J
Jag kollar på ett hus där man i källaren satt upp några element, klinker i pannrum, iskallt betonggolv i andra rum och garage. Naken gips på väggarna med små ventiler på varje vägg. Det finns även en tvättstuga med elgolvvärme med samma golvnivå. Allt är gjort vid renovering 2018 då man också dränerade huset.

jag vill ogärna behöva riva ut en fin tvättstuga, måste man det pga golvvärme på oisolerat? I de andra rummen skulle jag vilja ha boyta, är ända lösningen då att bila ut och isolera samt vattenburen golvvärme?
 
  • Modernt badrum med toalett, handfat, synliga kopparledningar och vit varmvattenberedare. Neutralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt tvättrum med vita skåp, tvättmaskin, torktumlare, och grå klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt tvättstuga-liknande rum med fönster, rör på väggen och en ihopfälld klädkorg med sopor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med trägolv, vitmålade väggar, en radiator, och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Det finns massor av hus som inte får problem utan isolering i plattan. Allt hänger på dränering och typ av mark och fukt under huset.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns massor av hus som inte får problem utan isolering i plattan. Allt hänger på dränering och typ av mark och fukt under huset.
Så om dräneringen är bra behöver man inte göra något annat än att spackla och måla, förlita sig på element och en skön matta att gå på?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
J Johannnnnnn skrev:
Så om dräneringen är bra behöver man inte göra något annat än att spackla och måla, förlita sig på element och en skön matta att gå på?
Präsis, finns väldigt fina mjuka mattor. Jag skulle inte riva upp golv och stöka till det….
 
Om du köper och är orolig för golvvärmen är det väl bara att stänga av den? Så får du värma via element istället.
 

Bästa svaret

”Måste” riva ut är väl att ta i, det är ju inte så att elgolvvärmen har sönder huset :) Om det är klinkers eller betonggolv (dvs fukttåligt) i tvättstugan så är det bara att stänga av golvvärmen om man tycker att den drar för mycket el. Då är det inte värre än innan.

Om du installerar vattenburen golvvärme i källaren för att slippa frysa om fötterna får du räkna med att antingen ha på värmeproduktion även på sommaren (vilket du annars skulle kunna spara in) eller att frysa om fötterna på sommaren. Jag tycker att det kan vara bättre att förlita sig på tofflor och ”fattigmans golvvärme” dvs trasmattor.

Rent generellt tycker jag inte att man ska räkna med att kunna ha källare som permanent boyta, men det beror såklart på lokala förhållanden. Vi har haft arbetsrum och ”sommarsovrum” i källaren, men jag skulle inte vilja ha permanent sovrum i källaren.
 
J
H henche skrev:
Om du köper och är orolig för golvvärmen är det väl bara att stänga av den? Så får du värma via element istället.
M mrsnhp skrev:
”Måste” riva ut är väl att ta i, det är ju inte så att elgolvvärmen har sönder huset :) Om det är klinkers eller betonggolv (dvs fukttåligt) i tvättstugan så är det bara att stänga av golvvärmen om man tycker att den drar för mycket el. Då är det inte värre än innan.

Om du installerar vattenburen golvvärme i källaren för att slippa frysa om fötterna får du räkna med att antingen ha på värmeproduktion även på sommaren (vilket du annars skulle kunna spara in) eller att frysa om fötterna på sommaren. Jag tycker att det kan vara bättre att förlita sig på tofflor och ”fattigmans golvvärme” dvs trasmattor.

Rent generellt tycker jag inte att man ska räkna med att kunna ha källare som permanent boyta, men det beror såklart på lokala förhållanden. Vi har haft arbetsrum och ”sommarsovrum” i källaren, men jag skulle inte vilja ha permanent sovrum i källaren.
Låter vettigt, har tänkt att elvärmen ger omvänd fuktvandring men inte om den är avstängd såklart.. Tanken är arbetsrum och gillestuga i källaren med möjlighet att göra ordentlig boyta genom vattenburen värme i framtiden
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Jag skulle nog vara mer fundersam kring de gipsade väggarna. Är det träreglar eller stålreglar bakom? Svårt att se på ena bilden om det är smuts längst ned eller annat. Generellt anser jag att "nakna" väggar (eller kaklade) i källaren är att föredra, men det är såklart olika beroende på hus och område vad som funkar.

edit: Samma sak i det rummet där det är golv, fråga mäklaren (om det inte framgår från prospektet) vad det är för slags undergolv. Är det ventilerat platon eller annan lösning (ser inte ut som ventilerade lister), eller är det reglat direkt på plattan? Om källaren är gjord så sent om 2018 finns det säkert bilder som dokumenterat arbetet.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
J
H henche skrev:
Jag skulle nog vara mer fundersam kring de gipsade väggarna. Är det träreglar eller stålreglar bakom? Svårt att se på ena bilden om det är smuts längst ned eller annat. Generellt anser jag att "nakna" väggar (eller kaklade) i källaren är att föredra, men det är såklart olika beroende på hus och område vad som funkar.

edit: Samma sak i det rummet där det är golv, fråga mäklaren (om det inte framgår från prospektet) vad det är för slags undergolv. Är det ventilerat platon eller annan lösning (ser inte ut som ventilerade lister), eller är det reglat direkt på plattan? Om källaren är gjord så sent om 2018 finns det säkert bilder som dokumenterat arbetet.
jag tror det är stålreglar med isolering bakom. De har dränerat och tilläggsisolerat huset 2018 med ny fasad men tror inte de isolerat utanpå då.. golvet kändes som plastgolv och jag tror det ligger direkt på betongen baserat på höjdskillnaden mellan rummet och garaget
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
J
Såhär ser garaget ut som ligger mellan rummen i källaren
 
  • Garage innehållande halmbalar, verktyg, röd scooter, cyklar och diverse utrustning. Ljust och rymligt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det är även ett ganska stort putssläpp på sockeln, ca 50x50cm (har ingen bild). Kan det ha med fukt att göra?
 
  • Husvägg med tre fönster, olika storlekar, grå puts, vitt fönsterfoder, grusgrund, del av tak synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.