M MFlodin skrev:
Det jag menade var att jag inte hade koll på hur det egentligen fungerade med ställdonen, och därmed hade svårt att förstå hur lösningen skulle se ut.

Jag har googlat lite nu och förstått att Thermotech-ställdon inte passar rakt av på en LK-fördelare, så jag kommer antagligen få köpa två andra ställdon. Vad är då att rekommendera? Ska man satsa på 24V eller 230V, NC eller NO?
Fördelen med 24V är att du får hålla på själv att pula på sekundärsidan, framförallt om transformatorn bara har en vanlig stickkontakt för primärsidan. Nackdelen är att du kommer behöva två matningar, en för styra reläet/reläerna och en annan för ställdonen.
För min lösning så spelar det i sig ingen roll om det är 24V eller 230, så jag skulle i slutändan ta det ställdon som är billigast, om det inte finns någon kunskap/erfarenhet här på Bygghus som säger att de ena donet är bättre än det andra.
LKs ställdon skall kunna funka med andra fördelare, TermoTech tycker jag verkar lite hemligare (eller snålare med info), men går den att gänga på så kan man ju alltid testa och se som styrningen verkar funka...

Normalt öppen (NO) eller normal stängd (NC) är en smaksak, men jag skulle nog välja normalt öppen, då spänningsbortfall för ställdonet inte kommer innebära frysskador på det uppvärmda utrymmet - men det gäller bara själva ställdonet, är hela anläggningen spänningslös lär det inte finnas någon värme i vilket fall...
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Fördelen med 24V är att du får hålla på själv att pula på sekundärsidan, framförallt om transformatorn bara har en vanlig stickkontakt för primärsidan. Nackdelen är att du kommer behöva två matningar, en för styra reläet/reläerna och en annan för ställdonen.
För min lösning så spelar det i sig ingen roll om det är 24V eller 230, så jag skulle i slutändan ta det ställdon som är billigast, om det inte finns någon kunskap/erfarenhet här på Bygghus som säger att de ena donet är bättre än det andra.
LKs ställdon skall kunna funka med andra fördelare, TermoTech tycker jag verkar lite hemligare (eller snålare med info), men går den att gänga på så kan man ju alltid testa och se som styrningen verkar funka...

Normalt öppen (NO) eller normal stängd (NC) är en smaksak, men jag skulle nog välja normalt öppen, då spänningsbortfall för ställdonet inte kommer innebära frysskador på det uppvärmda utrymmet - men det gäller bara själva ställdonet, är hela anläggningen spänningslös lär det inte finnas någon värme i vilket fall...
Jag har nu pratat med Thermotech och de har tyvärr ingen adapter för LK-fördelare för de ställdon jag har, så det blir till att skaffa andra.

Jag har hittat en variant som verkar intressant. Det är Möhlenhoff (230V) som säljs på amazon för drygt 150 kr/st (https://www.amazon.se/gp/product/B00EOR98NU/). De ska tydligen passa på LK-fördelare.

Jag känner ett par elektriker som jag kan få hjälp av, så jag tänker att 230V inte är något större problem.

Ska jag då satsa på en Shelly-1 strömbrytare (https://www.styrahem.se/p/451/infalld-strombrytare-1-kanal-potentialfri-wifi-shelly-1) och en Zigbee temperaturmätare
(https://www.styrahem.se/p/657/temperatur-och-luftfuktighet-zigbee-sonoff-snzb-02), eller vad rekommenderas i detta läge?

De två slingorna är i samma rum, så de två ställdonen bör väl vara synkade (öppna/stänga samtidigt).
 
M MFlodin skrev:
Jag har nu pratat med Thermotech och de har tyvärr ingen adapter för LK-fördelare för de ställdon jag har, så det blir till att skaffa andra.

Jag har hittat en variant som verkar intressant. Det är Möhlenhoff (230V) som säljs på amazon för drygt 150 kr/st ([länk]). De ska tydligen passa på LK-fördelare.

