Jag föreställer mig att det är mer energieffektivt att koppla varmvattnet till tvättmaskinen så att vattnet värms upp av bergvärmepumpen istället för att tvättmaskinen skall värma upp kallvatten till t.ex. 60 grader. Korrekt antagande?

Den är nu inkopplad på en blandare så jag kan enkelt välja varmt eller kallt vatten (beroende på önskad tvättemperatur).
 
Problemet är bara att tvättmaskinens program sköljer i kallt och kan förtvätta i kallt vatten. Då blir kanske ekonomin lidande om den bara har varmt vatten att tillgå. Tanken är god, men tvättmaskinerna jobbar inte på ett sätt som gör detta energieffektivt tror jag. Ett eko-program tar ungefär 1 kWh totalt (ett vanligt program ~2 kWh) så det är ganska lite energi som går åt ändå.
 
  • Gilla
På Fritiden och 1 till
  • Laddar…
Rent tvättmässigt kan det även blir sämre resultat. Proteiner, tex blod, lossar betydligt bättre i kallt vatten än i varmt så om vattnet är varmt direkt kan fläcken bli kvar.
Tvättmaskiner för tvättstugor till lägenheter har ofta dubbla anslutningar däremot.
 
  • Gilla
På Fritiden och 1 till
  • Laddar…
När den gamla tvättmaskinen hade haft en hel del problem som jag lagat/löst men till slut inte värmde så handlade vi en ny. Den gamla fick stå kvar och kopplades in på varmvatten och den får tvätta mattor, garageoveraller men även sängkläder och handdukar Tvätt från den är riktigt skön att hänga, varm som den är :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.