Jag har en släkting som köpt en lägenhet på våning ett(av sju) i ett hus från 30-talet. Det är i bra skick och relativt nyligen stambytt (jag ska fråga mer exakt). De lämnar lägenheten ett par veckor i taget och har sedan inflytt haft problem med att vattenlåset töms, jag trodde först att det var för att golvvärmen eftersom den stått på i två månader i en tom lägenhet. Men även med den avstängd och efter att ha stått tom i någon vecka så var vattnet borta ur vattenlåset.

Jag testade i helgen att sätta plastfolie över golvbrunnen och spola toaletten vilken gjorde att folien fladdrade inåt, så det är tydligt att vattenlåset sugs ur. Frågan är vad som är den sannolikaste anledningen? Är det att luftningen är dålig? Påverkar det att lägenheten ligger på våning ett av sju?
 
Jag skulle gissa dålig luftning av avloppet som du är inne på. Vi fick liknande problem i bostadsrättsföreningen jag bodde i tidigare efter att vi relinat rören. Tidigare var det naturlig luftning av rören (läs: hål på rören) men efter relining fick folk framförallt på bottenplan problem.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Jag skulle gissa dålig luftning av avloppet som du är inne på. Vi fick liknande problem i bostadsrättsföreningen jag bodde i tidigare efter att vi relinat rören. Tidigare var det naturlig luftning av rören (läs: hål på rören) men efter relining fick folk framförallt på bottenplan problem.
Det låter som en rimlig anledning, fick ni ordning på problemet och hur gick ni i så fall tillväga?
 
R Riverground skrev:
Det låter som en rimlig anledning, fick ni ordning på problemet och hur gick ni i så fall tillväga?
Flyttade tyvärr därifrån innan man gjorde något åt det, tror inte problemen där var lika stora som hos dig heller, säkert delvis för att det var 3-4 våningar, inte 7 som i ditt fall.
 
Intressant. Hos min dotter blåser det i avloppet istället, man hör hur det bubblar! Luktade pyton från tvättstället som hade ett sånt här modern membranlås, så vi bytte till vanligt vattenlås, det går bättre. Blåser även från trapphuset, fick tejpa för nyckelhålet till 7-tillhållarlåset för det visslade. Ledde till att ytterdörren är trög att öppna pga suget.

Kan vara luftningen, men kan även (med hänvisning till ovanstående) vara tilltäppt frånluft. Kolla så att inte frånluftsventilen i badrummet är igenskruvad.
 
P pjkw skrev:
Jag skulle gissa dålig luftning av avloppet som du är inne på. Vi fick liknande problem i bostadsrättsföreningen jag bodde i tidigare efter att vi relinat rören. Tidigare var det naturlig luftning av rören (läs: hål på rören) men efter relining fick folk framförallt på bottenplan problem.
Jo men en avluftning av huvudstammen är ju en fundamental förutsättning för att det ska fungera i lägenheterna.
Låter som en mindre bra utförd relining om man lämnat det utan avluftning?
 
  • Gilla
Renovateknik
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Jag har en släkting som köpt en lägenhet på våning ett(av sju) i ett hus från 30-talet. Det är i bra skick och relativt nyligen stambytt (jag ska fråga mer exakt). De lämnar lägenheten ett par veckor i taget och har sedan inflytt haft problem med att vattenlåset töms, jag trodde först att det var för att golvvärmen eftersom den stått på i två månader i en tom lägenhet. Men även med den avstängd och efter att ha stått tom i någon vecka så var vattnet borta ur vattenlåset.

Jag testade i helgen att sätta plastfolie över golvbrunnen och spola toaletten vilken gjorde att folien fladdrade inåt, så det är tydligt att vattenlåset sugs ur. Frågan är vad som är den sannolikaste anledningen? Är det att luftningen är dålig? Påverkar det att lägenheten ligger på våning ett av sju?
Jo sannolikt är det hög tid för att BRF tar dit en spolfirma och spolar sina avloppsstammar samt kontrollerar avluftningen från stammarna.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Blåser även från trapphuset, fick tejpa för nyckelhålet till 7-tillhållarlåset för det visslade. Ledde till att ytterdörren är trög att öppna pga suget.
beror troligen på undertryck i lägenheten ,om du öppnar ett fönster lite glänt så bör visslandet upphör
orsaken är att där kommer in för lite luft i lägenheten
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lite långsökt, men inte helt omöjligt, för jag har sett det själv i en lägenhet på 1:a våningen ( av 4 ).
"Någon hade försökt spola ner en vuxenblöja"! Blöjan hade gått sönder och remsor av blöjan satte sig fast i vattenlåset ( gissningsvis på lite kalkavlagringar). Antagligen var det så bra absorptionsförmåga i materialet att det bildades en hävert, som sakta tömde toaletten. Detta upptäcktes inte av spolarfirman vid deras spolning, filmning och rengöring. Inte förrän de lossade hela toalettstolen och vände upp-och-ner på den, för då kom det ut en liten slamsa och så var problemet borta !
 
T tergo skrev:
beror troligen på undertryck i lägenheten ,om du öppnar ett fönster lite glänt så bör visslandet upphör
orsaken är att där kommer in för lite luft i lägenheten
Jag förstår att orsaken är att utsugen i kök och badrum är kraftigare än vad ventilerna i sovrum och vardagsrum släpper in, det hade du inte behövt förklara. Men det är ju ett fel, eller hur? Man ska inte behöva öppna fönstren för att det inte ska lukta skit i badrummet och vissla i låset.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Intressant. Hos min dotter blåser det i avloppet istället, man hör hur det bubblar! Luktade pyton från tvättstället som hade ett sånt här modern membranlås, så vi bytte till vanligt vattenlås, det går bättre. Blåser även från trapphuset, fick tejpa för nyckelhålet till 7-tillhållarlåset för det visslade. Ledde till att ytterdörren är trög att öppna pga suget.

Kan vara luftningen, men kan även (med hänvisning till ovanstående) vara tilltäppt frånluft. Kolla så att inte frånluftsventilen i badrummet är igenskruvad.
Kolla när man gjorde en OVK-kontroll senast?
Sen hänger ju allt ihop i en lägenhet, kluckar det i ett avlopp så är det tecken på ett kommande stopp.
Suger det för hårt så kan avluftningen eller vacuumventiler som krånglar i avloppshuvudstammen.
Sen kan då ventilationen vara helt galet ställt och det ska en OVK-kontroll påvisa.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag förstår att orsaken är att utsugen i kök och badrum är kraftigare än vad ventilerna i sovrum och vardagsrum släpper in, det hade du inte behövt förklara.
Ber om ursäkt skall inte göra om det
 
  • Haha
FDT
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen kan då ventilationen vara helt galet ställt och det ska en OVK-kontroll påvisa.
Det är gjort rätt nyligen och det ska blåsa så mycket pga radon sägs det. Sedan misstänker jag att det är vissa boende som täppt till, då blåser det ju mer hos andra.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är gjort rätt nyligen och det ska blåsa så mycket pga radon sägs det. Sedan misstänker jag att det är vissa boende som täppt till, då blåser det ju mer hos andra.
Be att få se OVK-protokollet, låter klart märkligt!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det här problemet fick jag i min förra lägenhet byggd 82, det var gjutjärnsbrunn och den hade utvecklat ett litet läckage i botten. Så den tömdes på några dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.