Jag känner ett par elektriker som jag kan få hjälp av, så jag tänker att 230V inte är något större problem.

Ska jag då satsa på en Shelly-1 strömbrytare ([länk]) och en Zigbee temperaturmätare
([länk]), eller vad rekommenderas i detta läge?

De två slingorna är i samma rum, så de två ställdonen bör väl vara synkade (öppna/stänga samtidigt).
Tänk på att temp-givaren är zigbee, så den kräver extra HW som en usb-dongle (typ Conbee II) eller en UART-lösning att montera direkt på hallonpajen. USB-lösningen är billigare i längden och du kan flytta med den när/om du växer ur RPIn. 79:- på StyraHem just nu för CC2531, + ett par kronor för en USB-förlängningskabel på en meter eller så (för att komma bort från störningssignaler från själva RPIn).
Alternativet är en WiFi-givare, men de drar i allmänhet mer batteri, och då skulle jag kika på de som drivs av ett USB-snöre, och då drar de iväg i pris...

Eftersom det är samna rum så skulle jag lägga bägge donen parallellt på samma relä, så där räcker det med Shelly-1.
Går du över till 230-matning av donen kan du egentligen ta vilken reläbrytande puck som helst, tex Sonoff ZBMINI, fördelen med den är att den fungerar som radiorelä till temp-givaren ovan, eftersom Zigbee bygger ett mesh-nät.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Tänk på att temp-givaren är zigbee, så den kräver extra HW som en usb-dongle (typ Conbee II) eller en UART-lösning att montera direkt på hallonpajen. USB-lösningen är billigare i längden och du kan flytta med den när/om du växer ur RPIn. 79:- på StyraHem just nu för CC2531, + ett par kronor för en USB-förlängningskabel på en meter eller så (för att komma bort från störningssignaler från själva RPIn).
Alternativet är en WiFi-givare, men de drar i allmänhet mer batteri, och då skulle jag kika på de som drivs av ett USB-snöre, och då drar de iväg i pris...

Eftersom det är samna rum så skulle jag lägga bägge donen parallellt på samma relä, så där räcker det med Shelly-1.
Går du över till 230-matning av donen kan du egentligen ta vilken reläbrytande puck som helst, tex Sonoff ZBMINI, fördelen med den är att den fungerar som radiorelä till temp-givaren ovan, eftersom Zigbee bygger ett mesh-nät.
Bra att du påpekade detta med zigbee - det hade jag missat. RPi'en är inte i samma byggnad, så jag föredrar nog en annan lösning än att ha en USB-sticka i RPi då det blir ett skapligt avstånd (ca 20 m med ett gäng väggar emellan).

Skulle det kunna vara ett alternativ att köra på Shelly-1 tillsammans med "Expanderingsmodul, Shelly 1/1PM" (https://www.styrahem.se/p/582) samt "Temperaturgivare med kabel" (https://www.styrahem.se/p/744)?
 
M MFlodin skrev:
Bra att du påpekade detta med zigbee - det hade jag missat. RPi'en är inte i samma byggnad, så jag föredrar nog en annan lösning än att ha en USB-sticka i RPi då det blir ett skapligt avstånd (ca 20 m med ett gäng väggar emellan).

Skulle det kunna vara ett alternativ att köra på Shelly-1 tillsammans med "Expanderingsmodul, Shelly 1/1PM" ([länk]) samt "Temperaturgivare med kabel" ([länk]
Det har sina klara fördelar, begränsningen här blir var du kan placera givaren eftersom den blir trådbunden till Shelly:n. Tyvärr ärexp.modulen är restad hos just Styrahem, men det finns fler som säljer den (sedan är Styrahem både billiga och snabba, klart prisvärda att ha att göra med).

