Hej, jag fick en kreditupplysning från Klarna vilket gjorde mig förvånad då jag inte valt faktura på mitt genomförda köp. Jag kontaktar kundtjänst och de förklarar att de gör kreditupplysningar om de behöver få information av mig och att det inte påverkar min kreditvärdighet. Men jag undrar vad de har för rättighet att välja att "kolla upp mig" bara sådär? Någon som varit med om samma sak?

Allt gott!
 
Unikt namn
Klarna affärsidé är väl ungefär att samla på sig all information de kan rörande din ekonomi och dina köpmönster.
Så ja, alla har nog varit med om samma.

Men sen blir det ju "lätt" att med ett klick att låna pengar till komsumption, så det är inte så många som bryr sig om det.
 
  • Gilla
Wilimu
  • Laddar…
Fick samma när jag valde att det skulle dras ifrån min bankkonto (som jag alltid gjort, och aldrig missat att ha pengar).

Deras förklaring var att eftersom dom inte vet att det finns pengar på kontot måste dom göra kreditupplysningar, tyckte det lät underligt.

Man ska välja betala med kort alternativt swish för att slippa att dom gör kreditupplysningar enligt dem.
 
  • Gilla
Wilimu
  • Laddar…
M Morby Man skrev:
Fick samma när jag valde att det skulle dras ifrån min bankkonto (som jag alltid gjort, och aldrig missat att ha pengar).

Deras förklaring var att eftersom dom inte vet att det finns pengar på kontot måste dom göra kreditupplysningar, tyckte det lät underligt.

Man ska välja betala med kort alternativt swish för att slippa att dom gör kreditupplysningar enligt dem.
Jag tyckte också det. Har alltid samma kort kopplat till denna hemsida där jag handlade och har inte ändrat betalningsmetod heller. Väldigt märkligt!
 
Inget ovanligt idag. Det räcker med att kanske säljaren är kund hos Klarna så tar de upplysningar om dig. Det handlar dock om de enkla upplysningarna som inte ger nå spår så i det stora hela påverkar det inget.
Om säljaren har Klarna som checkout alltså. Då sköts ju alla betalningar genom Klarna. Även de som inte är kredit.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
C
W Wilimu skrev:
Men jag undrar vad de har för rättighet att välja att "kolla upp mig" bara sådär?
Handlar aldrig med kort på Klarna så jag får finna mig i kreditupplysningar, men jag skulle misstänka att det strider mot "god kredimarknadssed" att ta kreditupplysningar på privatpersoner om det inte finns någon avsikt att lämna någon kredit. Kolla med Konsumenternas Bank- och Finansbyrå.

Har du kopplat ditt kort mot Klarna antar jag att du är "Klarna-kund" med någon sorts avtal med Klarna?
Själv undviker jag att inleda någon avtalsrelation med Klarna. Har inget emot att det hanterar krediter och betalningar för mina köp, så länge de håller sig på mattan och respekterar att det är handlaren och inte jag som är deras kund.
Råkade ut för någon fuling en gång när de damp ner något avtal i brevlådan de ville att jag skulle skriva under. Men det var snabbt ordnat med ett samtal till deras kundtjänst.
 
  • Gilla
Wilimu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Handlar aldrig med kort på Klarna så jag får finna mig i kreditupplysningar, men jag skulle misstänka att det strider mot "god kredimarknadssed" att ta kreditupplysningar på privatpersoner om det inte finns någon avsikt att lämna någon kredit. Kolla med Konsumenternas Bank- och Finansbyrå.

Har du kopplat ditt kort mot Klarna antar jag att du är "Klarna-kund" med någon sorts avtal med Klarna?
Själv undviker jag att inleda någon avtalsrelation med Klarna. Har inget emot att det hanterar krediter och betalningar för mina köp, så länge de håller sig på mattan och respekterar att det är handlaren och inte jag som är deras kund.
Råkade ut för någon fuling en gång när de damp ner något avtal i brevlådan de ville att jag skulle skriva under. Men det var snabbt ordnat med ett samtal till deras kundtjänst.
C cpalm skrev:
Handlar aldrig med kort på Klarna så jag får finna mig i kreditupplysningar, men jag skulle misstänka att det strider mot "god kredimarknadssed" att ta kreditupplysningar på privatpersoner om det inte finns någon avsikt att lämna någon kredit. Kolla med Konsumenternas Bank- och Finansbyrå.

Har du kopplat ditt kort mot Klarna antar jag att du är "Klarna-kund" med någon sorts avtal med Klarna?
Själv undviker jag att inleda någon avtalsrelation med Klarna. Har inget emot att det hanterar krediter och betalningar för mina köp, så länge de håller sig på mattan och respekterar att det är handlaren och inte jag som är deras kund.
Råkade ut för någon fuling en gång när de damp ner något avtal i brevlådan de ville att jag skulle skriva under. Men det var snabbt ordnat med ett samtal till deras kundtjänst.

