Hej,

Jag håller på att montera en motordriven Hörmann i vårt nya garage. Nu är det dags att montera takskenorna.

Det jag har att fästa i är reglarna på bilden nedan och de är 45x45. Ovanpå dessa sitter det idag takgips.
Byggarbetsplats inomhus med isolering, träreglar, och byggmaterial staplade på golvet. Under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvarna med plugg som medföljer porten gissar jag är för grova för reglarna. De är 10mm breda och 80mm långa. Att borra för dessa i mina 45-reglar känns lite väl.. eller?

Skulle du rekommendera några andra skruv för ändamålet? I så fall vilka? De får gärna ha stor, platt skalle så att de fäster vinkeljärnen mot taket.

Så här ser det ut idag, så reglarna finns ju i skarvarna mellan takgipsskivorna samt mitt i takgipsskivorna.
Garage under renovering, byggmaterial och stege på betonggolv, täckt fönster, oavslutat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för era tankar och idéer!
 
Jag skulle förborra och och sätta fransk träskruv i dina 45x45. Sen finns möjligheten att köpa 2 st. Extrafästen som du kan skruva i taket.

Skulle säga du är oroväckande nära taket. Dvs avstånd mellan skena och tak för att få in en motor.

Jag fick för litet avstånd så jag fick plocka ner innertaket ich ta bort läkten för att sedan sätta upp innertaket igen.

Jag fick problemet att porten slog i mototskenan.

Om du får likande problem kan du fälla in skenan i taket men de krävs lite extra arbete.
 
K Knight skrev:
Jag skulle förborra och och sätta fransk träskruv i dina 45x45. Sen finns möjligheten att köpa 2 st. Extrafästen som du kan skruva i taket.

Skulle säga du är oroväckande nära taket. Dvs avstånd mellan skena och tak för att få in en motor.

Jag fick för litet avstånd så jag fick plocka ner innertaket ich ta bort läkten för att sedan sätta upp innertaket igen.

Jag fick problemet att porten slog i mototskenan.

Om du får likande problem kan du fälla in skenan i taket men de krävs lite extra arbete.
Tack för grymt bra svar, Knight! Jag hade mina funderingar på fransk träskruv just pga de stora huvudena. Grymt, då blir det sådana.

Extrafästen visste jag inte man kunde köpa, är de från Hörmann också? Jag hade siktat in mig på takjärn eller vinkelprofil från Bauhaus eller liknande, men finns det fästen för ändamålet så är det ju sådana jag skall ha.

Taket lutar lite grann så det är närmare taket på ena sidan än andra. Enligt snickaren som jag tog hjälp av inledningsvis så skall det vara tillräckligt med plats. Bara tanken på att riva innertaket gör mig sömnlös..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.