Zigbee-problemet löser du annars genom att sätta upp en eller två IKEA Trådfri LED-lampor mellan RPI:n och mätpunkten, så kommer de fungera som mesh-punkter :)
Och så har hemautomationen helt plötsligt växt från en tillämpning till två eller tre - det är som m.nu skriver på sin hemsida, hemautomation är vanebildande!
 
Intressant diskussion det här! Jag har just suttit och letat efter sätt att använda ett av del LK-ställdon jag har över (24 AC/DC, NO) till att styra golvvärmen i sovrummet (takbjälklag) på övervåningen.
Det som stör mig är att det som sagt ser ut som att jag behöver 2 komponenter; en 230V relämottagare (t.ex. Strömbrytare på/av, WiFi, 4 kanaler, Sonoff 4CH R3 - StyraHem) och en 24V trafo. Dessutom skulle jag behöva anlita en elektriker för att koppla ihop dessa, gissar jag.
Alternativt köpa ett 230V ställtdon (t.ex. Möhlenhoff Golvvärmare, Vit, En Storlek : Amazon.se: Bygg, el & verktyg) men jag behöver då fortfarande en elektriker, och kan inte använda mitt LK-ställdon.

Skratta inte nu, men skulle en sådan här kunna fungera? Dimbar RGBW LED-transformator för 24V Zigbee (100W) (led-store.se)
Då skulle jag vara nere på en matningskomponent, och den går dessutom att beställa med stickpropp, så ingen elektriker behövs.
 
G Gunman skrev:
Intressant diskussion det här! Jag har just suttit och letat efter sätt att använda ett av del LK-ställdon jag har över (24 AC/DC, NO) till att styra golvvärmen i sovrummet (takbjälklag) på övervåningen.
Det som stör mig är att det som sagt ser ut som att jag behöver 2 komponenter; en 230V relämottagare (t.ex. Strömbrytare på/av, WiFi, 4 kanaler, Sonoff 4CH R3 - StyraHem) och en 24V trafo. Dessutom skulle jag behöva anlita en elektriker för att koppla ihop dessa, gissar jag.
Alternativt köpa ett 230V ställtdon (t.ex. Möhlenhoff Golvvärmare, Vit, En Storlek : Amazon.se: Bygg, el & verktyg) men jag behöver då fortfarande en elektriker, och kan inte använda mitt LK-ställdon.

Skratta inte nu, men skulle en sådan här kunna fungera? Dimbar RGBW LED-transformator för 24V Zigbee (100W) (led-store.se)
Då skulle jag vara nere på en matningskomponent, och den går dessutom att beställa med stickpropp, så ingen elektriker behövs.
Men vaf... Jag trodde priset var i kronor, men denna kostar 129 Euro! Då är inte just den intressant, men principen är ändå intressant.
 
G Gunman skrev:
Intressant diskussion det här! Jag har just suttit och letat efter sätt att använda ett av del LK-ställdon jag har över (24 AC/DC, NO) till att styra golvvärmen i sovrummet (takbjälklag) på övervåningen.
Det som stör mig är att det som sagt ser ut som att jag behöver 2 komponenter; en 230V relämottagare (t.ex. Strömbrytare på/av, WiFi, 4 kanaler, Sonoff 4CH R3 - StyraHem) och en 24V trafo. Dessutom skulle jag behöva anlita en elektriker för att koppla ihop dessa, gissar jag.
Alternativt köpa ett 230V ställtdon (t.ex. Möhlenhoff Golvvärmare, Vit, En Storlek : Amazon.se: Bygg, el & verktyg) men jag behöver då fortfarande en elektriker, och kan inte använda mitt LK-ställdon.

Skratta inte nu, men skulle en sådan här kunna fungera? Dimbar RGBW LED-transformator för 24V Zigbee (100W) (led-store.se)
Då skulle jag vara nere på en matningskomponent, och den går dessutom att beställa med stickpropp, så ingen elektriker behövs.
Sonoff:en, 4ch Pro kan drivas med DC, då behöver du ingen elektriker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.