Hej,
Nu kommer det en riktig rookie här! Vi har precis köpt hus och insåg väl kanske att vi inte är helt påläst när det kommer till just uppvärmningen, mer än att vi vet att det är en frånluftsvärmepump och fjärrvärme. Vattenburen golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre. Elgolvärme i badrum. Vad innebär det här egentligen? Är pinsamt dåligt insatt, mer än att det ska vara ett ganska bra alternativ ur miljösynpunkt, men också helt okej ekonomiskt. Min fråga är egentligen om vi har obegränsat med varmvatten tack vare fjärrvärme? Reglerar frånluftsvärmepumpen graderna i huset och på vattnet? Ni hör ju, jag är otroligt okunnig men hoppas någon vänlig själ kan förklara :)

tack på förhand!
 
Hej! Om du talar om vad det är för fabrikat och modellbeteckning på aggregaten i ert värmesystem så går det att ge ett bättre svar. Sannolikheten är större för att ni inte har obegränsat med varmvatten. Det är frånluftsvärmepumpen som styr värmen.
 
Tack för att du tar dig tiden att svara!
Vi har inte flyttat in än och jag hittar ingen beteckning eller modell. Kan fråga säljaren och läsa mig till det. Men kollade i energideklarationen och såg följande förbrukning. Och jag som har noll koll tänkte då att varmvattnet kanske är obegränsat eftersom det var uppdelat på detta vis (tappvarmvattnet under fjärrvärme-förbrukningen). Anledningen till att jag fått för mig det är för att jag läste att man med fjärrvärme får obegränsat med varmvatten, men sen har jag ju noll koll också på hur det fungerar när man har Frånluftsvärmepump också. Under ventilation står det även mekanisk frånluft med återvinning, om det hjälper.
Ja, du hör ju… jag kanske inte ska ha hus. Men jag lär mig säkert något på kuppen :)
 
  • Tabell för energiförbrukning uppdelad på uppvärmning och tappvarmvatten med olika energikällor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det står ju tappvatten fjärrvärme 2414 kWh så det kan stämma att det är obegränsat med varmvatten men det brukar ofta vara svårt att förstå energideklarationer och det är inte säkert att den som gör deklarationen är helt insatt i värmesystemet... Så som sagt, ta reda på exakt vilka prylar det är gärna med bilder.
 
J Josth skrev:
Hej! Om du talar om vad det är för fabrikat och modellbeteckning på aggregaten i ert värmesystem så går det att ge ett bättre svar. Sannolikheten är större för att ni inte har obegränsat med varmvatten. Det är frånluftsvärmepumpen som styr värmen.
Tack för svar! Jag får fråga om lite bilder eller återkomma när vi flyttat in. Vi har frånluftsvärmepump i dagsläget och långt ifrån obegränsat med vatten, så det hade ju varit en dröm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.