag oavsett ta bort om den finns, i dess ställe vill jag växla av över takstolarna på vinden med en limträbalk 90x225. Takstolarnas spännvidd är ca 8m, alltså 4m på vardera sida om hjärtväggen. Hanbjälken vet jag inte vad det är för dimension på men sparrarna är 45x145.
Preliminärt blir det nog tre takstolar som kommer växlas av och limträbalken kommer vila på varsin "bärande" takstol vid sidan av dessa tre, totalt blir alltså fem takstolar involverade.

Bifogar en skiss på planlösningen där jag ritat in hur jag vill ha väggarna samt en halvdålig bild på takstolarna. Hanbjälken vet jag inte vad det är för dimension på men sparrarna är 45x145, C/C-avstånd varierar mellan 900-1150mm. Taklutningen är ca 30 grader.

Frågorna är två:
1. Räcker det med två "bärande" takstolar för att växla av de tre som blir utan stöd från hjärtväggen?

2. Vilken typ av infästning ska jag använda mellan limträbalken och de avväxlade takstolarna som orkar ta dragkrafterna? Räcker det med gaffelankare eller är de för klena?

Tack på förhand.

Mvh, Marcello
 
Redigerat:
Det är ju inte takstolarna som ska bära avväxlingen. Det är stöd underifrån.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte takstolarna som ska bära avväxlingen. Det är stöd underifrån.
Och så kommer det även att vara, stödet underifrån kommer att komma från de takstolarna vid sidan av som fortfarande lutar på bärande hjärtväggen.
 
BirgitS
Det låter som att du behöver anlita en byggkonstruktör som kan bedöma på plats hur det kan lösas och kan räkna fram vilka dimensioner som krävs så att du får tillräckligt med information för att kunna lämna in en bygganmälan till kommunen.
 
BirgitS
M Marcello skrev:
Och så kommer det även att vara, stödet underifrån kommer att komma från de takstolarna vid sidan av som fortfarande lutar på bärande hjärtväggen.
Vilket innebär att hjärtväggen kanske behöver förstärkas och bli tjockare närmast öppningen, vilket i sin tur kan leda till att det krävs en förstärkning på våningsplanet under.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket innebär att hjärtväggen kanske behöver förstärkas och bli tjockare närmast öppningen, vilket i sin tur kan leda till att det krävs en förstärkning på våningsplanet under.
Hjärtväggen har jag planerat att förstärka så det kommer inte vara något bekymmer. Väggen står rakt ovanför en betongvägg i källaren så bjälklaget/våningen under behöver nog ingen åtgärd. Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.