Tack för ditt svar, det ska jag kolla upp!

Nej jag har aldrig haft ett avtal med Klarna och har aldrig betalat med faktura eller gjort någon avbetalning med varken Klarna eller med andra företag. Därför jag tyckte det var så märkligt då jag i största mån undviker sådana avtal av samma anledning som du beskriver.
 
S
W Wilimu skrev:
Hej, jag fick en kreditupplysning från Klarna vilket gjorde mig förvånad då jag inte valt faktura på mitt genomförda köp. Jag kontaktar kundtjänst och de förklarar att de gör kreditupplysningar om de behöver få information av mig och att det inte påverkar min kreditvärdighet. Men jag undrar vad de har för rättighet att välja att "kolla upp mig" bara sådär? Någon som varit med om samma sak?

Allt gott!
En besvikelse. Detta är dålig reklam för Klarna
 
  • Ledsen
Wilimu
  • Laddar…
Fast det beror väl lite på vad det är för kort du har handlat på. Om det är ett rent kreditkort (där du får faktura från Mastercard/Visa etc.i efterhand.) Då är affären garanterad så fort kortet godkänns när du handlar. Är det däremot ett debetkort där pengar skall dras från ditt bankkonto. Så finns en risk att betalningen stoppas för att det saknas pengar på kontot. I så fall är det Klarna som står risken. Och den stoppade betalningen kan stoppas senare.
 
  • Gilla
Wilimu
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det beror väl lite på vad det är för kort du har handlat på. Om det är ett rent kreditkort (där du får faktura från Mastercard/Visa etc.i efterhand.) Då är affären garanterad så fort kortet godkänns när du handlar. Är det däremot ett debetkort där pengar skall dras från ditt bankkonto. Så finns en risk att betalningen stoppas för att det saknas pengar på kontot. I så fall är det Klarna som står risken. Och den stoppade betalningen kan stoppas senare.
H hempularen skrev:
Fast det beror väl lite på vad det är för kort du har handlat på. Om det är ett rent kreditkort (där du får faktura från Mastercard/Visa etc.i efterhand.) Då är affären garanterad så fort kortet godkänns när du handlar. Är det däremot ett debetkort där pengar skall dras från ditt bankkonto. Så finns en risk att betalningen stoppas för att det saknas pengar på kontot. I så fall är det Klarna som står risken. Och den stoppade betalningen kan stoppas senare.
Tack för ditt svar. Det är ett debetkort som jag alltid har handlat med från företaget. Pengar fanns på kontot vid betalning. Det var en summa som var väldigt låg dessutom så ingenting har jag gjort annorlunda för att det ska behöva tas en kreditupplysning. Har kontaktat IMY så jag publicerar svar här så fort jag får klarhet i vad anledningen kan vara.
 
W Wilimu skrev:
Hej, jag fick en kreditupplysning från Klarna vilket gjorde mig förvånad då jag inte valt faktura på mitt genomförda köp. Jag kontaktar kundtjänst och de förklarar att de gör kreditupplysningar om de behöver få information av mig och att det inte påverkar min kreditvärdighet. Men jag undrar vad de har för rättighet att välja att "kolla upp mig" bara sådär? Någon som varit med om samma sak?

Allt gott!

Använder företaget du handlar från Klarna så gör du alltid en affär med Klarna när du betalar. Det spelar ingen roll vilket betalningsalternativ du väljer (Det fulspelet klås förstås av att Klarna som bank inte skickar ut kundkännedomsblanketter till alla sina ovetande kunder).
 
  • Gilla
Wilimu
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Använder företaget du handlar från Klarna så gör du alltid en affär med Klarna när du betalar. Det spelar ingen roll vilket betalningsalternativ du väljer (Det fulspelet klås förstås av att Klarna som bank inte skickar ut kundkännedomsblanketter till alla sina ovetande kunder).
Jag misstänker att du har rätt. Väldigt frustrerande!
 
W Wilimu skrev:
Jag misstänker att du har rätt. Väldigt frustrerande!
Står det något kring överlåtelse av kunddata till en tredjepart alt överlåtelse av något slag i handlarens villkor?
 
fast vad spelar allting för roll? Såna här enkla upplysningar man får öppnar jag inte ens. Bara slänga direkt. Det är ju inte så att andra får ta del av dem ändå..........och används de av någon så bjuder jag på det. Finns nog inte ett dugg roligt i min historik.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Det är ju inte så att andra får ta del av dem ändå..........
Du har nog missat något fundamentalt där. Antalet frågor och belopp syns (under en tid) för andra som frågar och är dessutom en faktor i den samlade bedömningen av kreditvärdigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.