Låter som att er parkering är relativt bred om dom kan snirkla sig in trots era 2 bilar.

Men ett första steg till en permanent lösning (grind el dylikt) kan vara att ni parkerar så brett isär så ni utnyttjar hela bredden.
Finns det fortfarande utrymme kvar på en sida så placera en eller flera ~ 30cm höga stenar som blockerar.
Personligen skulle jag ha noll dåligt samvete om dom kör in i stenen eller skrapar upp under sin bil.

Ni kanske kan ställa er snett för att utnyttja mer av ytan också.

Utmaningen är när ni inte är hemma, men med tanke på hur bred uppfarten verkar vara då är nog kon med rep eller plastkedja enklast att ställa ut.

Kon, skottkärra, barnvagn, kätting är alternativ när ni inte är hemma.

Mer ”aggressivt” är 2 koner med instoppade armeringsjärn i sidan som sticker ut och täpper till ytan emellan, i lagom ”rep höjd”.
- Detta eskalerar antagligen situationen och skulle inte va mitt 1:a hands val.

Men, finns absolut inget konstigt med att ni försvårar/förhindrar andra att utnyttja er uppfart.
Sånt behöver man inte förvarna eller informera grannen om och i synnerhet en sån granne som ni har där ni redan försökt.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Skulle radera men gick inte
Men då kan jag väl ändå skriva det jag tänkte, aldrig gör nåt som kan skada nåt, onödigt, kan drabba nån annan eller en själv om inte annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
haha bästa skylten :crysmile:
Ja eller en skylt med "Minfält"
 
Vad tror vi om en gammal hederlig fångstgrop?

Det gäller dock att täcklagret är stabilt nog för att bära en människa så man inte får halva grannskapet i fällan. För säkerhets skull så skulle jag hoppa över de spetsade pålarna man brukar ha i botten av gropen i fall någon "extra stor" granne skulle bli nyfiken på den tillsynes nygrusade uppfarten.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
En gul plastkätting som sitter i gummiband på så låg höjd så det går att köra över. Inga problem för er själva, och det håller nog grannens besökare borta. (grannen kanske lär sig att det går att köra över?)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Madd19 skrev:
Hej!

Våran granne använder ständigt våran uppfart/parkering att köra upp på för att backa in till sin parkering. Och hade det varit så att vi hade haft en ”normal” granne som inte var en sån fruktansvärd besserwisser så hade vi aldrig ens brytt oss om detta. Men nu har vi börjat tröttna på hur grannen hela tiden kör upp hos oss men vi får absolut inte köra upp på hennes parkering.

Vill bara sätta ett stopp på våran parkering när vi inte har bilarna där så hon inte längre kan köra upp och ta sig friheten att göra som hon vill så fort det finns möjlighet för henne.

Vi tänker inte prata med henne om detta. Det går inte. Vi har tagit bort all kontakt med henne pga hur hon är. Men det är en annan historia. Vill bara sätta nån form av stopp eller skylt så får hon fatta själv vad vi tycker :crysmile:

tacksam för alla tips och idéer :D
Spanska ryttare?
 
P
hsd hsd skrev:
Bara att sätta upp en grind, visst lite eget besvär då man får stanna och öppna den innan man kör in
Finns färdiga och man kan göra själv
Har man inget staket eller grön häck så tillkommer det då det annars ser tokigt ut med bara en grind
Det blir ett utmärkt finger åt grannen med en grind utan staket eller häck.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, men din granne har ju tydligen påstått att ni gör det, enligt vad jag läte mig till? Så då får ni väl se det, samt det faktum att hon använder er uppfart, som ett godkännande av att ni använder hennes?
I ItWasntMe skrev:
Och accepterar de inte vad ni säger, svara med samma mynt och börja använd deras uppfart.
Problem solved.
Om målet för TS är att grannen ska sluta använda TS garageinfart så är TS användande av grannens garageinfart knappast den bästa metoden.
 
P
F Fredrik- skrev:
Ni kanske kan ställa er snett för att utnyttja mer av ytan också.
Om grannen ändå försöker trixa sig förbi TS bilar och skrapar dem kan det bli svårt att bevisa att det var grannen som ställde till det. Grannen lär ju knappast erkänna frivilligt.
 
hsd
P pmd skrev:
Det blir ett utmärkt finger åt grannen med en grind utan staket eller häck.
Har man inget staket eller grön häck så tillkommer det då det annars ser tokigt ut med bara en grind
 
P
Det är ju just det jag tycker inte behövs. En grind utan staket eller häck bör få grannen att fatta att grinden är där bara för att hindra grannen att köra in på TS garageinfart. Ett symboliskt långfinger åt grannen, alltså.
 
Annars kan en gammal tvättmaskin fungera....

En polare till mig hade liknande problem då en grannes svärmor parkerade på hans uppfart när han inte var hemma. När han gick till grannen för att be svärmor flytta bilen så var det inte alltid "prioriterat" utan kunde dröja 5-10 minuter. Polaren add damen snällt att sluta ställa sig på hans parkering och hon tyckte att hon kunde stå där när han inte var hemma då det var "ledigt" och det var ju bara att ringa på så flyttade ju hon sin bil.
Polaren satte då en gammal uppsliten tvättmaskin som var tung tack vare motvikt mitt på parkeringen när han körde - på kvällen när han kom hem så var den flyttad och svärmors bil ivägen, spår efter att man
dragit tvättmaskinen åt sidan och polaren var på väg att ge upp.

Två dagar senare åkte de iväg till systern över natten och när de kom hem så upptäckte han till sin förvåning att tvättmaskinen stod på samma plats som han lämnat den, men när han skulle flytta på den så "killade" det i fingrarna när han tog i maskinen och upptäckte att någon anslutet den till vägguttaget på stoplen i carporten. När de parkerat och gått in så förklarade hans 11 åriga grabb att han stuckit i stickproppen och tagit på maskinen och tyckt att det "killade" ju bara lite så han lät den vara ansluten när de körde.

Grannens svärmor ställde sig inte på hans plats efter händelsen och hörde inte av sig heller...

Nu kunde detta gått riktigt illa men det finns ju skämtprylar och annat som kan ge samma "effekt" som statiskt ippladdning utan att man riskerar någons hälsa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.