Pratade med en försäljare häromdan som menade på att bastulav av asp (ej värmebehandlad) är väldigt känslig för smuts och att det snabbt blir synligt exakt var man suttit. Om man bastar 1-2 ggr per månad hur snart kan man vänta sig att det börjar bli trist utseende och vad gör man isf då åt det? Slipar? Om någon har bilder vore det kanon och om säljaren överdrivit (det var ju ändå en säljare :crysmile:) så vore det fint att höra det också.
 
Inte speciellt, aldrig hört att någon slipar och behandlar asppanel i en bastu, kanske släcka ljuset om man är känslig/pedant.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Vi använder "bastuhanddukar" att sitta på, både praktiskt och skönt.
Och våra asplavar är fina fortfarande efter ca 15 år. Har inte gjort något de senaste 10 åren. Bastar en gång/vecka nov-april.
Kan ta en bild.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Våra är ca tio år numera och de ser ut som nya, bara man sköljer av dem efteråt...
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
boschkenta
Hade tills nyligen asplavar från -71 och jag kan inte minnas att de var ofräscha på något vis. De var i såpass bra skick att de gick till återbruk :)
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Träbänk och golv inne i en bastu, mjukt ljus, avkopplande atmosfär, ren och snygg inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänkar i bastu, hink, terrakottafärgat golv, avslappning, enkel design, hörnläge, värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Har bastulavar av asp i bastun, har fått synliga smutsfläckar på en del av lavarna.
Rengjort lavarna idag med Supi Saunapesu och imorgon är inoljning med Supi laudesuoja som står på agendan.
Går lite i tankarna att slipa till ytan lite innan olja då smutsen syns fortfarande lite.
Vad tror ni om att slipa ytan med maskin och 240 papper innan oljning? Hur tros resultatet bli?
 
Inte är asp värre än någonting annat. De mörknar med åren och småningom blir det ju mörka fläckar där man sitter men det tar årtionden av flitigt bastubadande.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Tycker heller inte att det är några problem. Mina går att bära ut och blir de skitiga är det bara skura rent dem. Även jag oljar in dem med parafinolja.
 
Glömde nog att notera att när de var nya fick den paraffinolja.
Men det som gör att de håller sig fina är sitthanddukarna. Jag är den som oftast badar och om ni tittar på andra bilden ser man var jag sitter, det är ljusare;)
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Glömde nog att notera att när de var nya fick den paraffinolja.
Men det som gör att de håller sig fina är sitthanddukarna. Jag är den som oftast badar och om ni tittar på andra bilden ser man var jag sitter, det är ljusare;)
Vi brukar använda nya skurdukar att sitta på. Typ såna här för 10 kr:
https://www.öob.se/hushall/stada-diska/stadredskap/skurduk-3100959

4_43417.jpeg
 
  • Gilla
Markus8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.